ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 6 آذر 1388     |     کد : 5660

روز عرفه وأعمال و عبادات آن

روز عرفه وأعمال و عبادات آن...

روز عرفه وأعمال و عبادات آن

روز عرفه،از روزهاي شريف سال و از بهترين عيد هاي بندگان خدا است.گرچه به عيد معروف نشده است ولي روز با سعادت وبا برکتي است.             

براي زائران و حاجيان خانه خدا أعمال ويژه اي است،که در رساله هاي مناسک حج بيان گرديده است.                                         

براي غير حاجيان،حضور در حرم اباعبدالله الحسين(ع) در کربلا و خواندن دعا، مناجات و زيارت آن حضرت و ساير شهيدان واقعه عاشورا،افضل عبادات است و ثواب آن، معادل دعا و مناجات حاجيان در عرفات و يا بيشتر ازآن مي باشد. در اين جا به برخي از أعمال عبادي اين روز شريف اشاره مي کنيم:

1- معرفي پيامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) و تشريح حقانيت و فضائل آنان. عمروبن ابي مقدام،روايت نمود:ابو عبدالله[امام جعفر صادق]عليه السلام را در روز عرفه در سرزمين عرفات ديدم که با صداي بلند،مردم را مي خواند و به آنان مي فرمود:يا ايها الناس! ان رسول الله کان الامام، ثم کان علي بن ابي طالب،ثم الحسن، ثم الحسين، ثم علي بن محمد،ثم هه.   

 آن حضرت،اين خطابه را سه بار در پيش روي،سه بار در سمت راست، سه بار در سمت چپ و سه بار در سمت پشت سرو جمعاً دوازده بار بيان نمود.         

عمروبن ابي مقدام گفت: از لغت دانان عرب در باره واژه "هه"پرسيدم، به من گفتند:اين واژه براي فلان طائفه عرب است.[منظور آن حضرت از اين واژه،امامت خودش بوده است].                                         درعصر ما،شايسته است در چنين روزي وجود شريف منجي عالم بشريت و حجت خدا در زمين،يعني حضرت مهدي(ع) به مردم شناسانده شده و آنان را به ظهور وي اميدوار نمايند.

 2- توبه و طلب بخشش گناهان .

خداوند در شب و روز عرفه،توبه بند گانش را مي پزيرد. همان طور که در چنين روزي توبه حضرت داوود(ع) و حضرت آدم (ع) را پذيرفت.

3- غسل کردن در روز عرفه.

4- زيارت امام حسين(ع) .

 در باره ثواب زيارت امام حسين(ع) در روز عرفه،روايات  زيادي وارد گرديده که اکثر آن ها به  توانتر رسيده است.

 5- خواندن نماز.

چندين نماز براي شب وروز عرفه وارد شده است،از جمله خواندن دو رکعت نماز در فضاي باز و در زير آسمان، پيش از پرداختن به ساير ادعيه و مناجات . هم چنين خواندن نماز اميرالمؤمنين(ع) و دوازده رکعت نماز ديگر[در شش نماز دو رکعتي].

6- خواندن تسبيحات روايت شده از پيامبر(ص) [سبحان الذي في السّماءِعرشه، سبحان الذي في الارض حکمه...]. اين تسبيحات، صد بار خوانده شود، آن گاه صد بار سوره توحيد،صد بار آيه الکرسي وصد بار صلوات بر محمد وآل محمد(ص) نيز خوانده شود.

 7- خواندن دعاهاي مأثوره.

از جمله دعاي امام حسين(ع) در روز عرفه[الحمدالله الذي ليس لقضائه دافع...] و دعاي امام زين العابدين(ع) [اللهم لک الحمد بديع السماوات و الارض، ذاالجلال و والاکرام ...].                                              به هر روي، شب و روز عرفه از ايامي است که بندگان خدا براي اصلاح نفس خود و ايجاد رابطه اي قويتر ميان خود و خالقشان، بايد تلاش بليغي   به عمل آورند و از چنين فرصت هاي ارزشمند، بهره هاي وافر يابند.


نوشته شده در   جمعه 6 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode