پژوهشگران مي گويند: هرچند نخوردن صبحانه ميزان دقت نوجوانان و جوانان را در سر کلاس درس کاهش ميدهد، اما از دست دادن اين وعده مهم غذايي آثار متفاوتي در دختران و پسران نوجوان ايجاد ميکند.
دکتر کاترينا ويندنهورن مولر از دانشگاه يولم و همکارانش دريافتند: پسران هنگامي که وعده غذايي صبحانه را از دست ميدهند در وضعيت روحي بدتري قرار ميگيرند و تاثير منفي بر حافظه ديداري فضايي آنها ميگذارد. اما در مورد دختران اين گونه نيست.
هرچند والدين و آموزگاران خوردن صبحانه را براي موفقيت تحصيلي ضروري ميدانند، اما بررسي بيش از 50 سال تحقيقات در اين زمينه نشان داد شواهد در تاييد فوايد خوردن صبحانه نامشخص است.
محققان براي بررسي تاثير خوردن صبحانه بر يادگيري در محيط طبيعي دانش آموزان، 104 دانش آموز 13 تا 20 ساله مدرسه شبانه روزي را بررسي کردند. نيمي از آنها در اولين روز تحقيق صبحانه استاندارد صرف کردند و نيم ديگر صبحانه نخوردند. بعد از آن از هر دو گروه چندين آزمون عملکرد ادراکي گرفته شد.
آنها همچنين پرسشنامهاي که وضعيت روحي آنها را ميسنجيد پر کردند. يک هفته بعد گروه اول از صبحانه خوردن منع شدند و گروه دوم صبحانه خوردند و آزمونها تکرار شد.
اين مطالعه نشان داد: خوردن صبحانه هيچ تاثيري در توانايي توجه دانش آموزان نداشت، اما همه دانش آموزان بعد از خوردن صبحانه احساس هشياري بيشتري ميکردند. پسران وضعيت روحي بهتري بعد از خوردن صبحانه پيدا کردند. آنها همچنين در آزمونهاي حافظه ديداري فضايي عملکرد بهتري داشتند.
خوردن صبحانه به طرق گوناگون مفيد است. صبحانه انرژي و ريزمغذيهاي مورد نياز براي توليد مواد شيميايي پيام رسان مغزي موسوم به مواد پيام رسان عصبي را توليد ميکند. پروتئين، کربوهيدرات و ترکيب چربي صبحانه نيز تاثير مثبت بر روحيه فرد ميگذارد.
اگر صبحانه در کنار ساير دانش آموزان يا اعضاي خانواده صرف شود، اين تعامل اجتماعي هشياري را بالا ميبرد. هشياري نيز براي انجام موفقيت آميز وظايف ادراکي ضروري است.
محققان خواستار انجام تحقيقات بيشتر تفاوتهاي جنسيتي در اين زمينه شدند.
مشروح اين يافتهها در شماره ماه اوت مجله "Pediatrics" منتشر شده است.
سلامت نيوز