ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 شهريور 1392     |     کد : 59388

دینداری در خانواده فقط عبادت نیست بلکه رعایت اخلاق نیز هست

حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: ملاک دینداری در خانواده فقط عبادات نیست بلکه رعایت اخلاق نیز علاوه بر عبادات از اهمیت ویژه ای برخورداراست.



حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: ملاک دینداری در خانواده فقط عبادات نیست بلکه رعایت اخلاق نیز علاوه بر عبادات از اهمیت ویژه ای برخورداراست.



به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی در برنامه یاد خدا شبکه قرآن و معارف سیما گفت: اولین ملاک انتخاب همسر، دینداری اوست اما این دینداری تنها مربوط به عبادت نبوده و اخلاقیات نیز اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: اولین ملاک انتخاب همسر دین است و این دین، دین در حوزه خانواده است. در مباحث خانوادگی باید به سراغ بحث های مبنایی رفت تا مسائل را از ریشه حل نمود ما با تجربه از سال های گذشته دریافتیم که تنها نکات اخلاقی نمی تواند حلال مشکلات خانوادگی باشد.

وی افزود: ملاک دینداری در خانواده فقط عبادات نیست بلکه رعایت اخلاق نیز علاوه بر عبادات از اهمیت ویژه ای برخورداراست. این اخلاقیات شامل مواردی مانند راستگویی، وفای به عهد و ادای امانت است. اخلاقی چون ادای امانت آن چنان در روابط اجتماعی اهمیت دارد که امام سجاد (ع ) می فرماید اگر دشمن پدرم خنجری را که با آن سر پدرم را قطع کرده است به امانت به من دهد و بعد آن را از من بخواهد به او برخواهم گرداند.

وی تصریح کرد: در انتخاب همسر و در حوزه خانواده روزه و نماز، چادر داشتن و اهل هیئت بودن کافی نیست بلکه باید از اسباب و ضوابط دیگر جستجو شود. چون حوزه دینداری که ارتباط با خداست با حوزه دینداری در کانون خانواده و اجتماع کاملا متفاوت است.

حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی ادامه داد: امام علی می فرماید زنان امانت هستند. پیغمبر هم می فرماید حوزه دینداری در خانواده رعایت امانت است به این ترتیب متوجه می شویم که مردان باید در رابطه با همسرانشان که امانت هستند چگونه رفتار کنند. این مسائل به تفکرات ما بر می گردد و این تفکرات بنایش توسط پیغمبر(ص) و ائمه(ع) بنا شده است.

این استاد حوزه با تأکید بر این نکته که عباداتی مانند نماز نیز جزء معیارهای مهم انتخاب همسراست گفت: ما یک مسئولیت هایی در برابر خدا داریم و یک وظایفی در برابر اجتماع و مردم. نماز مربوط به خداوند است و راستگویی و صداقت مربوط به اجتماع. این که می گویند خداوند از حق الله می گذرد اما از حق الناس نمی گذرد چیزی است که به غلط در جامعه ما جا افتاده چرا که این حرف خلاف آیات قرآنی است. اما آن چه که مسلم است این است که نماز و روزه و رعایت اولیه دین از مواردی است که باید در ازدواج مد نظر خانواده ها باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خداوند فرموده که دو چیز دست من است یکی ازدواج است و دوم نیز فرزند دار شدن. بنابراین ما نباید در این دو مورد نگران باشیم. چرا که هر زمان وقت این دو برسد خداوند آن را به بندگانش خواهد داد. البته راه حل هایی هم برای رسیدن به این دو وجود دارد از جمله توسل به ائمه مخصوصا توسل به امام جواد علیه السلام است که پیغمبر می فرماید در امور دنیایی به فرزندم جواد توسل کنید.


نوشته شده در   چهارشنبه 20 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode