ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 بهمن 1392     |     کد : 66422

فرصت طلایی 6 ماهه اقتصاد ایران

معاون وزیر امور خارجه دیروز با حضور در اتاق بازرگانی تهران با گلایه صریح از بدنه دولت و بخش خصوصی به دلیل فعال نشدن در استفاده از فرصت شش ماهه تحریم‌ها از آنان خواست از این فرصت طلایی نهایت استفاده را بکنند.


عراقچی: در این 6 ماه، هر قدر بتوانیم خودمان را تقویت کنیم موضع ما در مذاکرات قوی​تر است
فرصت طلایی 6 ماهه اقتصاد ایران

معاون وزیر امور خارجه دیروز با حضور در اتاق بازرگانی تهران با گلایه صریح از بدنه دولت و بخش خصوصی به دلیل فعال نشدن در استفاده از فرصت شش ماهه تحریم‌ها از آنان خواست از این فرصت طلایی نهایت استفاده را بکنند.

به گزارش خبرنگار ما، حضور سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد گفت و گو های ایران و 1+5 در اتاق تهران کمی غیرمنتظره می‌نمود، بویژه آن که ظاهرا قرار بود وی اظهارات قبلی و رسمی مقامات وزارت امور خارجه کشورمان را تکرار کند.با این حال در لابه‌لای سخنان این دیپلمات ارشد نکات بسیار مهم و صریحی از نحوه ورود بدنه دولت و بخش خصوصی به اجرای توافق‌نامه ژنو در فرصت شش ماهه پیش‌رو وجود دارد که قابل توجه به نظر می‌رسد. عراقچی در لابه‌لای سخنانش به طور صریح از برخی دستگاه‌های دولتی و از جمله بانک مرکزی گلایه کرده و آنها را به کندی، کم‌کاری و حتی «بی‌عرضگی» در استفاده از فرصت اقتصادی ژنو متهم کرد.

به گفته عراقچی فرصت شش ماهه‌ای که با توافق ـ مرحله اول ژنو ـ پیش روی اقتصاد ایران قرار گرفته است، طلایی اما محدود و شاید به دشواری قابل تکرار باشد.

از این‌رو باید بخش خصوصی و دولت حداکثر استفاده از آن را کرده و به فوریت تحرک لازم برای اجرایی کردن آن از طریق انعقاد قراردادهای لازم، ورود منابع مالی و لجستیکی به کشور، انجام خریدها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و... را انجام دهند تا اقتصاد کشور تا حد امکان بارور شده و از روزنه باز شده تحریم‌ها حداکثر استفاده شود. آنچه از لحن و اشارات سخنان دیپلماتیک معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه قابل برداشت است این‌که وی با تاکید فراوان بر اقداماتی که غرب در شش ماه آینده برای رفع موانع اقتصاد ایران انجام می‌دهد، به دولت و بخش خصوصی می‌گوید اگر از این فرصت محدود حداکثر استفاده نشود، علاوه بر این‌که کمکی به رفع محدودیت‌های فعلی اقتصاد ایران نخواهد شد، دست تیم مذاکره‌کننده در دور دوم مذاکرات هسته‌ای که سه هفته دیگر در نیویورک آغاز می‌شود، به اندازه کافی پر نخواهد بود.

به عبارت دیگر اظهارات عراقچی نشان می‌دهد که اگر اقتصاد ایران از فرصت شش ماهه پیش‌رو درست و بموقع استفاده نکند، برای مرحله بعدی و نهایی مذاکرات که احتمالا به دلیل سرنوشت‌ساز بودنش، ممکن است دشوار و طولانی و با فراز و نشیب‌های متعددی همراه باشد، آماده نخواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت عباس عراقچی در اتاق بازرگانی تهران از دولت و بخش خصوصی بصراحت خواسته از طریق دو راه، یعنی استفاده حداکثری از فرصت شش ماهه پیش‌رو و تدوین راهکارهای اقتصاد مقاومتی برای استفاده احتمالی در دور دوم مذاکرات نیویورک، دست مذاکره‌کنندگان ایرانی را پر و قوی کنند؛ چیزی که تاکنون اتفاق نیفتاده یا روند آن کند است.

 

اگر عرضه داشته باشند...

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای دیروز دراتاق تهران گفت: وقتی ما به همه چیز دست یافته بودیم وقت مذاکره بود. ما با دست پر مذاکره کردیم. در توافق ژنو تاکید شد تا غنی‌سازی 20 درصد متوقف شود و مواد 20 درصد به اکسید یا ماده اولیه تبدیل شود.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای گفت: در مقابل قرار شد تا خرید نفت ایران که قرار بود هر شش ماه 20 درصد کاهش یابد متوقف شود، ولی این به معنای آن نیست که فروش نفت ایران به حالت قبل برگردد، بلکه در همین حالت یعنی یک میلیون بشکه باقی می‌ماند. عراقچی گفت: درباره مسائل مالی و بانکی آنها مدعی بودند که در اقلام بشردوستانه تحریم وجود ندارد یعنی دارو و مواد غذایی تحریم ندارد اما عملا چون امکان نقل و انتقال پول وجود نداشت این تحریم‌ها اتفاق افتاده بود، لذا قرار شد تا یک کانال بانکی ایجاد کنند که در این خصوص با بانک‌هایی در ژاپن، کره و سوئیس صحبت شده است.

عراقچی گفت: واردات غذا و دارو در سال حدود 18 میلیارد دلار است لذا در فرصت شش ماهه می‌توان 9 میلیارد دلار غذا و دارو وارد کشور کرد که این قسمت سقف ندارد و می‌تواند تا 15 میلیارد دلار در شش ماه اتفاق بیفتد.

وی افزود: شهریه دانشجویی تا سقف 400 میلیون دلار و همچنین هزینه درمان در خارج از کشور از این کانال بانکی انجام می‌شود. عراقچی گفت: برای این کانال بانکی هشت بانک داخلی پیش‌بینی شده‌اند که دو بانک دولتی و شش بانک خصوصی است. لذا این بانک‌ها باید حساب‌های یورویی خود را فعال کنند و در این زمینه باید بانک مرکزی را هل داد، چرا که بخش دولتی کشور کند حرکت می‌کند. عراقچی گفت: به طور کلی از این مسیر می‌توان ده میلیارد دلار در شش ماهه وصول کرد و اگر سازمان‌های دولتی عرضه داشته باشند باید این کار انجام شود. همچنین 2/4 میلیارد دلار نیز از درآمد‌های نفتی ما در این 6 ماهه و در 8 نوبت پرداخت می‌شود یعنی به طور کلی 2/14 میلیارد دلار در 6 ماهه می‌توان آزاد کرد.

 

مشق 6 ماهه را خوب بنویسیم

به گزارش واحد مرکزی خبر،معاون وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به آغاز مذاکرات گام نهایی توافق نامه ژنو تا سه هفته آینده گفت : این مذاکرات که مذاکرات اصلی محسوب می شود ، سخت و به نتیجه رساندن آنها خیلی سخت است.

عراقچی افزود : اوباما در همین باره اعلام کرده که شانس رسیدن به توافق نهایی با ایران 50 -50 است و من هم در رسانه ها اعلام کرده ام که این موضع اوباما خیلی خوشبینانه است و معلوم نیست چقدر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه برای مذاکرات گام نهایی یک سال فرصت در نظر گرفته شده است ، گفت : البته ما نمی خواستیم بیش از یک سال مذاکره باشد و طول دادن آن را به مصلحت نمی دانیم.

عراقچی با بیان اینکه تا شش ماه دیگر مهلت گام اول مذاکرات به اتمام می رسد ، گفت : بعد از این باید ببینیم که گام بعدی را آغاز کنیم یا در همان جا متوقف شویم. عراقچی گفت : در این شش ماه باید به اصطلاح مشق های خودمان را خوب بنویسیم چرا که ممکن است این شش ماه به همین شش ماه محدود شود.

وی با بیان این که باید از فرصت شش ماهه اول بخوبی استفاده کنیم ، گفت : هر چه قدر بتوانیم خودمان را در داخل با استفاده از رفع تحریم ها ، تقویت کنیم موضع ما در مذاکرات قوی تر است و نگرانی از تحریم ها کمتر می شود.

عراقچی گفت : هر چه قدر پشتوانه اقتصادی کشور محکم تر باشد ، در مذاکرات قوی تر هستیم و این همان اقتصاد مقاومتی است که چند سال است رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند. وی گفت : در این مسیر هر چه قدر بخش خصوصی فعال ترباشد و نیازهای کشور را تامین کند ، خیال ما راحت تر می شود ، در مذاکرات دست ما پرتر است و طبیعتا مقاومت ما هم بیشتر خواهد شد. عراقچی گفت : البته طبیعتاً آنها در این جدول زمان بندی خواهان جدولی با سال های بیشتر خواهند شد و ما هم خواهان جدولی با سال های کمتر خواهیم بود.

 

بدنه دولت کند است

معاون وزیر خارجه گفت : در این تحریم هایی که می خواهد برداشته شود ، بخش خصوصی باید راهگشایی کند.

وی افزود :‌ بدنه دولت متأسفانه کند است که ربطی هم به رئیس جمهور فعلی ندارد و هر دولتی بیاید همین است ، این بدنه و انگیزه هایش خیلی قوی نیست و مسائلی هم در آن وجود دارد از جمله که باعث می شود ( ب - ز ) ها به قول رسانه ها از آن پدید بیاید. وی افزود :‌ بخش خصوصی است که باید با حضور خودش دست اینها را قطع کند و اقتصاد را به مسیری سالم ببرد.

عراقچی گفت : باید دست کسانی را که از تحریم ها دارند منتفع می‌شوند ، قطع کرد و مشکل اصلی ما کاسبان تحریم هستند که شامل هم کاسبان سیاسی و هم کاسبان مالی است و باید بخش خصوصی دست آنها را قطع کند.

وی افزود :‌ فرصتی شش ماهه ایجاد شده و طرف مقابل فضاهایی را باز کرده است و ما باید این فضاها را گسترش دهیم و استفاده کنیم. عراقچی گفت :‌ حضور اتاق در کارگروهی که تشکیل داده ایم موثر خواهد بود. ‌ این کارگروه برای این ایجاد شده است که اگر دوستان در اجرا هر جا به مشکل خوردند از جمله در بانک مرکزی یا سازمان توسعه تجارت ، از طریق1+5 یا روابط دوجانبه آن را حل کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده با تأکید بر این‌که بانک مرکزی در این زمینه باید فعالانه وارد شود ، گفت : نماینده بانک مرکزی در طول مذاکرات حضور داشت و در باره این موضوع توجیه است.

عراقچی با بیان این​که از برخی از داخل گلایه مند هستم، افزود: بعد از توافق نامه ژنو مثل هر واقعه سیاسی دیگر دو طرف به جنگ رسانه ای پرداختند و البته معتقدم طرف مقابل ما بهتر عمل کرد.

وی با بیان این​که در جنگ رسانه ای هر طرف ادعا می‌کند و به اصطلاح من بُردم و من امتیاز گرفتم ، راه می اندازد ، گفت: آمریکایی​ها این کار را آغاز کردند و برخی هم حرف آنها را قبول کردند ، غافل از این​که این یک حیله است.



نوشته شده در   چهارشنبه 9 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode