ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 بهمن 1391     |     کد : 48565

تنور تئاتر فجر گرم مي‌شود

از امروز چهره‌هاي سرشناس، نمايش‌هاي خود را در سي‌ويكمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر روي صحنه مي‌برند ...


از امروز چهره‌هاي سرشناس، نمايش‌هاي خود را در سي‌ويكمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر روي صحنه مي‌برند

تنور تئاتر فجر گرم مي‌شود


سي‌ويكمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از هفته گذشته و با اجراي راديو تئاترها فعاليت خود را آغاز كرد كه البته شروع نه‌چندان پر رونق آن همراه با انتقاد رسانه‌ها و برخي هنرمندان بود، با اين وجود به نظر مي‌رسد با شروع اجراهاي صحنه‌اي از امروز اين جشنواره حال و هواي تازه‌اي به خود بگيرد و به قول معروف تنور تئاتر فجر گرم شود.


به گزارش جام‌جم، اطلاع‌رساني نامناسب جشنواره و نبود تبليغات باعث شد تا در يك هفته گذشته تقريبا مهم‌ترين رويداد تئاتري كشور در حاشيه خبرهاي فرهنگي و هنري قرار گيرد و حاضران در دو بخش خياباني و راديو تئاتر گلايه‌هايي را از كاهش مخاطب و اطلاع‌رساني ضعيف جشنواره مطرح كنند. محسن عربشاهي كارگردان راديو تئاتر «يك دروغ زيبا» درباره اين موضوع به جام‌جم گفت: جشنواره امسال خوب است، اما تبليغ چنداني براي آن انجام نشده است، امسال همچنين برنامه‌ريزي‌ها بسيار فشرده بود. به نظرم اگر كمي زودتر برنامه‌ريزي را آغازمي‌كردند، اتفاقات بهتري هم رخ مي‌داد.

كارگردان راديو تئاتر «يك دروغ زيبا» ادامه داد: اين دوره نسبت به دوره‌هاي قبل يك كمبود دارد و آن اين است كه امكانات براي گروه‌هاي شهرستاني كم شده است. ما قبلا خوابگاه داشتيم و مركز هنرهاي نمايشي در مدت جشنواره از ما پذيرايي مي‌كرد، اين امكانات در جشنواره سال گذشته كم شده بود و حالا كلا حذف شده است. اميدوارم مشكلات مالي مرتفع شود و دوباره امكانات گذشته براي گروه‌هاي شهرستاني فراهم شود.

برخورد ناعادلانه با تئاتر استان‌ها


نگار نادري هم يكي از كارگردانان حاضر در بخش خياباني جشنواره است و با تئاتر خياباني «افسانه آه» از استان گيلان و شهر لاهيجان به اين دوره از جشنواره آمده است. او درباره سي‌ويكمين دوره جشنواره به جام‌جم گفت: ما پنج اجرا خواهيم داشت. به نظرم بخش تئاتر خياباني هر سال خوب برگزار مي‌شود و حتي در انتخاب كارها براي اجرا به طور عادلانه ميان كارهاي استان‌ها و تهران انتخاب و داوري صورت مي‌گيرد؛ اما متاسفانه در ساير بخش‌ها اين اتفاق رخ نمي‌دهد و كفه پايتخت نشين‌ها سنگين‌تر است.

او ادامه داد: باور كنيد اگر بررسي شده و آمار دقيق به دست بيايد مي‌بينيم كه سهم گروه‌هاي شهرستاني از جشنواره تئاتر فجر بيش از 10 درصد نيست؛ اين موضوعي است كه هر سال گروه‌هاي استاني را آزار مي‌دهد و متاسفانه حل نمي‌شود.

امروز، آغاز اجراهاي صحنه‌اي

تالارهاي مختلف تهران از امروز ميزبان بخش اصلي و صحنه‌اي جشنواره تئاتر فجر مي‌شوند. در مجموعه تئاتر شهر «ترن» ساخته نيما دهقان با حضور حسين پاكدل و مهراوه شريفي‌نيا در سالن اصلي روي صحنه است. اين اثر ساعت 19 امروز و فردا اجرا خواهد شد.

در تالار چهارسو «پيوند غمگين سالار جنگ» به كارگرداني شهاب‌الدين حسيني‌پور در دو اجرا در ساعت‌هاي 17 و 19 و 30دقيقه اجرا مي‌شود.

در تالار قشقايي «درخشش در ساعت مقرر» حميدرضا نعيمي در ساعت‌هاي 17 و 19 و 30 دقيقه، در تالار سايه برزخ ساخته بهنام علي بخشي در ساعت‌هاي 16 و 30 دقيقه و 18 و 30 دقيقه و «فركانس» ساخته سيدمرتضي ميرمنتظمي ساعت 16 و 18روي صحنه مي‌رود.

«روز سياوش» هم به كارگرداني شكرخدا گودرزي ساعت 18 و 20 و 30 دقيقه در تماشاخانه سنگلج روي صحنه مي‌رود. تالار هنر اما فردا اجرايي ندارد و در خانه نمايش «خانه شيشه‌اي» به كارگرداني علي حيدري 16 و 30 دقيقه و 18 و 30 دقيقه روي صحنه مي‌رود. «هملت» آخرين كار رضا گوران هم با حضور آتيلا پسياني و صابر ابر و بهناز جعفري در تماشاخانه ايرانشهر ساعت 17 و 20 روي صحنه مي‌رود و ساعت 17 و 19 و 30 دقيقه تالار انتظامي خانه هنرمندان هم ميزبان «بازي خانه قياس‌الدين مع الفارق» به كارگرداني محمد مساوات مي‌شود.

تماشاخانه مهر حوزه هنري هم ساعت 16 و 18 ميزبان اجراي «پشت بوم» به كارگرداني رهام مخدومي خواهد بود. اپراي عروسكي حافظ كه نمايش عروسك‌هاي نخي بهروز غريب‌پور و گروه آران است از فردا هر روز ساعت 19 در تالارحافظ اجرا مي‌شود.

تالار حافظ هم ميزبان نمايش «ويتسك» آخرين ساخته رضا ثروتي و با حضور بابك حميديان است. اين كار كه با استقبال بسيار خوبي هم مواجه شده است، فقط امروز و فردا اجرا خواهد داشت.

خوشامد‌گويي «خاله شيرين» به تماشاگران

اجراهاي بخش صحنه‌اي هم كه از امروز در تهران آغاز مي‌شود، با خوشامدگويي شيرين يزدان‌بخش، بازيگر آغاز خواهد شد. اين پيام صوتي به دو زبان فارسي و انگليسي قبل از آغاز نمايش‌هاي صحنه‌اي سي‌و‌يكمين جشنواره بين‌المللي تئاترفجر پخش خواهد شد.

يزدان‌بخش كه بين اهالي تئاتر به خاله شيرين شهرت دارد، گفت: به صورت كاملا اتفاقي اين موضوع را به من پيشنهاد كردند. او در پاسخ‌ به اين پرسش كه بالاخره قصد حضور در تئاتر به عنوان بازيگر را دارد يا خير، اظهار كرد: دوست دارم همان تماشاگر تئاتر بمانم.

يزدان‌بخش در كارنامه خود بازي در فيلم‌هاي «بوسيدن روي ماه»، «لطفا مزاحم نشويد»،‌«برف روي كاج‌ها» و... را دارد و سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن جشنواره فيلم فجر را در فيلم «لطفا مزاحم نشويد» از آن خود كرده است.

پايان جشنواره تئاتر در استان‌ها

جشنواره تئاتر فجر استاني هم كه از بيست و ششم دي در پنج استان فارس، البرز، كهگيلويه و بويراحمد، گلستان و سمنان آغازشده بود، سي‌ام دي به كار خود پايان داد.

وحيد لك، مدير بخش فجر استاني سي‌و‌يكمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به جام‌جم گفت: سي‌و‌يكمين جشنواره تئاتر فجر، با رويكرد تئاتر براي همه آغاز به كار كرد و همان طور كه در فراخوان و مصاحبه‌هاي سعيد كشن‌فلاح، دبير جشنواره و قادر آشنا، مديركل هنرهاي نمايشي اعلام شده بود، اين بخش با هدف روزآمدي نمايش ايراني و ارائه الگوهاي شايسته مضموني و ساختاري اجرا شد.


نوشته شده در   دوشنبه 2 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode