رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از دانشجويان و نمايندگان تشکلهاي دانشجويي :
جامعه «عادلانه، پيشرفته و معنوي» آرمان درجه يک نظام اسلامي است
حدود هزار نفر از دانشجويان دانشگاهها و مراکز آموزش عالي، عصرديروز در نشستي صميمانه و صريح با رهبر معظم انقلاب، به بيان ديدگاههاي جامعه دانشجويي و تبادل نظر درباره موضوعات مختلف علمي، دانشگاهي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي پرداختند.
در اين ديدار که از ساعت 5 بعداز ظهر آغاز شد و تا نماز مغرب و عشاء ادامه يافت 12 نفر از نمايندگان تشکلها و انجمنهاي دانشجويي، مسائل مورد نظر، خواسته ها و مواضع خود را بيان کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي نيز ضمن پاسخگويي و بيان برخي نکات درباره مسائل مطرح شده، به تبيين نسبت آرمانها با واقعيتها، وظايف جامعه دانشجويي و راههاي ايجاد و افزايش نشاط و تحرک حقيقي در دانشگاهها پرداختند.
ايشان با شکرگزاري به درگاه پروردگار به خاطر ديدار با جمع با صفا، صميمي و پرنشاط دانشجويان، مطالب بيان شده در اين ديدار را غالباً پخته، سنجيده و بسيار خوب خواندند و دستگاههاي مختلف را به بررسي راههاي تحقق پيشنهادهاي دانشجويان توصيه کردند.
رهبر انقلاب در پاسخ به دانشجويي که خواستار تبيين معناي «اعتدال» شده بود خاطرنشان کردند: رئيس جمهور منتخب که اين شعار را مطرح کرده است حتماً معنا و مفهوم مورد نظر خود را درباره مقوله اعتدال بيان خواهد کرد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به سخنان يکي ديگر از دانشجويان درباره برخورد صحيح با دولتِ رئيس جمهور منتخب افزودند: همچنانکه درباره همه دولتها تأکيد شده است بايد از اين دولت نيز حمايت و به آن کمک کرد.
ايشان افزودند: برخي مي گويند اگر دولت اينگونه باشد به او کمک و گرنه انتقاد مي کنيم. بنده با انتقاد مخالف نيستم اما اولاً انتقاد با عيبجويي فرق دارد، ثانياً بايد ابتدا فرصت کار و تلاش و تحرک داده شود.
حضرت آيت الله خامنه اي کار قوه مجريه را واقعاً سخت و دشوار برشمردند و خاطرنشان کردند: هيچکس نيست که نقطه ضعف نداشته باشد بنابراين نبايد توقعات را به قدري بالا برد که از توان منطقي اشخاص خارج باشد.
رهبر انقلاب با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن مشکلات و واقعيتهاي کشور افزودند: مجموعه نيروهاي فعال سياسي، کاري و دانشگاهي دست به دست هم دهند تا کارها به فضل الهي به پيش برود.
يکي ديگر از دانشجويان از بروز کدورت در ميان دانشجويان به علت اختلاف در تحليل هاي سياسي اجتماعي سخن گفته بود.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر پرهيز کامل از تبديل اختلاف نظرها به کدورت و خصومت گفتند: جداً از دانشجويان عزيز و طرفداران سلايق گوناگون خواهش مي کنم که اجازه ندهند «اختلاف نظر در تحليل و برداشت و تفسير»، به کينه و دشمني بيانجامد.
ايشان در همين زمينه افزودند: به توصيه حضرت امام، مانند طلبه ها باشيد که در هنگام مباحثه بسيار جدي هستند اما در بقيه اوقات رفيق و دوست و همراه يکديگرند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مباحثي که برخي دانشجويان درباره فتنه 88 مطرح کردند افزودند: در بررسي آن حوادث تلخ، مسئله اصلي و عمده،
قانون شکني و رفتار غير نجيبانه ي جماعتي است که در مقابل جريان قانون ايستادند و به ايران عزيز، لطمه و ضربه و خسارت وارد آوردند.
ايشان افزودند: البته در حاشيه و گوشه و کنار يک حادثه ي بزرگ، ممکن است مسائلي روي داده باشد که گاه يک نفر مظلوم يا ظالم واقع شود اما در هر حال نبايد مسئله اصلي بخاطر اين مسائل گم شود.
ايشان در همين زمينه اين سوال اساسي را مطرح کردند که چرا و به چه دليل مدعيان تقلب در انتخابات 88 براي مواجهه با مسئله، به خيابانها اردوکشي کردند!؟
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: بارها و بارها اين سوال را نه در مجامع عمومي بلکه به شکلي که قابل پاسخ دادن باشد مطرح کرده ايم پس چرا جواب
نمي دهند، چرا عذرخواهي نمي کنند؟
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در جلسات خصوصي مي گويند تقلبي رخ نداده بود، پس به چه علت کشور را دچار آن ضايعات کرديد و به لبه پرتگاه برديد؟
ايشان با اشاره به اوضاع پرآشوب و خونين برخي کشورهاي منطقه خاطرنشان کردند: مي دانيد اگر در فتنه 88 خدا کمک نمي کرد و گروههاي مردمي به جان هم مي افتادند کشور به چه روز و روزگاري
مي افتاد؟ که البته خداوند نگذاشت و ملت هم بصيرت به خرج دادند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پاسخ به دانشجويي ديگر «شدت به خرج دادن» را به معناي جديت و ايستادگي منطقي در بحث، قابل قبول دانستند اما تأکيد کردند: اگر منظور از شدت بخرج دادن مخالفتِ همراه با عنف و زور باشد، کاملاً مخالفم.
رهبر انقلاب، نظر يکي ديگر از دانشجويان درباره ضرورت نظارت بر همه قوا و دستگاهها از جمله مجلس، قوه قضاييه و صدا و سيما را تأييد اما خاطرنشان کردند: چگونگي نظارت بر مجلس و دستگاه قضا، مطلب مهمي است که فعالان دانشجويي مي توانند روي آن کار پخته کنند و پيشنهاد دهند.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود با بيان چند سوال و پاسخ هاي آنها، خواستار بحث هاي دقيق درخصوص اين موضوعات، در دانشگاهها شدند.
اولين سؤال: نسبت دانشجو و عنصر انقلابي با آرمانهاي انقلاب چيست؟ رهبر انقلاب در پاسخ به اين سؤال ابتدا به تبيين آرمانهاي انقلاب و رابطه آنها با واقعيات جامعه پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين اين نکته را متذکر شدند که دسترسي به آرمانهاي انقلاب بدون نيرو و نشاط و جسارت و خط شکني جوان ها امکان پذير نيست.
ايشان افزودند: بر همين اساس بايد نقش جوانان در تحقق آرمانهاي انقلاب، جدي گرفته شود زيرا معتقدم جوانها توانايي گره گشايي دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي بعد از اين مقدمه، به تبيين آرمانهاي انقلاب اسلامي پرداختند و گفتند: نظام اسلامي داراي منظومه اي از آرمانها است که بايد براي رسيدن به همه آنها تلاش شود اما اين آرمانها داراي
رتبه بندي و درجات مختلف هستند.
ايشان رسيدن به جامعه اي «عادلانه، پيشرفته و معنوي» را از آرمانهاي اصلي و درجه يک نظام اسلامي دانستند و در تشريح آن، خاطرنشان کردند: جامعه عادلانه، جامعه اي است که هم مسئولان عادلانه رفتار کنند و هم مردم نسبت به يکديگر عدالت داشته باشند، ضمن آنکه اين جامعه در عرصه هاي علمي، سياسي و تمدني، پيشرفته و از نظر معنويت نيز سيراب باشد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه دستيابي به چنين آرماني قطعاً قابل تحقق است و تاکنون نيز در اين مسير پيشرفتهاي خوبي انجام شده، افزودند: چنين جامعه اي براي کشورهاي اسلامي و غيراسلامي الگو خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه اي به برخي آرمانهاي ديگر نظام اسلامي که در مراتب بعد از اين آرمان اصلي قرار دارد اشاره کردند و گفتند: اقتصاد مقاومتي، سلامت در جامعه، صنعت برتر، کشاورزي برتر، تجارت همراه با رونق، علم پيشرو، نفوذ فرهنگي و سياسي در جهان، همه در منظومه آرمانهاي نظام اسلامي قرار دارند و قابل تحقق نيز هستند.
سؤال دومي که رهبر انقلاب اسلامي در جمع دانشجويان مطرح کردند عبارت بود از «نسبت آرمانها با واقعيات؟»
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: به عنوان مثال تحريم ها يک واقعيت است و از طرف ديگر پيشرفت اقتصادي يکي از آرمانهاي انقلاب است اکنون سؤال اين است که پيشرفت اقتصادي با واقعيتي همچون تحريم چگونه امکان پذير است.
ايشان تأکيد کردند: در موضوع نسبت آرمانگرايي با واقعيات، ما هم آرمانگرايي را کاملاً تأييد مي کنيم و هم ديدن واقعيات را.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: آرمانگرايي بدون ديدن واقعيات، به خيالپردازي و توهم منجر خواهد شد البته بايد ميان واقعيات و آنچه که تلاش مي شود بعنوان واقعيات القاء شود، تفاوت قائل شد.
ايشان يکي از روشهاي معمول در جنگ رواني را القاء واقعيت هاي غيرواقعي خواندند و تأکيد کردند: يکي از کارکردهاي بصيرت اين است که انسان واقعيات را آنطور که هست، ببيند و دچار اشتباه نشود.
رهبر انقلاب اسلامي يکي ديگر از شگردهاي جنگ رواني را بزرگنمايي بيش از حد برخي واقعيات و ناديده گرفتن واقعيات ديگر دانستند و گفتند: بعنوان نمونه، يکي از واقعيات اين است که بخشي از نخبگان از کشور خارج مي شوند اما در کنار آن، واقعيت ديگري وجود دارد که «افزايش چشمگير دانشجويان نخبه» است، اما در تبليغات، واقعيت اول بزرگنمايي مي شود و واقعيت دوم به هيچ وجه گفته نمي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي در نتيجه گيري اين بحث تأکيد کردند: فعال دانشجويي آرمانخواه که واقعيات را هم مي بيند، در هيچ شرايطي، چه هنگام پيروزيهاي شيرين و چه هنگام هزيمت هاي تلخ، دچار احساس انفعال و يأس و بن بست نمي شود زيرا در آرمانخواهي صحيح و واقع بينانه، بن بست وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: توقع من از دانشجويان عزيز اين است که همواره و در هر شرايطي، با نگاه واقع بينانه به دنبال آرمانها باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي سؤال سوم خود را اينگونه مطرح کردند: «رابطه تکليف مداري با دنبال نتيجه بودن چيست؟» ايشان در پاسخ به اين سؤال به جمله معروف امام خميني (ره) که مي فرمودند: «ما به دنبال تکليف هستيم»، اشاره کردند و افزودند: آيا اين جمله بدين معنا است که امام با وجود آن سختي ها و زحماتي که سالها متحمل شده بودند، دنبال نتيجه نبودند؟ قطعاً چنين چيزي صحيح نيست.
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: تکليف گرايي صحيح آن است که انسان در راه رسيدن به نتيجه مطلوب براساس تکليف عمل و از کارهاي ضدتکليف و نامشروع پرهيز کند.
حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: انساني که براي رسيدن به نتيجه براساس تکليف عمل مي کند، اگر به نتيجه مطلوب هم نرسد، احساس پشيماني و خسارت نمي کند.
ايشان در جمع بندي اين موضوع گفتند:
تکليف گرايي هيچ منافاتي با دنبال نتيجه بودن، ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي سپس به موضوع «ضرورت وجود شور و نشاط در دانشگاهها» پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: اين شور و نشاط بايد در محيط دانشگاه و در بخش هاي مختلف علمي، اجتماعي و سياسي نمود پيدا کند.
ايشان، دانشگاه را محيط جستجوگر در زمينه مسائل کلان کشور و مسائل مختلف سياسي دانستند و افزودند: بحث و تحليل و فهم درست مسائل مختلف داخلي و بين المللي يکي از راههاي ايجاد شور و نشاط در دانشگاهها است. رهبر انقلاب اسلامي، شناخت مسائل اصلي و تفکيک آنها از مسائل فرعي و سرگرم نشدن به مسائل غيراولويت دار را يکي ديگر از زمينه هاي شور و نشاط در دانشگاهها، بيان کردند.
ايشان خاطرنشان کردند: محيطهاي دانشجويي مي توانند با بحثهاي پرنشاط و تحرک آفرين، مسئولان کشور را در اولويت بندي صحيح مسائل کمک کنند.
رهبر انقلاب در تبيين مصاديقي که مي تواند در دانشگاهها دستمايه بحثهاي حقيقي نشاط آفرين قرار گيرد به موضوع حماسه اقتصادي اشاره کردند.
ايشان افزودند: حماسه اقتصادي از جمله مسائل سرنوشت سازي است که دانشجويان مي توانند با بررسي عميق حدود و راهکارهاي آن به پيشرفت کشور، کمک بزرگي کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: البته حماسه اقتصادي، مسئله اي نيست که ظرف چند ماه نتيجه دهد بلکه يک حرکت بلندمدت است که بايد در سالجاري شروع شود.
ايشان اقتصاد مقاومتي و سبک زندگي را از ديگر موضوعات واقعي برشمردند که بررسي ابعاد و زواياي آنها مي تواند خون تازه اي در پيکره محيطهاي دانشجويي و دانشگاهي جاري سازد.
رهبر انقلاب اسلامي، با دعوت از محيطهاي دانشجويي براي بررسي عميق «بيداري اسلامي» و فراز و نشيبهاي آن در کشورهاي منطقه تأکيد کردند: بيداري اسلامي پديده بسيار مهمي است که با آنتي تزهاي استکباري از بين نمي رود.
ايشان با اشاره به حوادث جاري در برخي کشورهاي منطقه افزودند: اين حوادث نشان مي دهد که عمق بيداري اسلامي در اين کشورها وجود دارد اما به علت اينکه مسائل خوب مديريت نشد و ناشيگري کردند امروز اوضاع کشور بزرگ مصر، بسيار دردناک شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: تشکلها و محيطهاي دانشجويي با بحثهاي عميق درباره «روند بيداري اسلامي، خاکريز طولاني استکبار در مقابل اين پديده، اشتباهات صورت گرفته در کشورهاي منطقه و مقايسه حوادث آنها با روند استقرار و استمرار جمهوري اسلامي در ايران»، به کشور و ملت خدمت خواهند کرد.
رهبر انقلاب بررسي و تبيين عمق راهبردي نظام اسلامي را از ديگر موضوعاتي دانستند که مي تواند به تحرک و نشاط فکري دانشگاهها کمک کنند.
ايشان خاطرنشان کردند: نگاه واقع بينانه به اوضاع منطقه نشان مي دهد برخي موضوعات مايه استحکام نظام اسلامي و نشان دهنده عمق راهبردي و استراتژيک جمهوري اسلامي هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: هدف از سخنان صريح امام خميني درباره هسته هاي انقلابي خارج از کشور، تشکيل اين عمق استراتژيک بود که امروز استکبار با دستپاچگي سعي در مبارزه با آن را دارد اما بجايي نخواهد رسيد.
رهبر انقلاب تلاش دشمنان اسلام براي ايجاد اختلاف و دشمني ميان شيعه و سني را خاطرنشان کردند و افزودند: شيعه را در نقاط مختلف مي کوبند چرا که تصور مي کنند شيعيان پايگاه طبيعي جمهوري اسلامي اند اما دشمنان نمي دانند که در بسياري از کشورها، برادران اهل سنت با شدت بيشتري از نظام اسلامي دفاع مي کنند.
رهبر انقلاب در جمع بندي اين بخش از سخنانشان خطاب به جامعه دانشجويي تأکيد کردند: «مسائل سياسي – اجتماعيِ ناظر به واقعيات زندگي» مي تواند نشاط و تحرک دانشگاهها را موجب شود و نتيجه مباحث را به عنوان فرآورده هاي علمي در اختيار مسئولان قرار دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه سخنانشان، تلاش علمي را صحنه ديگري براي افزايش نشاط حقيقي در دانشگاهها دانستند.
ايشان افزودند: نياز علمي از نيازهاي اساسي و درجه يک کشور است و بايد تلاش کنيم روند پيشرفتهاي ده سال اخير، بطور مضاعف ادامه يابد.
رهبر انقلاب، پيشرفت هاي علمي را گره گشاي مشکلات اقتصادي – سياسي و اجتماعي برشمردند و تأکيد کردند: کار و پيشرفت علمي در دانشگاهها و در کشور بايد بصورت جهادي انجام شود.
ايشان دانشجويان را به افزايش ارتباط با اساتيد ارزشي و مکتبي، گسترش روابط با «مراجع فکريِ مورد اعتماد و سالم» و تقويت مطالعات فکري فراخواندند.
در اين ديدار قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب
12 نفر از دانشجويان به نمايندگي از تشکلها و انجمن هاي
علمي – فرهنگي –قرآني و سياسي دانشگاهها، ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف بيان کردند.
آقايان:
- ابوالفضل چمندي – از اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان
- سهيل عظيمي – به نماينده گي از فعالان قرآني
- مصطفي ديني – از انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران
- احمد مداحي – نماينده بسيج دانشجويي
- محمد رضايتي – از اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل
- مهدي زينالو – از معاونت علمي رياست جمهوري
- علي محمدزاده – نماينده ي جنبش عدالتخواه دانشجويي
- امين عباسي – نماينده تشکلهاي اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي
- مصطفي صادقي فر – نماينده دفتر تحکيم وحدت
- محمدمهدي کرامتي – نخبه علمي و دانشجوي دکترا
- حميدرضا صالحيان – نماينده گروههاي جهادي دانشجويي
- و خانم فرزانه فرشيد نيک – به نمايندگي از انجمن هاي علمي
دانشجوياني بودند که در اين ديدار ديدگاههاي خود را مطرح کردند.
محورهاي اصلي سخنان نمايندگان تشکلهاي دانشجويي به اين شرح است:
- محکوم کردن فضاسازي برخي جريانها براي تطهير فتنه گران سال 88 و حاميان آنها
- انتقاد از تلاش برخي افراد و جريانها براي زير سؤال بردن خدمات دولت
- لزوم تبيين دقيق و روشن مقوله «اعتدال» از جانب رئيس جمهور منتخب
- ضرورت ايجاد انديشکده هاي اسلامي بمنظور عملي شدن کرسي هاي آزادانديشي
- وجود فضاي عقلاني، علمي، پرنشاط و آزاد در دانشگاهها
- هوشياري در قبال طرح موضوع «مذاکره با امريکا» به بهانه لزوم حل مشکلات اقتصادي و شکستن تحريم ها
- انتقاد از نگاه نادرست، صوري و فرمايشي به کرسي هاي آزادانديشي
- ضرورت نگاه صحيح به اسلامي کردن دانشگاهها
- ايجاد بستر لازم براي فعاليت تشکل ها و کانونهاي دانشجويي با سلايق مختلف و ديدگاههاي انتقادي
- پيشنهاد تشکيل دانشگاه «تربيت معلم و استاد قرآن کريم»
- نگارش دروس معارف متناسب با رشته هاي تحصيلي در دانشگاهها
- انتقاد از فرصت سوزي و ظلم عظيم به نظام، انقلاب و مردم در جريان فتنه 88 و محکوم کردن برخي تلاشها براي تطهير فتنه سازان
- اهميت تعريف چارچوبهاي نظري گفتمان امام خميني به عنوان شاخص حرکت صحيح سياسي – اجتماعي – اقتصادي و فرهنگي
- لزوم حفظ و تقويت فضاي آرام و به دور از سياست زدگي در دانشگاهها در جهت ادامه حرکت پرشتاب و جهش هاي علمي کشور
- گلايه از عدم حضور مسئولان در دانشگاهها
- نظارت موشکافانه، نقادانه و منصفانه جريانهاي دانشجويي بر عملکرد دولت يازدهم همچون دولتهاي قبلي
- ضرورت تبيين مرزهاي تکليف گرايي و
نتيجه گرايي
- اهميت پرهيز از نگاههاي جناحي و سياسي در انتخاب وزير جديد علوم
- اثبات مجدد سلامت نظام انتخاباتي کشور در انتخابات خرداد 92 و روشن شدن دروغهاي عناصر فتنه گر
- گلايه از نبود نگاه عادلانه رسانه اي نسبت به مسائل و مشکلات مناطق مختلف کشور بويژه مناطق محروم
- اهميت نگاه جامع و متوازن به بخشهاي خصوصي، تعاوني و دولتي
- استفاده از ظرفيت هاي تشکلهاي مردمي يا همان ديپلماسي عمومي در سياست خارجي
- انتقاد از نگاههاي صوري و ويتريني برخي دستگاهها به فعاليتهاي فرهنگي
- انتقاد از خودداري برخي قوا، نهادها و دستگاهها از پاسخگويي و شفاف سازي
- ضرورت توجه شوراي نگهبان به تبيين شفاف ملاک هاي احراز صلاحيت
- آسيب شناسي رفتار انتخاباتي برخي جريانها و شخصيت ها در انتخابات رياست جمهوري
- لزوم تدوين چارچوب هاي نظارت
ساختار يافته بر قوا و دستگاهها
- ضرورت حاکم شدن گفتمان قانونگرايي بر تمام اجزاي کشور و اجراي بدون کم و کاست قانون اساسي
- لزوم نقش دادن به مردم در جهت تحقق حماسه اقتصادي، همانند نقش آفريني برجسته در حماسه سياسي و اجراي دقيق اصل 44 قانون اساسي
- گلايه از برخورد تبعيض آميز با برخي
تشکل هاي دانشجويي، در دانشگاهها
- ضرورت تبيين مختصات فضاي با نشاط در دانشگاهها بمنظور جلوگيري از برخوردهاي سليقه اي
- لزوم بازنگري جدي در منابع ترجمه اي علوم انساني و زمينه سازي براي توليد علم بومي
- اهميت نوسازي ادبيات گفتمان انقلاب اسلامي بمنظور فراگيرتر شدن آن در ميان قشرهاي مختلف مردم
- ضروت تدوين طرحي جامع براي تأمين و ساماندهي منابع مالي دانشگاهها
- بهره گيري از ظرفيت دانشجويي در سطوح مختلف مديريت کشور
- توجه بيشتر به هنر اسلامي و متخصصان برخوردار از مباني ديني در جهت عينيت يافتن سبک زندگي اسلامي
- برکات فراوان اردوهاي جهادي نظير کادرسازي و نخبه پروري فرهنگي
- ضرورت توجه بيشتر به روستاها و مناطق محروم پيشنهاد راه اندازي شبکه تلويزيوني
روستا
- لزوم تشکيل نهاد صنفي و غيردولتي براي
بهره مندي و حمايت از حرکتهاي جهادي