ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 دي 1392     |     کد : 65668

کاهش ‌تعرفه واردات خودرو

رئیس کل گمرک ایران: تعرفه جدید خودروهای وارداتی طی چند روز آینده از سوی دولت اعلام می‌شود...


 
 
رئیس کل گمرک ایران: تعرفه جدید خودروهای وارداتی طی چند روز آینده از سوی دولت اعلام می‌شود
کاهش ‌تعرفه واردات خودرو

در حالی که چندی پیش اخبار پراکنده‌ای درباره تغییر در تعرفه واردات خودرو منتشر شده بود، رئیس کل گمرک دیروز رسما از کاهش این تعرفه در روز‌های آینده خبرداد.

هم‌اکنون تعرفه خودروهای وارداتی به تناسب حجم موتور بین 45 تا 90 درصد است. یعنی هر قدر حجم موتور خودروها بالاتر باشد تعرفه واردات آن بیشتر است به عنوان مثال خودروهایی که حجم موتورشان زیر 1500 سی‌سی است کمترین تعرفه و خودروهایی که حجم موتورشان بالای 2000 سی سی باشد بیشترین تعرفه را برای ورود به کشور می پردازند.

همچنین براساس ضوابط موجود، خودروهای بالای 2500 سی سی نمی توانند وارد کشور شوند و ثبت سفارش آن با هر ارزی از جمله ارز متقاضی یا ارز آزاد هم ممنوع است . این خودروها که خودروهای آمریکایی جزو آن است، در اولویت 10 کالایی قرار گرفته اند که ورود کلیه کالاهای مشمول این اولویت به کشور ممنوع است.

این در حالی است که از حدود دو ماه پیش زمزمه هایی برای آزاد شدن واردات کالاهای این اولویت به گوش می رسد که هنوز تصمیم نهایی درمورد آن اتخاذ نشده است.

این گزارش می افزاید البته هیات وزیران قرار است برای واردات برخی خودروها مانند خودروهای برقی و هیبریدی تسهیلات ویژه ای از جمله تخفیف در تعرفه لحاظ کند.

به گزارش ایرنا، مسعود کرباسیان دیروز در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران افزود: موضوع کاهش تعرفه خودروهای وارداتی در دست بررسی است و طی چند روز آینده از سوی دولت اعلام می‌شود.

وی اظهار کرد: نرخ تعرفه‌های خودرو باید منطقی باشد که عمدتا با سیاست‌های تولید، تعیین می‌شود. وی درباره رقم تعرفه جدید واردات خودرو تصریح کرد: هنوز در این باره اختلاف نظر وجود دارد و طی روزهای آینده قطعی می‌شود.وی در مورد ورود خودروهای ناایمن به کشور نیز افزود: هیچ خودروی ناایمنی وارد کشور نمی‌شود و گمرک هنگام ورود، تمام استانداردها را لحاظ می‌کند. رئیس کل گمرک همچنین در مورد خودروهای گذر موقت گفت: طرح جمع‌آوری و به حداقل رساندن خودروهای گذر موقت اجرا می‌شود.وی تصریح کرد: البته اگر واردات خودرو روال قانونی داشته باشد، خودروهای گذر موقت کم می‌شود و دیگر لزومی به استفاده از پلاک گذر موقت نخواهیم داشت.

کرباسیان در مورد محدودیت کالاهای گروه 10 نیز گفت: وزارتخانه‌ها نظرات خود را در این زمینه با اولویت مثبت ارائه داده اند و این مساله اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و ظرف یک هفته آینده دولت در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

وی در مورد ورود کالاهای قاچاق از طریق گمرک افزود: صاحبان کالاها برای ورود از گمرک باید مراحل مختلفی اعم از ثبت سفارش، گشایش اعتبار از سوی سیستم بانکی و تسویه حساب از سوی شرکت به بانک را طی کرده و مجوز استاندارد و تمام مدارک را به گمرک ارائه دهند و تمام این موارد از نظر کارشناسی بررسی و سپس کالا وارد عرضه می‌شود.

کرباسیان با بیان این‌که از طریق مبادی رسمی قاچاق صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: ممکن است افراد از طریق تقلب یا تخلف، کالایی را به صورت قاچاق وارد کشور کنند یا ممکن است ارزش کالا و نوع کالا به گونه‌ای اعلام شود که با ارزش و تعرفه واقعی آن تطابق نداشته باشد. وی با بیان این‌که گمرک وظیفه ارزیابی، بازبینی و رسیدگی به کالاها را به‌عهده دارد، افزود: سیستم از راه دور به این منظور راه‌اندازی شده و سیستم ارزیاب در سایت گمرک نیز قرار گرفته است.

رئیس گمرک در مورد تخلفات گسترده در گمرک و آخرین اطلاعات از پرونده گمرک در قوه قضاییه گفت: از پرونده‌های گذشته خبر ندارم، فقط یک مورد مربوط به گمرک بود که تعدادی کارمند و حق‌العمل‌کار با جعل فیش بانکی مرتکب تخلف شدند.

کرباسیان افزود: اگر کالایی خارج از مسیر گمرک وارد کشور شود، گمرک در این زمینه مسئولیتی به‌عهده ندارد.

وی همچنین با اشاره به ریشه وجود قاچاق کالا گفت: یکی از عوامل بروز قاچاق در کشور قیمت تمام شده است. به عنوان مثال، واردات یک گوشی موبایل به صورت رسمی حدود 8000 تومان، برنج 5800 تومان، پوشاک 8000 تومان، لوازم یدکی خودرو 6000 تومان، لوازم خانگی 6000 تومان و لاستیک 8000 تومان می‌شود. این به​آن معناست که کسی که ثبت سفارش می‌کند، باید پول استاندارد حمل و نقل و بنادر را بپردازد، اما قاچاقچی با دلار 3000 تومان اگر کالایی را وارد کند و 100 درصد ریسک را هم در نظر بگیرد، چیزی از دست نمی‌دهد و این موجب زحمت پلیس و دیگر دستگاه‌های مسئول می‌شود.

وی با بیان این‌که مرزنشینان به دلیل بیکاری به قاچاق روی می‌آورند، افزود: عده‌ای از آنها حتی نمی‌خواهند کوله بر باشند، اما به دلیل این‌که در آن مناطق شغلی بجز کوله بری نیست، مجبورند به قاچاق کالا رو بیاورند.

رئیس کل گمرک ایران با اعلام این‌که روزانه سه بخشنامه به گمرکات کشور ارسال می‌شود، افزود: باید برای تسهیل مقررات فکری کنیم و تعامل با دیگر دستگاه‌ها را جدی‌تر بگیریم. باید به کسی که قانونی کار می‌کند، کمک کرد و فضا را برایش باز کنیم؛ البته در همین رابطه باید هزینه تخلف را بالا ببریم تا انگیزه انجام کارهای قانونی افزایش یابد.

کرباسیان با اشاره به اقدامات انجام شده در گمرک برای تسهیل ثبت سفارش و ترخیص کالا اظهار کرد: هم‌اکنون سیستم هوشمند ترانزیت در حال انجام است و دوربین‌های پلاک خوان در گمرکات کشور نصب شده است.

وی ادامه داد: از این پس شرکت‌های حمل و نقل باید مانیفست بار را اعلام کنند و سیستم پیامکی به منظور ارائه اطلاعات بار، راننده و خودرو راه‌اندازی شده است و پلیس می‌تواند تنها با ارسال یک پیامک، استعلام‌های لازم را از گمرک انجام دهد، ضمن این‌که اظهار از راه دور برای ثبت سفارش نیز انجام شده است تا معطلی‌ها کاهش یابد.

وی با بیان این‌که گمرک استنادات را روی سایت قرار داده است، افزود: اگر پلیس به کالایی ظن قاچاق داشت، می‌تواند با مراجعه به سایت گمرک، ارزش کالا را دریافت کند که این امر موجب می‌شود رسیدگی به پرونده زمان کمتری را بگیرد.

کرباسیان بر لزوم استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری در گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: یک کانتینر 40 فوتی را به صورت دستی یا چشمی نمی‌توان کنترل کرد و باید از دستگاه‌های پیشرفته مانند ایکس‌ری استفاده کنیم. تاکنون 40 کامیون بار قاچاق از سوی دستگاه‌های ایکس‌ری شناسایی و کشف شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode