ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 بهمن 1391     |     کد : 48831

درگيري موافقان و مخالفان در سالروز انقلاب مصر

انقلاب مصر وارد سومين سال خود مي‌شود، در حالي كه هنوز تنش‌ و درگيري‌ها بين موافقان و مخالفان دولت جديد ادامه دارد .

انقلاب مصر در 6 بهمن 1389 آغاز و 17 روز بعد با كناره‌گيري حسني مبارك از قدرت به پيروزي رسيد
درگيري موافقان و مخالفان در سالروز انقلاب مصر
انقلاب مصر وارد سومين سال خود مي‌شود، در حالي كه هنوز تنش‌ و درگيري‌ها بين موافقان و مخالفان دولت جديد ادامه دارد . روز گذشته نیز ميدان التحرير قاهره و تعداد ديگري از شهرهاي اين كشور شاهد برخورد و درگيري‌هاي متعددي بود.
به مناسبت سالگرد انقلاب بار ديگر نيروهاي مخالف و موافق در برابر هم صف‌آرايي كردند. گرچه دولت از پيش نسبت به وقوع هرگونه حادثه خشونت‌بار هشدار داده بود، اما گزارش‌هاي ديروز حاكي از وقوع درگيري بين طرفين و زخمي شدن تعدادي بود. همزمان اعلام شد ميدان التحرير براي پرهيز از وقوع درگيري‌ها به روي معترضان بسته شده است. خبرگزاري رويترز از مصر گزارش داد كه نيروهاي پليس براي متفرق كردن تظاهر‌كنندگان از گاز اشك‌آور استفاده كرده و در اثر شليك گاز تعدادي از چادرهاي معترضان در ميدان التحرير به آتش كشيده شده است.

در درگيري‌هاي روز گذشته گفته شد دست‌كم 20 نفر زخمي شده‌اند. در ميدان التحرير، برخي از تظاهر‌كنندگان پلاكاردي داشتند كه روي آن نوشته شده بود «الشعب يريد اسقاط النظام»‌ يعني مردم خواستار سرنگوني نظام هستند. اين شعاري بود كه مردم مصر در جريان انقلاب دو سال گذشته خود بارها آن را تكرار مي‌كردند. انقلاب بيست و پنجم ژانويه مصر به حكومت استبدادي و چند دهه‌اي حسني مبارك پايان داد و دوران جديدي را در تاريخ اين كشور آغاز كرد.

دعوت به آرامش

به گزارش ايسنا، محمد مرسي، رئيس‌جمهور مصر روز پنجشنبه در سخناني به مناسبت ميلاد پيامبر اسلام(ص) از مردم خواست به شكلي متمدنانه و دور از هر گونه خشونت، اقدام به برگزاري جشن و مراسم سالگرد انقلاب مصر كنند. وي بار ديگر تاكيد كرد: كساني كه در كشتار مردم در زمان انقلاب مصر دست داشته‌اند، يقينا به‌سزاي كارهاي خود خواهند رسيد و قصاص مي‌شوند.

اين دعوت در حالي انجام مي‌شد كه گروه‌هاي مخالف مصري بويژه «جبهه نجات ملي» اين كشور از هواداران خود خواسته بودند تا تظاهرات گسترده‌اي را در ميدان التحرير قاهره و ديگر ميادين بزرگ شهرهاي مختلف مصر برگزار كنند. تظاهرات مخالفان ماهيتي ضددولتي داشت و كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند در آن عليه اخوان‌المسلمين كه هم‌اكنون جناح حاكم در اين كشور محسوب مي‌شود، شعار داده شود.

در همين حال، روز پنجشنبه نيز درگيري‌هاي پراكنده‌اي ميان مخالفان دولت مرسي و نيروهاي امنيتي و پليس مصر روي داد كه در يك مورد و در ميدان التحرير، افراد ناشناس با تفنگ‌هاي شكاري به سوي نيروهاي پليس شليك كردند و در اثر آن چند پليس زخمي شدند. نيروهاي امنيتي مصر همچنين در مناطق حساس قاهره بويژه اطراف سفارتخانه‌هاي آمريكا و انگليس و نيز پارلمان، مقر نخست‌وزيري و كاخ رياست‌جمهوري مصر مستقر شدند تا از آسيب به اين اماكن جلوگيري كنند. اخوان‌المسلمين مصر نيز از هواداران خود خواسته بود تا به منظور جلوگيري از درگيري احتمالي ميان اعضاي اخوان‌المسلمين و مخالفان، روز جمعه از نزديك شدن به ميدان التحرير بپرهيزند.

به گزارش فارس، روز گذشته علاوه بر قاهره چند استان ديگر مصر از جمله اسكندريه در شمال و اسيوط در جنوب شاهد برگزاري تظاهرات گسترده بود. گفته مي‌شود تظاهركنندگان در قاهره تلاش كردند بلوك‌هاي سيماني قرار داده شده در نزديك ميدان التحرير در انتهاي خيابان القصر العيني را بردارند. حزب اخوان‌المسلمين كه رهبر فعلي مصر به آن وابسته است رسما خواستار راهپيمايي هواداران خود نشده ولي قرار بود با برگزاري گردهمايي‌هايي براي امور خيريه، سالگرد انقلاب را جشن بگيرد.

موافقان و مخالفان انقلاب

محمد مرسي در سخنان خود اعلام كرد كه «مردم مصر بسياري از اهداف انقلاب بيست و پنجم ژانويه را محقق كرده‌اند». اين در حالي است كه مخالفان مي‌گويند انقلاب به اهداف خود نرسيده و بايد براي تكميل اين اهداف تغييرات تازه‌اي رخ دهد. حمدين صباحي از رهبران ليبرال جبهه نجات ملي تظاهرات روز گذشته را فرصتي براي تكميل اهداف انقلاب دانست. محمد البرادعي رهبر حزب الدستور مصر و از اعضاي ارشد جبهه نجات ملي نيز تاكيد كرد: مردم به وحدت پايبند و خواهان يك قانون اساسي كامل و جامع هستند.

مردم مصر با الهام از انقلاب چهاردهم ژانويه تونس كه به سرنگوني ديكتاتوري بيست و سه ساله زين العابدين بن علي منجر شد، انقلاب عليه ديكتاتوري سي ساله حسني مبارك، بزرگ‌ترين و مهم‌ترين متحد آمريكا و رژيم صهيونيستي در خاورميانه را آغاز كرده و شعار سرنگوني رژيم مبارك، لغو قانون حالت فوق‌العاده، افزايش حداقل دستمزدها، پايان دادن به خشونت‌ها و روي كار آمدن دولتي مردمي را فرياد زدند.

انقلاب مصر در 6 بهمن 1389 آغاز و 17 روز بعد با كناره‌گيري حسني مبارك از قدرت و سپردن اختياراتش به «شوراي عالي نظامي مصر» متشكل از فرماندهان ارشد ارتش به رياست ارتشبد محمدحسين طنطاوي به پيروزي رسيد.


نوشته شده در   شنبه 7 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode