ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 24 تير 1404
سه شنبه 24 تير 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 مهر 1391     |     کد : 43306

اسلام ناب شامل آزادی و عدالت می شود/ اسلام خالص و اسلام آمریکایی

بر طبق نظر امام خمینی(ره) اسلام ناب اسلامی است که آگاهی، آزادی و عدالت اجتماعی را شامل باشد، دعوت به جهاد علیه استکبار و ظالمان در اسلام یک امر عمومی است.

خبرگزاری مهر ـ بر طبق نظر امام خمینی(ره) اسلام ناب اسلامی است که آگاهی، آزادی و عدالت اجتماعی را شامل باشد، دعوت به جهاد علیه استکبار و ظالمان در اسلام یک امر عمومی است. اسلام خالص یعنی اسلام محرومان و مستضعفان و پابرهنگان و اسلام آمریکایی اسلام ستمگران و مستکبران است.
اسلام همانند دیگر ادیان الهی، همیشه در معرض تحریف و تخریب جاهلان و دشمنان مخالف پیشرفت و ترقی بوده است و خواهد بود. کاملا واضح است که هر فلسفه، به ویژه تفکر دینی، با قدرت اندیشه و ترویج آن به همان اندازه که در صورت اجرای صحیح و کامل، اصلاح کننده است، حالت تحریف شده آن باعث هلاکت و نابودی و بردگی می شود.

در عرصه تفکر اسلامی دیدگاه امام خمینی(ره)، ریشه ها و بنیادهای فکری انقلاب اسلامی، اصلاح و به دیگران ابلاغ شد. امام خمینی(ره) عقیده داشتند که سیاست برگرفته از دین است و جهاد و انقلاب و پایه های آنها از بندهای مهم اصول اسلامی هستند.

با توجه به دیدگاه امام(ره)، جهاد علیه ظلم و ستم و استکبار و استثمار و بی عدالتی ها، وظیفه شرعی هر مسلمان است. به تعبیر امام خمینی(ره)، اندیشه و طرز تفکر اسلامی، ضامن حاکمیت و قدرت انسان در تمامی عرصه های مادی و معنوی است. امام در بازگرداندن و سوق دادن مسلمانان به سمت اسلام واقعی و اصیل، تلاش های بسیار جامع و گسترده ای کردند.

بر طبق نظر ایشان، اسلام ناب اسلامی است که آگاهی، آزادی و عدالت اجتماعی را شامل باشد، دعوت به جهاد علیه استکبار و ظالمان در اسلام یک امر عمومی است. اسلام خالص یعنی اسلام محرومان و مستضعفان و پابرهنگان و اسلام آمریکایی اسلام ستمگران و مستکبران است. امام خمینی(ره) اسلام حقیقی را احیا کردند و روح آنرا نه تنها در رگ و پی ملت و جامعه ایران، بلکه در سراسر جهان اسلام گسترش دادند و بدین ترتیب انقلاب اسللامی شکل گرفت و ماهیت یافت.

پایه و اساس احیای تفکر دینی، کوشش برای ترویج دین در کل جامعه است و چیزی جز آن نیست. همچنین احیای دین باعث هوشیاری و بیداری متدینین و برپایی یک نهضت مردمی اجتماعی برای از بین بردن ظلم وستم و بی عدالتی ها و برپایی عدالت و انصاف در شئونات مختلف زندگی می شود.

بر طبق نظر امام خمینی(ره) دین، مسئول هدایت و ارشاد انسان ها در تمام جنبه های مختلف زندکی آنهاست. ایشان جدایی دین از سیاست را باعث زوال دین واثعی و اصیل می دانند؛ چرا که این اندیشه در حقیقت از جانب مستکبران جهانی، استثمارگران کشورهای اسلامی، حکومت های وابسته و غرب زده و گماشته های رشوه خوار و خودفروش شیوع و گسترش یافته است.

حضرت امام خمینی(ره) در این باره می فرمایند: «این را که دیانت باید از سیاست جدا باشد و علمای اسلام در امور اجتماعی و سیاسی دخالت نکنند، استعمارگران گفته و شایع کرده اند. این را بی دینها می گویند؛ مگر زمان پیغمبر اکرم(ص) سیاست از دیانت جدا بود؟ مگر در آن دوره عده ای روحانی بودند و عده دیگر سیاستمدار و زمامدار؟... این حرفها را استعمارگران و عمال سیاسی آنها درست کرده اند تا دین را از تصرف امور دنیا و از تنظیم جامعه مسلمانان برکنار سازند و ضمنا علمای اسلام را از مردم و مبارزان راه آزادی و استقلال جدا کنند. در این صورت می توانند بر مردم مسلط شد و ثروت های ما را غارت کنند. منظور آنها همین است.» (ولایت فقیه،چ 10، ص 22)

مختصر اینکه دیدگاه سیاسی امام خمینی(ره) هرگز جدا از دین نیست. افکار ایشان یک جایگاه خاص و مهمی دارد. سرچشمه سعادت دنیوی و اخروی و منبع احکام ظاهری، باطنی، مادی و معنوی، دین است و به طور کلی دین، مسئول بیان همه حقایقی است که مربوط به سعادت انسان می باشد.



از سوی دیگر اسلامی که مبلغ آن امام خمینی(ره) است، دینی است که شایستگی و صلاحیت هدایت و ارشاد مردم را در شئونات مختلف زندگی آنها به طرز معقول و حردمندانه ای ثابت می کند و توانایی سنجش ظرفیت مردم و حفظ منافع موجود را دارد.

امام خمینی(ره) به عنوان یک اندیشمند آگاه و مردم شناس هرگونه کج اندیشی و انحراف را باطل، و آنرا مانع رشد و ترقی سیاسی و اجتماعی دین می دانند. ایشان پایه اجتهاد اصیل را بنا نهادند که این مسأله گره گشای بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به شناخت واقعیات و حالات عینی و عناصر زمان و مکان شده است.

امام خمینی(ره) دین را به عنوان یک نظام جاویدان و نجات بخش می شناسند، دینی که به عدالت، آزادی و استقلال و خودمختاری دعوت می کند، نه خلاف آنها. امم از اسلامی سخن می گوید که پاسدار حقوق اساسی مردم، حافظ و امین مکارم انسانی و حامی آزادی و عدالت اجتماعی است و این خود یکی از بهترین ویژگی های اسلام در صحنه سیاست است که به جای مقابله با حقوق طبیعی انسان ها، نگاهبان و خواستار آن است.

امام(ره) در این باره می فرمایند: «و مطمئن باشید آنچه صلاح جامعه است، در بسط عدالت و رفع ایادی ظالمانه و تأمین استقلال و آزادی و جریانات اقتصادی و تعدیل ثروت به طور عاقلانه و قابل عمل و عینیت، در اسلام به طور کامل می باشد و محتاج به تأویلات خارج از منطق نیست.»(صحیفه امام، ج 3، ص 323)


نوشته شده در   چهارشنبه 5 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode