ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 دي 1391     |     کد : 48387

تهیه نقشه عصبی تفکر در کودکان/ راهی برای درمان اختلالات یادگیری

دانشمندان نحوه تغییرات مغز کودکان و رشد مغز آنها را برای تواناییهای فکری چون خواندن و ریاضیات بررسی می‌کند.

دانشمندان نحوه تغییرات مغز کودکان و رشد مغز آنها را برای تواناییهای فکری چون خواندن و ریاضیات بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک گروه از محققان دانشگاه روچستر با استفاده از اسکنهای مغزی تصاویر کودکانی را که درحال تماشای یک برنامه تلویزیونی آموزشی ویژه کودکان بودند بررسی کرده تا نشان دهند که چگونه مسیرهای عصبی همزمان با رشد ما تغییر می کنند.

آنها اظهار داشتند که این تحقیقات می تواند مسیر جدید را برای درک ما از رشد مغز هموار کرده و به درمانهای تازه ای برای ناتوانایی در یادیگری منتهی شود.


اسکنهای مغزی فعالیت عصبی کودکان و بزرگسالان

برای مثال محققان اسکنهای مغزی بزرگسالان را هنگام تماشای یک فیلم سرگرم کننده مقایسه کردند تا ببینند آیا پاسخهای عصبی در افراد مختلف مشابه است یا خیر.

جسیکا کانتلون دانشمند علوم شناختی در دانشگاه روچستر اظهار داشت: این نخستین تحقیقی است که از چنین روشی به عنوان ابزار درک رشد مغز استفاده می کنند.

این نوع درک می تواند در نهایت به ریشه و علت مشکلات کودکانی پی ببرد که در یادگیری در مدارس مشکل دارند.

کانتلون گفت: روانشناسها تستهای رفتاری دارند که براساس آن بتوانند به اختلال یادگیری کودک پی ببرند اما تصاویر نشان دهنده یک منبع مستقل از اطلاعات درباره یادگیری کودکان براساس اتفاقاتی است که در مغز رخ می دهد.

برای این تحقیق 27 کودک 4 تا 11 ساله و 20 بزرگسال یک فیلم آموزشی کودکان را به مدت 20 دقیقه مشاهده کردند. این برنامه ویدئوهای کوتاهی با تمرکز روی اعداد، کلمات، اشکال و سایر موضوعات بود.

محققان در این تحقیق، هر دو ثانیه یکبار 609 اسکن مغزی از هرکدام از شرکت کنندگان در تحقیق فراهم کردند و با استفاده از الگوریتمهای آماری نقشه عصبی فرآیندهای تفکر را برای کودکان و بزرگسالان تهیه کرده و آنها را با هم مقایسه کردند.

کودکان در آزمایشهای استاندارد بهره هوشی برای تواناییهای کلامی و ریاضی نیز شرکت کردند.

کودکانی که نقشه های عصبی آنها شبیه نقشه های عصبی بزرگسالان بود در آزمونهای استاندارد کلامی و ریاضی نمرات بالاتری کسب کردند.

به عبارت دیگر ساختار عصبی مغز چون سایر بخشهای بدن همانطور که بزرگتر می شویم در مسیرهای قابل پیش بینی رشد می کند.

این تحقیق همچنین نشان دهنده محل قرارگیری تواناییهای رشد کودک در مغز بود. کارهای کلامی الگوهای عصبی شبیه به بزرگسالان در منطقه Broca مغز قرار گرفته است، منطقه ای که به امور کلامی و زبانی مربوط می شود.



نوشته شده در   يکشنبه 17 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode