هيچ تاريخ مشخصي در سطح ملي براي آغاز سال تحصيلي مؤسسات آموزش عالي در پرتقال وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، آموزش عالي در پرتقال شامل آموزش دانشگاهي و پليتكنيك است و توسط مؤسسات آموزش عالي دولتي و خصوصي عرضه ميشود.
آموزش عالي خصوصي نيز در دانشگاهها، دانشكدههاي غيرجامع، مؤسسات پلي تكنيك و مدارس آموزش عالي برگزار ميشود.
بر اساس قوانين آموزشي مصوب، ارتباط ميان نظامهاي دانشگاهي و پلي تكنيك و نيز مؤسسات آموزش عالي دولتي و خصوصي به لحاظ قانوني تضمين شده است.
آموزش عالي در كشور پرتقال به 2 خرده نظام آموزش دانشگاهي و آموزش عالي غيردانشگاهي(آموزش پلي تكنيك) كه در دانشگاههاي دولتي خود مختار، دانشگاههاي خصوصي، مؤسسات پلي تكنيك و ساير مؤسسات آموزش عالي خصوصي تقسيم ميشود.
* دانشگاه كاتوليك پرتقال به فرمان اسقف اعظم داير شده است
دانشگاه كاتوليك پرتقال به فرمان اسقف اعظم داير شده و از سوي دولت پرتقال به رسميت شناخته ميشود.
مؤسسات آموزش عالي خصوصي تنها با تأييد وزارت آموزش امكان فعاليت مييابند. ورود به اين مؤسسات، مشمول قوانين ورودي مؤسسات آموزش عالي دولتي است.
2 نظام آموزش عالي( دانشگاه و پلي تكنيك ) پرتقال با هم متصل بوده و امكان انتقال از يكي به ديگري وجود دارد. همچنين ميتوان از يك مؤسسه دولتي به يك مؤسسه خصوصي و بالعكس انتقال يافت.
آموزش عالي دولتي در كشور پرتقال شامل آموزش عالي دانشگاهي و آمورش عالي پليتكنيك است. مورد اول بيشتر نظري است. ايجاد مدارس آموزش عالي پلي تكنيك درسال 1979 آغاز شد، اما بيشتر اين قبيل مدارس پس از سال 86-1985 تأسيس شد. اين آموزش حرفهاي تخصصي در حوزههاي راهبرد اقتصاد و توسعه اجتماعي و در مؤسسات آموزشي منطقهاي عرضه ميشود.
آموزش عالي دانشگاهي در راستاي تأمين يك بستر فرهنگي و علمي درخور و ارائه آموزش فني قرار دارد كه امكان تحقق فعاليتهاي فرهنگي و حرفهاي را در اختيار دانشجويان قرار ميدهد و توسعه مهارتهاي مرتبط با تفكر، نوآوري و تحليل انتقادي را مد نظر قرار ميدهد.
آموزش پلي تكنيك در راستاي تأمين آموزش فني و فرهنگي درخور سطحي عالي قرار دارد تا مهارتهاي نوآوري و تحليل انتقادي رشد يابد و آموزش علمي و نظري در علوم و كاربرد آنها در فعاليتهاي حرفهاي فراهم آيد.
آموزش عالي خصوصي و تعاوني مبتني برمقررات قانوني است كه شرايط برقراري مؤسسات و دورهها را تعيين ميكند، مدارج دانشگاهي مربوطه را ارزيابي كرده و نظارت دولتي درباره كيفيت آموزش و امكان حمايت مالي را تعيين ميكند.
آموزش عالي خصوصي و تعاوني از سال 1986 كه اجازه تأسيس چندين دانشگاه و تعداد زيادي از مؤسسات آموزش عالي خصوصي داده شد رشد فزايندهاي داشته است.
طبق آمار سال 92-1991 حدود 4 دانشگاه خصوصي و تعاوني و 68 مؤسسه آموزش عالي داير شده است.
* بخشي از آموزش عالي كشور پرتقال وابسته به پليس و نيروهاي مسلح است
بخشي از آموزش عالي كشور پرتقال وابسته به پليس و نيروهاي مسلح است كه مجموعه مباحث علمي در دانشسراي نظامي، دانشسراي نيروي هوايي، مدرسه نيروي دريايي و مدرسه عالي پليس عرضه ميشود.
اين مؤسسات آموزش عالي دولتي زير نظر وزارتخانههاي مختلف قرار داشته و معمولاً مشمول نظارتي مضاعف ميشوند.
* تاريخ مشخصي براي آغاز سال تحصيلي دانشگاهها در پرتقال وجود ندارد
هيچ تاريخ مشخصي در سطح ملي براي آغاز سال تحصيلي مؤسسات آموزش عالي كشور پرتقال وجود ندارد زيرا هيأت امناي هر دانشگاه مسئول تدوين تقويم خود است. با اين همه اين سال معمولاً از 15 اكتبر آغاز شده و در31 ژوئيه پايان مييابد.
بيشتر مؤسسات سال تحصيلي خود را به 2 نيمسال تقسيم ميكنند. هرچند برخي دروس در طول سال ارائه ميشود.
سال تحصيلي معمولاً 15 تا 16 هفته در هر نيم سال طول ميكشد و دانشجويان به طور متوسط 25 تا 32 ساعت در هفته كلاس دارند.
* در دانشگاههاي پرتقال، اخذ مدرك كارشناسي 3 سال طول ميكشد
در دانشگاههاي پرتقال، مرحله اول به اخذ درجه كارشناسي پس ازمدت3 سال ميانجامد. اين در حالي است كه مدرك كارشناسي معمولا پس از تكميل دورهاي اعطا ميشود كه معمولاً 4 سال طول ميكشد.
بسياري از دورهها حتي 5 تا 6 سال به طول ميانجامد. بيشتر دورههاي دانشگاهي برحسب نظام واحدي سازمان مييابند، اما تعداد زيادي از دورهها همچنان برمبناي نيمسال يا سال تحصيلي تنظيم ميشوند.
كارشناسي ارشد درجه پيشرفته علمي در حوزه علمي خاصي است كه حاكي از قابليت انجام پژوهش عملي است.
دورهها معمولاً 6 و نيم سال به طول انجاميده و برسخنرانيها و دفاع از پايان نامه مشتمل ميشود.
اين دوره تنها براي كساني مجاز است كه در دوره كارشناسي معدل 14 از 20 را كسب كرده باشند. آندسته از دانشجوياني كه معدل پايينتري داشتهاند تحت برنامه جداگانه دانشگاهي تعليم مييابند.
درجه دكتري از سوي دانشگاهها به كساني اعطا ميشود كه در امتحانات دكتري پذيرفته شده و از رساله خود دفاع كردهاند.
دوره معيني به منظور آمادگي شركت در امتحان دكتري وجود ندارد. داوطلبان مقطع آموزش دكتري ملزم به برخورداري از مدرك كارشناسي ارشد با معدل كل 16 از 20 و شرايط و صلاحيتهاي مقرر دانشگاهي هستند.
بالاترين درجه دانشگاهي كه مخصوص دارندگان مدرك دكتري است مستلزم قابليت انجام پژوهشهايي در سطح عالي و توانمندي تربيتي خاص در حوزهاي ويژه است. اين درجه پس از قبولي در امتحانات ويژه اعطا ميشود.
در گستره آموزش عالي دولتي، دانشگاهها دورههايي در تمام حوزههاي تحصيلي اعم از(علوم انساني، علوم اجتماعي و رفتاري، آموزش مديريت و بازرگاني، حقوق، علوم طبيعي، رياضيات و رايانه، علوم مهندسي و فنآوري، علوم پزشكي، كشاورزي، جنگلداري و شيلات، معماري و برنامهريزي شهر و تربيت بدني) ارائه ميكنند. اين دورهها 4، 5 يا 6 سال طول ميكشد و به اخذ مدرك كارشناسي منتهي ميشود.
مدارس آموزش عالي پلي تكنيك حوزه تحصيلي از قبيل كشاورزي، آموزش، فن آوري يا مديريت، اداره و حسابداري و مهندسي، هنر، پرستاري، دريانوردي، حفظ و مرمت را تحت پوشش ميگيرند.
اين دورهها 3 تا 4 سال طول ميكشد و به اخذ درجه كارشناسي حرفهاي منتهي ميشود.
در سال 1992در گستره نظام آموزشي فني و حرفهاي، مطابق 27 مصوبه مشترك وزارت آموزش و وزارت كار و تأمين اجتماعي MESS، 80 دوره جديد در اقصا نقاط كشور داير شد تا علائق جديد را بر آورده ساخته و جوانان را به ادامه تحصيل ترغيب كند.
همه ساله تعداد ظرفيت رشتههاي دانشگاهي اعلام شده و توسط وزارت آموزش مورد تأييد واقع ميشود. علاوه بر قبولي در امتحانات ورودي و ابتدايي، داووطلبان بايد شرايط خاص رشته مورد نظر را دارا باشند.
دانشگاهها شرايط ورود خود را در دفترچهاي اعلام ميكنند كه توسط اداره منطقهاي پذيرش آموزش عالي ميان متقاضيان توزيع ميشود. اين اداره مسئول پذيرش متقاضيان در رشته برحسب اولويت است.
ظرفيتهاي خالي مؤسسات دولتي از طريق رقابت سراسري به نظارت وزارت آموزش عالي تكميل ميشوند.
هر مؤسسه خصوصي نيز به تكميل ظرفيت خود از طريق برگزاري آزمون محلي مبادرت مينمايد.
در سال 1993-19992 مطابق مصوبه 189 سپتامبر 1992 نظام جديدي براي پذيرش در آموزش عالي دولتي، خصوصي و تعاوني (دانشگاهها و پليتكنيك) به اجرا گذاشته شد. ورود به دورهها و مؤسسات آموزش عالي، مشمول شروط متعددي است.
ظرفيت آموزش عالي زير نظر وزارت آموزش قرار داشته و همه ساله توسط هيأتهاي مديريتي مربوط تعين ميشود. در آموزش خصوصي و تعاوني، وظيفه تعيين ظرفيت برعهده وزير آموزش و بر اساس پيشنهاد مؤسسه آموزش عالي مربوطه قرار دارد.
داوطلبان بايد كلاس 12 آموزش متوسطه را با موفقيت طي كرده يا مدرك قانوني معادل را دارا باشند و در آزمون استعداد و آزمونهاي اختصاصي هر دوره كه توسط مؤسسات آموزش عالي مربوطه برگزار ميشود، شركت كرده باشند.
آزمون استعداد شامل يك آزمون كتبي سراسري غيرحذفي از دروس آموزش متوسطه است.
اين آزمون در پايان سال12برگزار شده و هيچ تأثيري برروند اعطاي مدرك فارغ التحصيلي دبيرستان ندارد. روند پذيرش عام و متمركزي وجود دارد. داوطلبان بايد، در سطح سراسري و از طريق مركز ورود به آموزش عالي وزارت آموزش، تا 6 رشته دلخواه خود را به ترتيب اولويت مشخص كنند.
ترتيب داوطلبان هر رشته در هر مؤسسه آموزشي برحسب نمره تقاضانامه مشخص ميشود كه برمبناي آزمونهاي مختلف و نمرات آموزش متوسطه محاسبه ميشود.
قوانين ورود به دانشگاه كاتوليك پرتقال، استثنايي برنظام فوق است كه در قانون مصوب 1990 تعيين شده است.
* داوطلبان خارجي براي ورود به دانشگاههاي پرتقال بايد در امتحانات ورودي شركت كنند
افراد خارجي براي اخذ پذيرش دانشگاهي ملزم به برخورداري ازمدرك فراغت از تحصيلات متوسطه هستند. آنها براي ورود به دانشگاه بايد در امتحانات ورودي نيز شركت كنند. علاوه بر اين، ارائه تأييديه رسمي و ويزاي تحصيلي نيز الزامي است.
دانشجويان خارجي ملزم به برخورداري از ويزاي تحصيلي هستند كه از سفارت پرتقال مستقر در كشور محل اقامت خود يا مدركي دال بر تأمين هزينهها در طول مدت تحصيلات خود در پرتقال فراهم ميكنند. علاوه بر اين دانشجويان بايد مجوز سلامت بهداشت جسمي و رواني و مدرك زبان دال برآشنايي با زبان پرتغالي را ارائه كنند.
گفتني است كه براي اخذ پذيرش تحصيلي از برخي دانشگاهها برخورداري از تسلط كافي بر زبان پرتغالي الزامي نيست چرا كه چنين دانشگاههايي خود به برگزاري دورههاي آموزش زبان مبادرت ميكنند.
در دانشگاههاي كشور پرتقال بالاترين نمره 20 و مرز قبولي و مردودي نمره 10 است.
عملكرد دانشجويان بومي دردورهها و واحدهاي تحصيلي توسط مؤسسات آموزش عالي و مطابق با قانون مصوب 21ژوئن1997ارزشيابي ميشود.
مديريت كل آموزش عالي، وزارت بهداشت NARIC با همكاري ادارات حرفهاي، كارفرمايان خصوصي، مراكز كاريابي و غيره اطلاعاتي راجع به ارزشيابي مدارك آموزش عالي خارجي ارائه ميكند.