ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 دي 1391     |     کد : 47893

پرهیز از اسراف و اشراف گرایی الگوی مصرف اسلامی است

یک عضو هئیت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مکتب اقتصادی اسلام رویکردش درباره الگوی مصرف دوری از اشراف گرایی برای ثروتمندان و انفاق و صدقه برای آنان و قشر متوسط و پرهیز از اسراف برای همه اقشار است.

یک عضو هئیت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مکتب اقتصادی اسلام رویکردش درباره الگوی مصرف دوری از اشراف گرایی برای ثروتمندان و انفاق و صدقه برای آنان و قشر متوسط و پرهیز از اسراف برای همه اقشار است.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر جهانیان، عضو هئیت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد اینکه آیا الگوی مصرف در کشور ما نسبتی با هویت ایرانی اسلامی‎ ما دارد به خبرنگارمهر گفت: برای اینکه این نسبت را بسنجیم ابتدا باید شاخص‎ها و مؤلفه‎هایی را که در این زمینه مطرح هستند بررسی کنیم.


وی افزود: وقتی جامعه را با توجه به مولفه هایی همچون اشرافی گری، اسراف و تبذیر ملاحظه می‎کنیم مشاهده می‎شود که مشکلات هنوز گریبانگیرجامعه ماست و هرروز هم وضع در این خصوص بدتر می‎شود.


جهانیان اظهارداشت: با یک نگاه اجمالی و گذرا در زندگی روزمره مردم و بخش دولتی می‎بینیم که هم اسراف وجود دارد و هم زندگی مسرفانه در زندگی مردم زیاد است. همچنین الگوگیری از سبک زندگی آمریکایی از طریق ماهواره و فیلمها در جامعه زیاد شده است.



وی یادآور شد: بنابراین به صورت گذرا می‎توانیم بگوییم نسبتی میان الگوی مصرف و هویت اسلامی ایرانی ما وجود ندارد، زیرا زندگی اسلامی هنوز در لایه‏های عمیق زندگی مردم نفوذ و جلوه نکرده است.








عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مورد رویکرد نظام اقتصادی اسلام به الگوی مصرف اظهارداشت: مکتب اقتصادی اسلام رویکردش درباره الگوی مصرف دوری از اشراف گرایی برای ثروتمندان و انفاق و صدقه برای آنان و قشر متوسط و پرهیز از اسراف برای همه اقشار است. یعنی در مکتب اقتصادی اسلام دنیا مزرعه آخرت است و هدف خدا و آخرت و الگوی ما ولی خداست.



وی خاطر نشان کرد : یعنی خدا گفته که اسراف نکنید اگر نیمه لیوان آب ما ماند یا میوه‏ای را تا آخر نخوردیم باقیمانده را باید برای مصرف بعد نگاه داریم و دور نریزیم. نکته بعد این است که اگر ثروتمند هستیم اشرافی گری نکنیم و اگر فقیر هستیم زیردستان خود را ببینیم با این کار حرص و ولع در جامعه کمتر اتفاق می‎افتد.


وی درباره نسبت میان سبک زندگی ایرانی اسلامی با الگوی مصرف هم اظهارداشت تصریح کرد: الگوی مصرف، سبک زندگی اقتصادی است، بنابراین سبک زندگی اقتصادی اسلامی که الگوی مصرف ما را تعیین می‎کند بخشی از زندگی کلانی است که اسلام مطرح می‎کند.


نوشته شده در   پنجشنبه 7 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode