یک عضو هئیت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مکتب اقتصادی اسلام رویکردش درباره الگوی مصرف دوری از اشراف گرایی برای ثروتمندان و انفاق و صدقه برای آنان و قشر متوسط و پرهیز از اسراف برای همه اقشار است.
حجت الاسلام و المسلمین ناصر جهانیان، عضو هئیت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد اینکه آیا الگوی مصرف در کشور ما نسبتی با هویت ایرانی اسلامی ما دارد به خبرنگارمهر گفت: برای اینکه این نسبت را بسنجیم ابتدا باید شاخصها و مؤلفههایی را که در این زمینه مطرح هستند بررسی کنیم.
وی افزود: وقتی جامعه را با توجه به مولفه هایی همچون اشرافی گری، اسراف و تبذیر ملاحظه میکنیم مشاهده میشود که مشکلات هنوز گریبانگیرجامعه ماست و هرروز هم وضع در این خصوص بدتر میشود.
جهانیان اظهارداشت: با یک نگاه اجمالی و گذرا در زندگی روزمره مردم و بخش دولتی میبینیم که هم اسراف وجود دارد و هم زندگی مسرفانه در زندگی مردم زیاد است. همچنین الگوگیری از سبک زندگی آمریکایی از طریق ماهواره و فیلمها در جامعه زیاد شده است.
وی یادآور شد: بنابراین به صورت گذرا میتوانیم بگوییم نسبتی میان الگوی مصرف و هویت اسلامی ایرانی ما وجود ندارد، زیرا زندگی اسلامی هنوز در لایههای عمیق زندگی مردم نفوذ و جلوه نکرده است.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مورد رویکرد نظام اقتصادی اسلام به الگوی مصرف اظهارداشت: مکتب اقتصادی اسلام رویکردش درباره الگوی مصرف دوری از اشراف گرایی برای ثروتمندان و انفاق و صدقه برای آنان و قشر متوسط و پرهیز از اسراف برای همه اقشار است. یعنی در مکتب اقتصادی اسلام دنیا مزرعه آخرت است و هدف خدا و آخرت و الگوی ما ولی خداست.
وی خاطر نشان کرد : یعنی خدا گفته که اسراف نکنید اگر نیمه لیوان آب ما ماند یا میوهای را تا آخر نخوردیم باقیمانده را باید برای مصرف بعد نگاه داریم و دور نریزیم. نکته بعد این است که اگر ثروتمند هستیم اشرافی گری نکنیم و اگر فقیر هستیم زیردستان خود را ببینیم با این کار حرص و ولع در جامعه کمتر اتفاق میافتد.
وی درباره نسبت میان سبک زندگی ایرانی اسلامی با الگوی مصرف هم اظهارداشت تصریح کرد: الگوی مصرف، سبک زندگی اقتصادی است، بنابراین سبک زندگی اقتصادی اسلامی که الگوی مصرف ما را تعیین میکند بخشی از زندگی کلانی است که اسلام مطرح میکند.