ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 آذر 1392     |     کد : 63255

قارچها می توانند وضعیت آب و هوا را تغییر دهند

دانشمندان کشف کرده اند که قارچها توانایی فوق العاده ای برای کنترل آب و هوا دارند.

دانشمندان کشف کرده اند که قارچها توانایی فوق العاده ای برای کنترل آب و هوا دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، قارچها با تغییر رطوبت هوای اطراف خود موجب می شوند که باد هاگهای آنها را پراکنده کند.

گیاهان از شیوه های متنوعی برای پخش دانه های خود استفاده می کنند، قارچها مدتها است به عنوان پراکننده کننده منفعل دانه های خود در نظر گرفته می شدند و هاگهای خود را با تکیه بر جریان هوا برای پخش کردن منتشر می کنند.

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که قارچها می توانند هاگهای خود را در یک فضای وسیع پخش کنند حتی وقتی که در این فضا بادی نمی وزد آنها سیستم هوایی خود را تولید می کنند.

دانشمندان آمریکایی با استفاده از تکینیکهای فیلمبرداری سرعت بالا و مدلسازی ریاضی توانسته اند نشان دهند که چگونه قارچهای صدفی و قارچهای شیتاکه بخار آب تولید می کنند که هوای اطراف آنها را خنک کرده و موجب جا به جایی جریانهای هوا شود. این امر به نوبه خود بادهای مینیاتوری تولید می کند که موجب پخش شدن هاگها در هوا می شود.

نتایج این تحقیق در همایش سالانه انجمن فیزیک آمریکا در بخش دینامیک سیال ارائه شد و نشان می داد که فعالیت قارچها برای تولید و گسترش هاگها چیزی بیشتر از یک شیوه مکانیکی است.

امیل درسیره از کالج ترینیتی در هارتفورد کانکتیکت گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که این سیستمهای مکانیکی پیچیده تر از کنترل هوای محلی و تولید باد آن هم در شرایطی است که هیچ بادی در طبیعت وجود ندارد. سیستم قارچها بسیاری شگفت انگیز است و می توان آنها را مهندسان دارای هوش و قوه ابتکار دانست.

دانشمندان اعتقاد دارند که همین فرآیند توسط قارچهایی که موجب بیماری انسان، گیاه و حیوان می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

میلیونها هاگ به عنوان دانه های میکروسکوپی توسط یک قارچ تولید می شود و درنهایت تعداد معدودی از آنها جایی مناسب برای رشد قارچ فرود می آیند.



نوشته شده در   چهارشنبه 6 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode