در يك پژوهش جديد محققان به نقش محيط زندگي در رشد مهارتهاي خواندن در انسان پي بردند.
محققان ميگويند؛ در حالي كه ژنتيك نقش اصلي در مهارتهاي ابتدايي روخواني در كودكان ايفا ميكند اما يك پژوهش جديد روي دوقلوها براي اولين بار نشان داده است كه محيط زندگي هم نقش مهمي در رشد مهارت خواندن به مرور زمان در كودك بازي ميكند.
استفن پتريل محقق اصلي اين پژوهش و پروفسور علوم خانواده و رشد انساني در دانشگاه ايالتي اوهايو در اين باره تاكيد كرد: نتايج اين پژوهش مدارك بيشتري ارائه ميكند مبني بر اينكه كودكان ميتوانند در طول سالهاي ابتدايي مدرسه وراي فاكتورهاي ژنتيكي مهم كه روي اين مهارت تاثير ميگذارند، تواناييهاي قابل ملاحظهاي در روخواني بدست بياورند.
شرح اين يافته در مجله «روانشناسي و روانپزشكي كودك» به چاپ رسيده است.
در اين تحقيق 314 دوقلوي اهل ايالت اوهايوي آمريكا مورد آزمايش و بررسي قرار گرفتند كه 135 جفت آنها دوقلوهاي همسان و 179 جفت ديگر دوقلوهاي غيرهمسان بودند. اين يافتهها بر اهميت نياز به تلاشهاي مداوم براي ارتقاي رشد مهارت روخواني در كودكان با وجود فاكتورهاي ژنتيكي خاص هر كودك، تاكيد ميكند.