ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 آبان 1391     |     کد : 44545

ماجراجويي‌هاي گوسفند سفيد

مجموعه انيميشن «شاون شيپ» كه با نام بره ناقلا از تلويزيون كشور ما پخش مي‌شود،يك مجموعه انگليسي است ...

اولين قسمت مجموعه بره ناقلا سال 2007 روي آنتن رفت
ماجراجويي‌هاي گوسفند سفيد
جام جم آنلاين: مجموعه انيميشن «شاون شيپ» كه با نام بره ناقلا از تلويزيون كشور ما پخش مي‌شود،يك مجموعه انگليسي است كه به صورت تك فريم تهيه شده و شهرت بين‌المللي دارد. نه فقط كودكان و نوجوانان، بلكه تماشاگران بزرگسال تلويزيون هم از بينندگان كار‌هاي بانمك اين گوسفند سفيد و بقيه دوستانش هستند.
تهيه‌كننده اين مجموعه، شركت انيميشن‌سازي آردمن انيميشن است كه به واسطه توليد مجموعه تلويزيوني «والاس و گروميت» (كه نسخه سينمايي آن موفق به دريافت جايزه اسكار بهترين انيميشن سال شد و فروش بالايي در جدول گيشه نمايش سينماهاي جهان كرد)‌ شهرت زيادي در كشورهاي ديگر جهان دارد. اين شركت معتبر انيميشن‌سازي مجموعه شاون شيپ را با همكاري شبكه BBC و دو شركت فيلمسازي آلماني تهيه و توليد كرده است. سازندگان اين مجموعه مي‌گويند ماجراجويي‌هاي آن از دل قصه فيلمنامه والاس و گروميت بيرون آمده است. در حقيقت، در يكي از اپيزودهاي والاس و گروميت، شخصيت شاون به عنوان شخصيت محوري ظاهر شد. اين اپيزود با استقبال بالاي تماشاگران تلويزيون انگلستان روبه‌رو شد و در نظرخواهي‌ها، عموم تماشاگران سوالات زيادي درباره اين گوسفند مطرح كردند. گفته مي‌شود همين مساله، مسئولان BBC را به فكر توليد مجموعه انيميشني مستقلي انداخت كه اين حيوان ساكت اما بازيگوش، شخصيت اصلي‌ آن باشد و دست به يك‌سري ماجراجويي‌هاي خنده‌دار بزند.

اولين اپيزود شاون شيپ، مارس 2007 روي آنتن رفت و مورد توجه فراوان تماشاگران قرار گرفت. از همان ابتدا مشخص بود اين مجموعه با استقبال و موفقيت فراواني همراه و اپيزودهاي زيادي از آن تهيه و پخش خواهد شد. در ميانه نمايش فصل اول شاون شيپ، تهيه‌‌كنندگانش كار توليد فصل دوم آن را آغاز كردند. دو فصلي كه از اين مجموعه كمدي ماجراجويانه روي آنتن رفت، شامل 80 اپيزود مي‌شود. آخرين اپيزود مجموعه، اواخر سال 2010 به نمايش درآمد. هم‌اكنون مذاكراتي بين شركت‌ آردمن انيميشن و شبكه BBC در جريان است تا فصل سوم آن هم وارد مرحله توليد شود. اين بحث با رسيدن به بخش فيلمنامه، حالت توقف به‌خود گرفته است. از قرار معلوم، قبل از شروع كار اصلي‌ توليد مجموعه بايد فيلمنامه 40 اپيزود آن به صورت كامل نوشته شده و آماده كار باشد.

تهيه‌كنندگان شاون شيپ مي‌گويند شبكه‌هاي تلويزيوني بيش از 180 كشور جهان آن را براي نمايش و پخش خريداري كرده‌‌اند. اين مجموعه الهام‌بخش بسياري از برنامه‌سازان تلويزيوني در كشورهاي مختلف، براي توليد يك سري مجموعه مستقل بوده است. خط اصلي قصه مجموعه در يك مزرعه آرام اتفاق مي‌افتد و تعدادي گوسفند سر به زير (كه گاهي اوقات كارهايشان حتي احمقانه به نظر مي‌رسد)‌ و در راس آنها شاون، شخصيت‌هاي اصلي قصه هستند. البته آدم‌ها هم در اين مجموعه حضور دارند و به نقش‌آفريني مي‌پردازند، اما گوسفندها حرف اصلي را در اين مجموعه مي‌زنند. شاون شيپ با آن كه گوسفند است، ولي مثل آدم‌ها رفتار مي‌كند و از خود خلاقيت و هوش ارائه كرده و به نمايش مي‌گذارد. موقعيت كلي فضاي مزرعه (و همچنين اپيزودهاي مختلف مجموعه)‌ يك موقعيت كمدي است و تضادهايي كه بين شخصيت‌هاي قصه با يكديگر (و همچنين محيطي كه در آن زندگي مي‌كنند)‌ رخ مي‌دهد، باعث خلق يك كمدي خاص و شاد مي‌شود. وظيفه شخصيت شاون اين است كه تا پيش از پايان هر اپيزود ـ كه مدت زمان زيادي طول نمي‌كشد ـ اين تضاد را به شكلي منطقي حل كند و اوضاع را به صورت عادي و معقول درآورد.

نكته: شاون شيپ با آن كه گوسفند است، ولي مثل آدم‌ها رفتار مي‌كند و از خود، خلاقيت و هوش به نمايش مي‌گذارد. موقعيت كلي فضاي مزرعه يك موقعيت كمدي است و تضادهايي كه بين شخصيت‌هاي قصه با يكديگر‌ رخ مي‌دهد، باعث خلق يك كمدي خاص و شاد مي‌شود
به گفته منتقدان تلويزيوني، اپيزودهاي شاون شيپ تلفيقي از كمدي معروف بزن و بكوب (اسلپ استيك)‌ و كمدي‌هاي كلاسيك صامت دنياي سينما هستند. اين تلفيق با سبك خاص شركت فيلمسازي آردمن درهم آميخته شده و مجموعه انيميشن كمدي ويژه‌اي به بينندگان خود ارائه مي‌كند. ديالوگ و گفت‌وگويي در طول اپيزودها وجود ندارد و حتي شخصيت‌هاي انساني قصه هم حرفي به زبان نمي‌آورند. همين نكته است كه شباهت انكارناپذير شاون شيپ با كمدي‌هاي كلاسيك سال‌هاي اول اختراع سينما (و البته مستر بين)‌ را به نمايش مي‌گذارد. در غيبت ديالوگ، اين علائم و نشانه‌ها و حركات خاص و بانمك شخصيت‌هاي مجموعه است كه به بيان احساسات و عواطف اين شخصيت‌ها مي‌پردازد و حس و حال دروني و روحيه آنها را آشكار مي‌كند. موسيقي متن ريك ريوز هم (كه حالا شهرت زيادي پيدا كرده) به كمك فضاي كلي قصه نمي‌آيد تا احساسات شخصيت‌هاي حيواني و انساني مجموعه، بهتر ارائه شود.

پخش مجموعه «شاون شيپ» هم با استقبال بالاي تماشاگران روبه‌رو شد و هم نقدهاي مثبت عموم منتقدان را به همراه داشت. اكثر منتقدان با الفاظي مثل «گرم و خيره‌كننده» و «بي‌نظير و عالي» به استقبال آن رفتند. چارلز آرتور، معروف‌ترين منتقد تلويزيوني انگلستان از شاون شيپ به‌عنوان مجموعه‌اي اسم برد كه با بهره‌گيري از سبك كلاسيك شركت آردمن، باعث مي‌شود تمام مدت نمايش آن با صداي بلند بخندد و منتقد گاردين نوشت اين مجموعه بچه‌هاي چهار‌تا هفت ساله را ميخكوب ماجراجويي‌هاي جذاب خود مي‌كند. شايد همين نقدها و آمار بالاي تماشاگران مجموعه بوده كه شركت آردمن را به فكر توليد فيلمي سينمايي براساس قصه مجموعه انداخته است. اين فيلم سينمايي قرار است براي سال 2013 يا 2014 آماده اكران عمومي شود و از حالا پيش‌بيني مي‌شود، تبديل به يك مجموعه فيلم انيميشن پرطرفدار و پرفروش شود.

اين در حالي است كه در ماه مارس 2011، اولين نسخه تئاتري شاون شيپ روي صحنه رفت. اين نمايش زنده كه يك‌‌ساعت و چهل دقيقه طول كشيد، يك نمايش موزيكال بود كه در منطقه تئاتري شهر لندن به نام وست‌اند، اجرا شد و تماشاگران استقبال خوبي از آن كردند. موفقيت و محبوبيت گوسفندان مجموعه به قدري زياد بود كه در سال 2008، يك‌سري بازي كامپيوتري هم براساس آنها وارد بازار بازي‌هاي ويدئويي شد. نيك پارك انيماتور و مدير شركت آردمن، خالق اصلي شاون شيپ است. سه همكار او در اين شركت در خلق شخصيت‌هاي قصه به وي كمك كرده‌اند. ريچارد گولژوفسكي و كريستوفر سادلر به صورت مشترك كارگردان 80 اپيزود مجموعه بوده‌اند. زمان تقريبي هر اپيزود مجموعه حدود هفت دقيقه بوده است.

TV Guied​ / مترجم: کيکاووس زياري‌


نوشته شده در   دوشنبه 1 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode