کودکانی که تحت برنامههای فشرده درمانی خواندن قرار میگیرند، نه تنها مهارتهای خواندنشان بهتر میشود، بلکه مغزهایشان طوری تغییر میکند که بهتر میتواند ارتباط برقرار کنند .
به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون، مارسل جاست و تیموتی کلر مغزهای 72 کودک را پیش و پس از یک برنامه ششماهه برای بهتر کردن مهارتهای خواندنشان، اسکن کردند.
این بررسی به صورت آنلاین در ژورنال "نورون" منتشر شده است.
این اسکنها از مغزهای این کودکان هشت تا 10 ساله نشان داد که کیفیت ماده سفید- بافتی از مغز که پیامها را میان نواحی ماده خاکستری، محل پردازش اطلاعات، منتقل میکند- به طور قابلتوجهی پس از 100 ساعت آموزش درمانی خواندن بهبود پیدا کرده است.
در حالیکه تصویربرداری نشان داد که ماده سفید در انتقال پیامها کارآیی بیشتری پیدا کرده است، آزمایشها نشان داد که این کودکان میتوانند بهتر بخوانند.
جاست در این باره گفت: "نشان دادن اینکه میتوان ماده سفید مغز را تغییر داد و به اصطلاح آن را "سیمکشیکردن دوباره" کرد، ممکن است کاربردهای مهمی برای درمان ناتوانیهای خواندن و سایر اختلالات رشدی مانند اوتیسم داشته باشد."
توماس اینسل، رئیس موسسه ملی بهداشت روانی، که به تامین هزینه مالی این بررسی کمک کرده است، گفت: "یافتههای دانشمندان بیانگر رویکرد جدید هیجانانگیزی است که باید در درمان اختلالات روانی- که به طور فزایندهای به نظر میرسد ناشی از مشکلات مدارهای مغزی باشد- مورد آزمایش قرار گیرد."