ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 آبان 1391     |     کد : 44947

قفسي خود ساخته به نام تجرد

فرق است میان آن‌كه یارش در بر. با آن‌كه دو چشم انتظارش بر در. حال مجرد و متاهل نیز همین است. خیلی از جوانان دلشان می‌خواهد مجرد بمانند ...

جام جم آنلاين: فرق است میان آن‌كه یارش در بر. با آن‌كه دو چشم انتظارش بر در. حال مجرد و متاهل نیز همین است. خیلی از جوانان دلشان می‌خواهد مجرد بمانند و خیلی دیگر نیز خواهان ازدواج هستند، اما مورد مناسب را نمی‌یابند اما بر آنان كه در تجرد به سر می‌برند چه می‌گذرد؟.مرور دفتر خاطرات آنلاین برخی از این عزیزان و نشستن پای درد دل برخی دیگر بخوبی این موضوع را روشن می‌كند كه فشار ناشی از تجرد و تقابل ارزش‌ها و نیازهای دختران دهه سوم و چهارم زندگی روح و قلب آنها را پاره پاره می‌كند.
«شیما ـ الف» یكی از این دختران مجرد است. او می‌گوید: بشدت دچار مشكلات روحی و افسردگی شده‌ام. در محیط كارم كسی هست كه از من انتظار غیرمنطقی براي ازدواج دارد. یك شكست عشقی را هم تجربه كرده‌ام. او شخصی بود كه خیلی به ازدواج با او امیدوار بودم، اما همه چیز بر باد رفت.

او می‌گوید: الان مستقل زندگی می‌كنم و اگر از سر كارم بیرون بیایم خدا می‌داند كی دوباره كار پیدا می‌كنم؛ اما اگر نیایم حضور آن مرد، مرا تهدید می‌كند. از طرفی از نظر نیازهای جسمی‌ تحت‌فشار هستم و روانشناسم توصیه می‌كند با شخصی در ارتباط باشم. اما من دخترم و نمی‌خواهم تن به ازدواجی غیرعاطفی دهم. من فقط یك مجرد آرزومندم كه به ارزش‌های اخلاقی پایبند است. تكلیف من در این جامعه چیست؟

این دختر یكی از قربانیان تفاوت در هرم جمعیتی میان مردان و زنان در سن ازدواج است. در دهه‌ای كه او و دختران هم‌سن او به دنیا آمدند مردانی با تفاوت سنی سه تا پنج سال كمتر از دخترانی بودند كه با این تفاوت سنی آماده ازدواج بودند. در این شرایط آنها كه شانس و ارتباطات خانوادگی و اجتماعی بیشتری داشتند و از مهارت‌های ارتباطی بالاتری برخوردار بودند، ازدواج كردند و آنها كه از این مزایا بهره مند نبودند، ماندند.

اما برای دختران مجردی كه شانس ازدواج پیدا نمی‌كنند چه اتفاقی می‌افتد و آنان با همتایان متاهل خود چه تفاوتی دارند؟

پژوهش جامعی در این باره از سوي مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری صورت گرفته است كه نتایج آن نشان می‌دهد: فشار خانواده پاسخگویان متاهل نسبت به مجرد‌ها برای ازدواج بیشتر بوده است.

در این پژوهش 50 درصد مجردها دلایل تجرد خود را فقدان همسر مورد علاقه و دلخواه 21 درصد ادامه تحصيل و 10 درصد بي‏اعتمادي به جنس مخالف ذكر می‌كنند.

جالب است بدانید دختران مجرد و دختران متأهل به نسبت مساوي در فعاليت‌هاي مختلف شاغل هستند، اما نسبت دانشجو بودن در بين دختران مجرد بيشتر از دختران متأهل است. این دختران بیش از متاهل‌ها اعتقاد دارند كه اين روزها پيدا كردن فرد مناسب براي ازدواج كار دشواري است.

بنابراین گزارش ميزان محدوديت و فشاري كه خانواده‌هاي دختران مجرد برای ازدواج اعمال مي‌كنند، بيش از ميزاني است كه خانواده‌هاي دختران متأهل بر آنها اعمال مي‌داشتند.

دختران مجرد و متأهل به نسبت‌هاي يكساني به برقراري رابطه بين دخترها و پسرها اعتقاد دارند.

این پژوهش نشان می‌دهد این دو گروه از دختران با پایبندی دینی مساوی؛ اما تفاوت‌های اقتصادی با این چالش مواجه می‌شوند، چنان‌كه دختران دارای طبقه اقتصادي و اجتماعي بالاتر بیشتر مجرد می‌مانند.

جالب است بدانید دختران مجرد نسبت به ازدواج نگاه ایده‌آلی و فرامادی‌تری دارند، در حالی كه توقعات و انتظارات بيشتري در مورد تحصيلات، شغل و درآمد مناسب دارند.

چیز دیگری كه مجرد مانده‌ها را از ازدواج دور نگه می‌دارد، این اعتقاد است كه فرصت‌های تجرد بیشتر از ازدواج است و ازدواج به هزینه هایش نمی‌ارزد و آزادیشان محدود می‌شود.

ميزان تحصيلات دختران مجرد بيشتر از دختران متأهل است، اما ميزان حقوق دريافتي دختران مجرد و متأهل يكسان است بنابراین نمی‌توان گفت استقلال مالی بوده است كه سبب مجرد ماندن آنها شده است.

بنابراین گزارش مجردها در خانواده‌های دارای دختر كمتر زندگی می‌كنند.

همچنین بررسی‌های آماری دختران مجرد بالای 33 سال نشان می‌دهد: 48 درصد از پاسخگويان بر اين باور بودند كه ازدواج باعث تكامل روحي و استقلال فرد مي‌شود.

54 درصد اعتقاد داشتند كه ازدواج دختر ضروري است و دختر نمي‌تواند مثل پسرها تا آخر عمر مجرد بماند و 86 درصد از پاسخگويان اظهار داشته‌اند كه خانواده آنان اصراري به ازدواج‌شان ندارند. 43 درصد آنان فرد مورد علاقه و دلخواه خود را پیدا نكرده‌‌اند و نزدیك نیمی ‌از آنان از این‌كه قبلا ازدواج نكرده بودند، پشیمان بودند.

آنان درباره مزایا و معایب تجرد چنین نظراتی داشته‌اند: 39 درصد استقلال و آزادي، نداشتن آقابالاسر و عدم محدوديت در تصميم‌گيري را از مزایای تجرد می‌دانند و 15.3درصد آسودگي خيال از بابت مشكلات زناشويي و عدم‌مسووليت‌پذيري نسبت به همسر و فرزند را از مهم‌ترین محاسن تجرد می‌شمارند.

پيامدهاي منفي تجرد و عدم ازدواج دختران براي آنان عبارتند از: 27.2 درصد احساس تنهايي و انزوا، 9.7 درصد احساس افسردگي و سرخوردگي و همچنين احساس بي‌انگيزگي، بي‌هدفي و پوچي در زندگي و...

بنا بر یافته های این پژوهش بی‌خیالی خانواده‌ها در ارتباط با ازدواج دخترانشان از یك سو و نگرش اشتباه همین دختران در مورد ازدواج و ایده‌آل‌های بیش از حد از سوی دیگر به تجرد آنها می‌انجامد كه پیامدی جز لطمه‌های روحی، تنهایی و انزوا ندارد و روزی این گروه از دختران پشیمان می‌شوند كه دیگر دیر است و استقلال مالی، طبقه اجتماعی بالاتر و تحصیلات هیچ‌كدام جای همراه زندگی آنها را پر نمی‌كند.


نوشته شده در   يکشنبه 7 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode