ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 بهمن 1391     |     کد : 48740

قاب‌بال برگ‌خوار

در قاب ایرانی امروز مي‌خواهم برايتان در مورد راسته‌اي از حشرات صحبت كنم كه تقريبا 40 درصد از جمعيت حشرات دنيا را به خود اختصاص داده‌اند.

در قاب ایرانی امروز مي‌خواهم برايتان در مورد راسته‌اي از حشرات صحبت كنم كه تقريبا 40 درصد از جمعيت حشرات دنيا را به خود اختصاص داده‌اند. راسته قاب‌بالان يا «Coleoptera» با داشتن بالپوش‌هاي سخت در پشت شكم خود از بقيه راسته‌ها تميز داده مي‌شوند. حشرات اين راسته، گونه‌هاي بسيار متنوع و شگفت‌انگيزي دارند. اندازه طول قاب‌بالان از يك ميلي‌متر تا چند سانتي‌متر را شامل مي‌شود.
اين حشرات غالبا در مكان‌هايي زندگي مي‌كنند كه كمتر عادي به نظر مي‌رسد،؛ به طور مثال اعماق خاك‌ها، زير پوسته درختان، لاشه و مدفوع حيوانات، در ميان دانه گياهان و حتي در كيسه محتوي لوبيا يا عدسي كه بتازگي از فروشگاه خريده‌ايد! آنها را در همه نقاط كره‌زمين، جز منطقه جنوبگان مي‌توان يافت. بعضي از قاب‌بالان، پروازكنندگان ماهري هستند اما بيشتر آنها تمايل زيادي به پرواز ندارند و ترجيح مي‌دهند در محل فعلي زندگي خود براي هميشه ساكن بمانند. حتي در بسياري از گونه‌ها بالپوش‌هاي سختشان در طول محور خط مياني به يكديگر جوش خورده و بال‌هاي عقبي‌شان كاملا از بين رفته و ديگر قادر به پرواز نيستند. در ميان قاب‌بالان، خانواده سوسك‌هاي برگ‌خوار از همه برايم جذاب‌تر هستند. اگر در فصل بهار سري به مراتع و چمنزار‌هاي پر از گل يا كوهپايه‌هاي اطراف شهرتان بزنيد، حتما تعدادي از اين قاب‌بالان زيبا و رنگارنگ را خواهيد يافت، رنگ بدن آنها از بنفش گرفته تا لاجوردي براق و با طرح‌هاي زيبا و فريبنده، هر بيننده‌اي را مجذوب خود مي‌سازد. اين عكس مربوط به يكي از همين سوسك‌هاي برگخوار با نام «GastrophysaViridula» است كه دو سال پيش در كوهپايه‌هاي پر از گلِ طالقان گرفتم. پيش خود فكر مي‌كردم اگر چه اين جانوران در دنياي كشاورزي يك آفت محسوب مي‌شوند، اما دنياي پيرامون ما را رنگين‌تر مي‌كنند! نظر شما در اين مورد چيست؟

احمد كريمي / جام‌جم


نوشته شده در   پنجشنبه 5 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode