ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 30 فروردين 1392     |     کد : 52501

آيا به فرزند نوجوان خود تلفن همراه بدهيم؟/ فرهنگ استفاده از تلفن همراه را به فرزند خود یاد دهیم

والدین در واکنش به درخواست فرزندان خود برای داشتن تلفن همراه بهتر است به جاي تهديد و احيانا سركوب، از گفتگو درباره موضوع استقبال كنند...


والدین در واکنش به درخواست فرزندان خود برای داشتن تلفن همراه بهتر است به جاي تهديد و احيانا سركوب، از گفتگو درباره موضوع استقبال كنند، البته باید برای تصميم گیری در این باره به هنجارهاي جامعه نيز توجه شود و طبيعي است كه در جامعه ما داشتن يك تلفن همراه براي هر نوجوان عرف نيست.به گزارش خبرگزاری مهر، بسياري از والدين نمي دانند با فرزندي كه تقاضاهاي بزرگ دارد چگونه رفتار كنند. يكي ازموارد شايع درخواست تلفن همراه توسط فرزندان نوجوان است. تصميم گیری والدین درباره دادن تلفن همراه به فرزندان خود به چندين معيار بستگي دارد. سن فرزند يكي از آنهاست اگر به كودك مان مي توانيم بر اساس قواعد خانواده ومنزل و يا تصميم شخصي قاطعانه "نه"بگوييم، درباره فرزند نوجوان مان قضيه فرق مي كند.

شايد درخواست تلفن همراه فقط نمونه اي ازچالش هاي ما با فرزند نوجوانمان باشد. در اين باره با او به مذاكره و گفتگو بنشينيم و در نهايت به يك نتيجه نسبي و مشترك و توافقي دو طرفه برسيم. شايد مذاكره درباره چنين درخواستي براي ما اضطراب آور باشد، اما مي تواند تمريني براي فرزند نوجوانمان در شكستن چارچوب هاي كودكي، انديشه ورزي و افزايش توان گفتگوي او باشد.

بهتر است به جاي تهديد و احيانا سركوب فرزند، از گفتگو درباره موضوع استقبال كنيم. درباره چنين تصميمي توجه به عرف و هنجارهاي جامعه نيز مهم است. طبيعي است كه در جامعه ما داشتن يك تلفن همراه براي هر نوجوان، هنجار وعرف نيست و همين كفه را به سمت مخالفت والدين با درخواست فرزندان سنگينتر مي كند. مي توانيم در ضمن گفتگويي سالم و بدون تنش، درباره نگراني ها و محدوديت هاي خود نيز به روشني با او صحبت كنيم، البته سعي در تحميل نظر خود و استفاده از توان كلامي مان در غلبه بر او نداشته باشيم.

باب گفتگو و ارتباط صميمانه را براي مسايل و بحران هاي گذار ازاين دوره باز بگذاريم. به نظرات فرزند خود و احساسش نيز توجه كنيم وببينيم مثلا تلفن همراه در فرهنگ لغات ذهن او و"نه ما" چه معنا وتعريفي دارد. اگر نوجوان ما موبايل را وسيله اي براي تشخص اجتماعي و ديده شدن در اجتماع مي بيند، ضمن توجه و احترام به اين نياز اوكه البته لزوما به معناي پاسخ مثبت به درخواست او نيست مي توانيم اين نياز او را پلي كنيم براي صحبت درباره پذيرش ومسئوليت هاي اجتماعي و راه هاي متعدد جلب احترام وتحسين خانواده و جامعه نسبت به يك نوجوان.

در صورتي كه به چنين درخواستي پاسخ موافق داديم، به او يادآور شويم كه هرگونه تاييد وپذيرش چنين درخواستي از جانب ما مي تواند آزموني موقت براي توانايي تقبل مسئوليت هاي اجتماعي از سوي او در ادامه مسئوليت هاي تحصيلي و شخصي دوران كودكي ومشروط به پاسخگويي مثبت او باشد.

درباره مسئوليت هاي اجتماعي و قانوني داشتن چنين وسيله اي و رعايت اخلاق استفاده از آن مي توانيم توصيه هاي عملي به نوجوان خود داشته باشيم. مثلا به او ياد بدهيم كه به حريم سايرافراد در اماكن نيازمند سكوت يا خلوت شخصي مثل مطب، تئاتر، سينما و مسجد احترام بگذارد و در حضور افراد در تاكسي يا اتوبوس و.....با صداي بلند با موبايل صحبت نكند.

اگر مردم در مورد مشاهده چنين رفتاري از سوي بزرگسالان سكوت مي كنند شايد در مورد فرزند نوجوانمان چنين نباشند و اسباب دردسر شود. به او توصيه كنيم كه از موبايل به عنوان وسيله اي براي نمايش وتشخص خود استفاده نكند و به احساسي كه چنين رفتاري در دوستان و اطرافيان او پديد مي آورد توجه كند. در كلاس درس تلفن همراه او خاموش باشد، زيرا گاهي حتي صداي ويبره هم باعث اختلال كلاس و سلب تمركز از معلم مي شود. تلفن همراه روشن، حتي در ساعات غير كلاسي و ضمن مطالعه، ممكن است مانع توجه وتمركز مطلوب در مطالعه وفعاليت تحصيلي گردد وبهتر است خاموش باشد.

در ضمن تماس در حضور ديگران، به نشانه احترام و ادب از آنها براي تماس گرفتن كسب اجازه كند. بگويد از نظر شما اشكالي نداره كه من تلفن بزنم؟ و يا از آنان براي پاسخ دادن به تلفن عذر بخواهد. در حين رانندگي از صحبت با موبايل امتناع كند. از دوربين تلفن همراه جهت ورود به حريم شخصي افراد يا مناطقي كه منع قانوني دارد بهره برداري نكند.

تلفن همراه ايجاد اعتياد و وابستگي مي كند

تا به حال پيش آمده در حالي كه موبايلمان خاموش و يا روي سكوت است صداي زنگ و يا ارتعاش آن را احساس كنيم؟ يا مدام جعبه پيام آن را در انتظار پيغامي چك كنيم؟ در روزي كه موبايل مان را جا گذاشته ايم بدون آن چه احساس و احوالي داشته ايم؟ اين احساس نيز در مورد همه گروههاي سني صادق مي باشد. اين كه آيا استفاده از موبايل اعتياد و وابستگي مي آورد، يا صرفا عادتي مثل ديگر عادات ما ايجاد مي كند ما نيز قصد نداريم وارد آن شويم اما آنچه اهميت دارد تاثير چشمگير موبايل بر همه ابعاد زندگي ماست.

واقعيت آن است كه تلفن همراه نه تنها حوزه تفكر و احساسات فرزندمان را تحت تاثير قرارمي دهد، بلكه تاثيري عمده بر رفتارهاي اجتماعي فرزندمان خواهد داشت. امروزه اخلاق و فرهنگ استفاده از تلفن همراه كه اصولي تقريبا مشترك وبين المللي دارد، مقوله اي تعريف شده در جهان است كه متاسفانه در جامعه ما كمتربدان توجه مي شود. آموزش و ترويج اخلاق درست استفاده از تلفن همراه از دوران کودکی، در كنار قوانين مدون مي تواند از مرگ و ميرهاي ناشي از تصادفات نیز بكاهد.


نوشته شده در   جمعه 30 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode