ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1391     |     کد : 43241

بيمه نصفه‌نيمه بازنشستگان

بيمه تكميلي درمان كه تا به حال چنگي به دل بازنشستگان نزده، حالا قرار است گران‌تر هم بشود. اين بيمه نه فقط كام بازنشستگان را شيرين نكرده، بلكه درست سر بزنگاه هم دست‌شان را در پوست گردو گذاشته است.

قرار است بيمه تكميلي تا 90 درصد از هزينه‌هاي درماني بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنها را پرداخت ‌كند
بيمه نصفه‌نيمه بازنشستگان
بيمه تكميلي درمان كه تا به حال چنگي به دل بازنشستگان نزده، حالا قرار است گران‌تر هم بشود. اين بيمه نه فقط كام بازنشستگان را شيرين نكرده، بلكه درست سر بزنگاه هم دست‌شان را در پوست گردو گذاشته است. خيلي از بازنشستگان معتقدند اين بيمه‌ها كه هنگام نياز نتواند دردي از آنها در پرداخت هزينه‌هاي درمان دوا كند، پس نبودشان بهتر از بودنشان است.

در شرايطي كه بازنشستگان از ناكارآمدي بيمه‌هاي درماني پايه و تحميل هزينه‌هاي كمرشكن به بيماران در مراجعه به مراكز درماني گلايه‌مندند و چاره‌اي ندارند جز اين‌كه كم كاري اين بيمه‌ها را با پوشش بيمه‌هاي تكميلي درمان جبران كنند، نرخ حق بيمه تكميلي درمان قرار است گران‌تر شود.

افزايش 45 درصدي حق بيمه تكميلي بازنشستگان

بازنشستگان و مستمري‌بگيران تامين اجتماعي درحالي از ناكارآمدي كارت‌هاي بيمه تكميلي در مراجعه به مراكز درماني طرف قرارداد تامين اجتماعي گلايه دارند كه رئيس كانون عالي بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي از افزايش 45‌درصدي حق بيمه تكميلي پرداختي بازنشستگان از 6700 تومان به ده هزار و 450 تومان به ازاي هر نفر خبر مي‌دهد.

افزايش 45 درصدي حق بيمه تكميلي بازنشستگان شوك بزرگي براي آنهاست، چراكه پرداخت ماهانه ده هزارو 450 تومان آن هم در شرايطي كه اين قشر اكثرا همسر و فرزندان خود را نيز به‌عنوان افراد تحت تكفل زير پوشش بيمه تكميلي برده‌اند، قطعا هزينه قابل توجهي را به بازنشستگان تحميل خواهد كرد كه البته آنها چاره‌اي هم جز پرداخت كردن اين مبلغ به اميد بهره‌مندي از همين خدمات دست و پا شكسته بيمه تكميلي‌شان، ندارند.

در چنين شرايطي رئيس كانون بازنشستگان و مستمري‌بگيران تامين اجتماعي اين قول را به بازنشستگان مي‌دهد كه در ازاي افزايش 45 درصدي حق بيمه پرداختي بازنشستگان قرار است شركت بيمه طرف قرارداد، تا 90 درصد هزينه‌هاي درماني بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنها را در بخش‌هاي مختلف درمان، تقبل كند.

علي‌اكبر خبازها در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اعلام توافق كانون با بيمه دي به منظور ارائه بسته بيمه تكميلي به بازنشستگان و مستمري بگيران با دريافت حق بيمه ماهانه ده هزار و 450 تومان به ازاي هر فرد، توضيح مي‌دهد: براساس قرارداد جديد، پرداخت هزينه‌هاي خسارات ناشي از بيماري تا ده ميليون تومان، پاراكلينيك 2 و 3 تا مرز 300هزار تومان، پاراكلينيك تا مرز 500 هزار تومان و آزمايشات تا مرز 300 هزار تومان افزايش يافته است.

به گفته وي، هزينه بستري و اعمال جراحي در بسته خسارات ناشي از بيماري گنجانده شده است ضمن اين‌كه هزينه فوت تا يك ميليون تومان و فوت ناشي از حادثه تا سه ميليون تومان پرداخت مي‌شود.

خدمات دست و پا شكسته بيمه‌هاي تكميلي

حق بيمه پرداختي بازنشستگان بر اساس افزايش 45درصدي در يك خانواده به طور متوسط چهار نفره در حالي به بالاي 50هزارتومان در ماه خواهد رسيد كه بسياري از بازنشستگان از كوتاهي بيمه‌هاي تكميلي در پرداخت هزينه‌هاي خدمات درماني ضروري گلايه دارند.

نارضايتي بازنشستگان از اين است كه با وجود افزايش 45درصدي حق بيمه تكميلي پرداختي، خدماتي مانند «ويزيت»، «عينك»، «سمعك» و «دندانپزشكي» شامل بسته بيمه تكميلي بازنشستگان نمي‌شود اما استدلال مسئولان سازمان اجتماعي و از جمله رئيس كانون بازنشستگان اين است كه اگر قرار باشد شركت بيمه تكميلي طرف قرارداد اين خدمات را هم به بازنشستگان ارائه دهد آن وقت آنها بايد حق بيمه بيشتري پرداخت كنند.

بيمه‌هاي تكميلي در شرايطي ارائه خدماتي مانند ويزيت‌هاي اوليه، عينك، سمعك و حتي خدمات دندانپزشكي را منوط به افزايش حق بيمه پرداختي بازنشستگان مي‌دانند كه اين وسايل كمكي مانند عصا، سمعك، عينك و خدمات دندانپزشكي جزو خدمات دائم مورد نياز و ضروري بيشتر بازنشستگان محسوب مي‌شود.

به گفته خبازها، اكنون فرم‌هايي تهيه و در دفاتر كانون‌هاي بازنشستگي سراسر كشور توزيع شده تا افرادي كه تمايل به انصراف يا اضافه كردن افراد تحت پوشش دارند، با مراجعه به اين دفاتر فرم‌ها را پر كنند.

وي تاكيد مي‌كند: بازنشستگاني كه تمايلي به استفاده از خدمات بيمه تكميلي ندارند، بايد تا دو ماه آينده انصراف خودشان را اعلام كنند.

بيمه‌هاي تكميلي؛ نسيه به جاي نقد

هرچند بيمه تكميلي بازنشستگان اتفاق خوشي براي آنهاست اما وقتي پاي گفته‌هاي بازنشستگان مي‌نشينيم، درمي‌يابيم كه بسياري از بازنشستگان معتقدند بيمه‌هاي تكميلي حلوايي است كه حالا حالا‌ها دهان با آن شيرين نمي‌شود!

بازنشستگان از ناكارآمدي كارت‌هاي بيمه تكميلي و اعتبار نداشتن آن در مراكز درماني براي پرداخت در لحظه هزينه‌هاي درمان گلايه‌هاي فراوان دارند.

بازنشسته‌اي كه يك شب دچار درد شديدي شده و در شرايط اورژانسي پس از مراجعه به بيمارستان از او خواسته شده 300 هزار تومان پول نقد بپردازد، وقتي كارت بيمه تكميلي‌اش را نشان داده، با اين گفته متصدي صندوق مواجه شده كه: شما پرداخت كنيد و بعد از بيمه تكميلي‌درمان‌تان پس بگيريد.

گلايه اين بازنشسته از اين است كه چرا يك بيمه شده نبايد بتواند در لحظه بيماري از كارت بيمه تكميلي خود استفاده كند و مهم‌تر اين‌كه اگر بازنشسته‌اي در آن شرايط اورژانسي مبلغ چند صد هزار تومان را براي پرداخت به بيمارستان نداشت كه بتواند در لحظه پرداخت كند و بعدا اين مبلغ را از بيمه تكميلي‌اش پس بگيرد، آن وقت تكليف چه مي‌شود؟

به اعتقاد اين بازنشسته، بيمه تكميلي كه نتواند در لحظه از بيمه شده خود حمايت كند و بيمه شده‌اي كه نتواند روي حمايت بيمه تكميلي خود در شرايط حساس حساب كند، نبودش از بودنش بهتر است.

بازنشسته ديگري كه در شرايط اورژانسي براي بستري شدن به بيمارستان مراجعه كرده بود، مي‌گويد: از آنجايي كه شنيده بودم فقط با در دست داشتن معرفي‌نامه مي‌توان از خدمات بيمه تكميلي درمان استفاده كرد، فرزندم را براي گرفتن معرفي نامه به شركت طرف قرارداد بيمه تكميلي درمان بازنشستگي فرستادم تا با داشتن معرفي‌نامه سريع‌تر بستري شوم اما در نهايت تعجب به او گفته شده بود بايد حتما خود بازنشسته مراجعه كند، در حالي كه من با درد فراوان روي تخت بيمارستان افتاده بودم.

پرداخت‌هاي ناعادلانه

بازنشستگاني كه براي گرفتن پول هزينه درمان‌شان به بيمه تكميلي مراجعه مي‌كنند از اين‌كه مبلغ پرداختي بيمه‌ها با هزينه‌اي كه آنها از جيب‌شان پرداخت كرده‌اند متفاوت است، گلايه‌مندند.

بازنشستگاني بيشتر اين گلايه را دارند كه بدون معرفي‌نامه بستري شده‌اند و پس از ترخيص به شركت بيمه مراجعه كرده و مي‌خواهند هزينه بيمارستان را دريافت كنند.

آنها به درستي نمي‌دانند بيمارستان از آنها پول بيشتري دريافت كرده يا شركت طرف قرارداد بيمه تكميلي پول كمتري مي‌پردازد؟

جاي خالي نظام ارجاع

اگر نظام ارجاع اجرايي مي‌شد، بيمه‌هاي تكميلي درمان اينطور دست بازنشستگان را در پوست گردو نمي‌گذاشتند. بيمه‌هاي تكميلي درمان در شرايطي قد كشيدند كه جاي خالي نظام ارجاع مهم‌ترين ضربه را در تامين هزينه‌هاي درمان به بازنشستگان زده است.

تبعات اجرايي نشدن نظام ارجاع مدت‌هاست دامنگير بازنشستگان و خانواده‌هايشان شده است، ماه‌ها انتظار طولاني در مراكز درماني براي نوبت گرفتن از پزشكان متخصص، به تاخير افتادن روند درمان و در نتيجه به خطر افتادن سلامت بازنشستگان از تبعات همين موضوع است.

نياز به استفاده از خدمات بيمه‌هاي تكميلي و در نتيجه تحميل هزينه‌هاي سنگين به بازنشستگان، اتفاق ناخوشايندي است كه به گفته رئيس كانون بازنشستگان تامين اجتماعي در سايه اجرانشدن نظام ارجاع، رخ داده است.

اين طور كه خبازها توضيح مي‌دهد اگر نظام ارجاع در تامين اجتماعي اجرا مي‌شد، در اين صورت يك بازنشسته مبتلا به ناراحتي قلبي ناچار نبود پنج ماه در نوبت عمل بماند، چون به جاي اين‌كه ماه‌ها براي وقت گرفتن از يك متخصص قلب انتظار بكشد و روند درمان را به تاخير بيندازند، مي‌توانست در وهله اول با مراجعه به يك پزشك داخلي وضع بيماري خود را بررسي و تحت كنترل درآورد و پس از آن در صورت تشخيص پزشك عمومي مراحل بعدي درمان را ادامه دهد.

بازنشستگان تامين اجتماعي در شرايطي چاره‌اي جز تن دادن به پرداخت افزايش 45 درصدي حق بيمه تكميلي ندارند كه اميدوار هستند بيمه‌ها نيز در پرداخت هزينه‌هاي كمرشكن درمان بازنشستگاني كه بسياري از آنها حتي براي تامين مخارج روزانه زندگي‌شان با مشكلات عديده مواجه هستند، باري از دوش اين قشر برداشته و متعهدانه‌تر به وظايف‌شان عمل كنند.

پوران محمدي ‌/ گروه جامعه


نوشته شده در   سه شنبه 4 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode