ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 آذر 1391     |     کد : 47449

درد قفسه سينه

بروز درد در قفسه سينه بسيار شايع است و هميشه يكي از دغدغه‌ها اين است آيا دردي كه الان حس مي‌كنيم همان درد معروف قلبي است؟ آيا قرار است سكته قلبي كنيم؟

جام جم آنلاين: بروز درد در قفسه سينه بسيار شايع است و هميشه يكي از دغدغه‌ها اين است آيا دردي كه الان حس مي‌كنيم همان درد معروف قلبي است؟ آيا قرار است سكته قلبي كنيم؟

واقعيت اين است عمده چنين دردهايي منشأ قلبي ندارد و در واقع ناشي از عضلات و اعصاب بين دنده‌اي يا ديافراگم است كه اطراف قلب قرار دارد.

البته اين دردها در زمان عفونت ريه نيز ممكن است از ريه يا پرده اطراف ريه يا همان پرده جنب ناشي شود. با همه اين اوصاف، آنچه اهميت دارد اين است كه بدانيم كدام دردها را بايد جدي بگيريم.

اولين اصلي كه بايد به خاطر بسپاريم اين است كه دردهاي قلبي ناشي از تنگي رگ‌هاي قلبي است و اين تنگي در برخي افراد شايع و در برخي افراد بسيار نادر است.

فاكتورهايي مثل جنسيت مذكر، سن بالا، كشيدن سيگار، فشار خون بالاتر از 140 روي 90، ديابت و چربي خون باعث تنگي رگ‌هاي قلبي مي‌شود.

به اين ترتيب، وجود درد سينه در يك خانم 25 ساله كه فاكتورهاي خطر ديگر را هم ندارد، خيلي بعيد است كه قلبي باشد، در حالي كه در يك خانم 55 ساله كه دچار فشارخون و ديابت است احتمال اين‌كه دردي حتي در بالاي شكم قلبي باشد خيلي زياد است. اگر اين بيمار مرد باشد متاسفانه احتمال بيشتر هم خواهد بود.

البته دقت كنيم حتي مورد اول يعني دختر جوان هم ممكن است به تنگي رگ‌هاي قلبي و متعاقب آن دردهاي قلبي دچار شود، ولي به هر حال احتمال آن​بسيار كمتر از مثال‌هاي بعدي است.

نكته دوم براي تشخيص دردهاي قلبي از غيرقلبي شكل و فرم درد است. دردهاي قلبي به دنبال فعاليت يا استرس شديد ايجاد مي‌شود و با استراحت و آرامش بهبود مي‌يابد.

دردهاي قلبي چند دقيقه تا حداكثر 20 دقيقه طول مي‌كشد، بنابراين يك درد چند ثانيه‌اي كه مثل سوزن مي‌آيد و تمام مي‌شود، قلبي نيست يا دردي كه چند ساعت ادامه دارد احتمال قلبي بودنش كمتر مي‌شود.

درد قلبي عموما به صورت درد نيست! در واقع درد قلبي به صورت فشار يا احساس سنگيني احساس مي‌شود، مثل فشرده‌شدن قفسه سينه در يك گيره بزرگ.

گاهي درد قلبي به صورت احساس خفگي بيان مي‌شود. دردهاي قلبي معمولا در منطقه وسيعي از سينه يا بالاي شكم حس مي‌شود و گاهي به بازو و دست چپ تير مي‌كشد و بسيار كم پيش مي‌آيد درد قلبي در يك نقطه كوچك از سينه احساس شود بنابراين وقتي كسي دردي با ماهيت فرو رفتن يك چاقو در يك نقطه از قفسه سينه دارد احتمال كمتري دارد كه اين درد ناشي از قلب باشد، در حالي كه وقتي كسي احساس فشار و سنگيني روي تمام قفسه سينه دارد ماهيت درد بيشتر تيپ قلبي است.

در نهايت، در زمان بروز دردهاي قفسه سينه يا اطراف آن بخصوص در افراد پرخطر بايد از پزشكان كمك گرفت و پزشك در وهله اول با بررسي چند و چون درد و معاينه و در مرحله بعد با گرفتن نوار قلب مي‌تواند به تشخيص درست برسد.

دكتر رضا كريمي - فوق تخصص بيماري‌هاي غدد


نوشته شده در   سه شنبه 28 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode