ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 شهريور 1391     |     کد : 42138

شهرآدم‌هاي بومي

كانادا هم مثل آمريكا يك جمعيت كلان بومي دارد كه از ابتداي تاسيس و پاگيري اين كشور در آنجا حضور داشته و زندگي و فعاليت كرده‌اند.

سريال شمال60 زندگي بوميان کانادا را به نمايش مي گذارد
شهرآدم‌هاي بومي
جام جم آنلاين: كانادا هم مثل آمريكا يك جمعيت كلان بومي دارد كه از ابتداي تاسيس و پاگيري اين كشور در آنجا حضور داشته و زندگي و فعاليت كرده‌اند. براي رسانه تلويزيون كانادا، توليد مجموعه‌هايي در ارتباط با اين‌ آدم‌ها هميشه اهميت ويژه‌اي داشته است.
در طول دهه‌هاي گذشته، تهيه‌كنندگان و فيلمنامه‌نويسان زيادي به طرح مشكلات و مسائل اين بخش از جامعه كانادا پرداخته و كارهاي هنري زيادي در اين رابطه توليد كرده‌اند. درام خانوادگي و اجتماعي «شمال60» كه از شبكه دو سيما در حال پخش است، يكي از اين مجموعه‌هاست كه با استقبال بالاي تماشاگران تلويزيوني در داخل و خارج كانادا روبه‌رو شد. خط كلي و اصلي اين مجموعه تحسين‌شده در ارتباط با سختي‌ها و محنت‌هايي است كه مردم بومي و سكنه اوليه كانادا در شهر خيالي ليونكس كشيدند. اين قصه تلاش دارد زندگي مردم بومي را به شكلي واقعگرا به تصوير بكشد و بيننده را با گوشه‌هايي از واقعيت‌هاي زندگي آنها آشنا كند.

ويليام فلاهرتي، تهيه‌كننده و فيلمنامه‌نويس قديمي تلويزيون كانادا خالق و نويسنده فيلمنامه مجموعه شمال60 است. او كه سال 2002 خودش را بازنشسته كرد، فيلمنامه شمال 60 را در دوران اوج كاري نوشت و براي آن، هم از سوي منتقدان تلويزيوني تحسين شد و هم جوايزي دريافت كرد. اين فيلمنامه‌نويس فعاليت هنري خود را از سال 1972 شروع كرده و زماني كه فعاليت‌هاي تلويزيوني خود را متوقف كرد، براي 11 مجموعه پرطرفدار و پربيننده، فيلمنامه نوشته بود.

اولين قسمت مجموعه شمال 60، سال 1992 روي آنتن رفت و نمايش صادقانه زندگي جماعت بومي در جنگل‌هاي شمال كانادا (كه نام مجموعه هم اشاره‌اي به آن است)‌ با استقبال عمومي همراه شد. شبكه تلويزيوني CBC ـ تهيه‌كننده اين مجموعه ـ انتظار چنين واكنش و استقبالي را از سوي تماشاگران كانادايي آن نداشت. تعجب آنها زماني بيشتر شد كه بسياري از شبكه‌هاي تلويزيوني خارجي هم آن را براي پخش خريداري و تماشاگران غيركانادايي هم از آن استقبال كردند. با آن كه مجموعه حال و هوايي واقعگرا دارد و برگرفته از رخدادهاي واقعي است، اما قصه فيلمنامه خيالي و ساخته و پرداخته ذهن فلاهرتي فيلمنامه‌نويس است. او در قصه فيلمنامه دست به خلق يك جامعه خيالي به نام ليونكس ريور زد. اين جامعه شامل شهري با ساكنان بومي مي‌شود كه بيشتر افراد آن را اهالي قوم‌هاي قديمي و اصيل تشكيل مي‌دهند. با اين حال، اهالي غيربومي هم در اين منطقه زندگي مي‌كنند و اين شخصيت‌هاي غيربومي در كنار شخصيت‌هاي بومي قصه، نقش مهمي در قصه مجموعه و رخدادهاي آن دارند. در بين اين شخصيت‌ها مي‌توان به كساني مثل مالك رستوران، هتل، مدير بانك و پرستار اشاره كرد. مسائلي مثل فقر، اعتياد به الكل و ديگر مخدرها، ملاحظات و تفاوت‌هاي فرهنگي، تضادهاي مربوط به اسكان اهالي، مكاشفات مربوط به منابع طبيعي و بالاخره مالكيت زمين‌ها، ازجمله موضوعاتي است كه خط اصلي قصه و اپيزودهاي مختلف اين مجموعه 90 اپيزودي را تشكيل مي‌دهد و ماجراهاي آن را به جلو مي‌برد.

نكته: تينا كيپر، تريسي كوك، تام جكسون، گوردون توتوسيس و راكوتا هاوس از بازيگران اصلي اين مجموعه هستند. فصل اول مجموعه در سال 1992 توانست بهترين نقدها را كسب كند و از نظر درجه‌بندي كارهاي تلويزيوني مقام بالايي را به خود اختصاص دهد
تينا كيپر، تريسي كوك، تام جكسون، گوردون توتوسيس و راكوتا هاوس از بازيگران اصلي اين مجموعه هستند. فصل اول مجموعه در سال 1992 توانست بهترين نقدها را كسب كند و از نظر درجه‌بندي كارهاي تلويزيوني مقام بالايي را به خود اختصاص دهد. اين موفقيت‌ها، مسئولان شبكه تلويزيوني CBC را به فكر توليد فصل‌هاي بعدي آن انداخت و تا سال 1997 كه آخرين قسمت آن روي آنتن رفت، شش فصل اين مجموعه توليد شد. سازندگان شمال60 براي حفظ تماشاگران خود در اين سال‌ها سعي كردند اپيزودهاي آن را به گونه‌اي متنوع و متفاوت توليد كنند. به همين دليل، آنها از ژانرهاي كمدي، ترس و درام بهره گرفتند تا حال و هواي مجموعه يكنواخت و تكراري به نظر نرسد. فلاهرتي در اين رابطه مي‌گويد: «ما در حال توليد يك مجموعه پليسي يا خانوادگي نبوديم كه معمولا مورد پسند كامل تماشاگران قرار مي‌گيرد. مجموعه ما حال و هواي اجتماعي داشت و يك درام غيرمتعارف بود. همين مساله كار ما را سخت مي‌كرد و ما مجبور بوديم از همه عوامل و امكانات استفاده كنيم تا چيزي به بيننده ارائه كنيم كه موردپسند و تائيد او قرار گيرد.

رسانه تلويزيون اختصاص به كارهاي مردم‌پسندي دارد كه به زبان ساده گفته مي‌شود و براي عموم بينندگان جذابيت دارد. در چنين شرايطي، شما حساب كنيد ما بخواهيم قصه زندگي و مشكلات اقوام بومي جامعه كانادا را تبديل به كاري فراگير و پرمخاطب كنيم. در نهايت، آنچه حاصل كار از آب درآمد، يك مجموعه تماشايي و جذاب بود كه قدرت جذب عموم بينندگان را داشت».

پس از پايان فصل ششم شمال 60 در سال 1997، تهيه‌كنندگان آن چند بار تلاش كردند تا مجموعه‌اي را به‌عنوان دنباله آن توليد كنند.

اين امر در سال 1998 محقق شد و آلن سيموندز با كارگرداني فيلم درام تلويزيوني 120 دقيقه‌اي «در محوطه آبي» سعي كرد آن چيزي بسازد كه شبكه CBC مي‌خواست. با آن كه تينا كيپر و تريسي كوك ـ دو بازيگر اصلي مجموعه ـ در اين فيلم سينمايي تلويزيوني نقش‌هاي اصلي را بازي كردند، ولي ويليام فلاهرتي بعنوان فيلمنامه‌نويس با اين فيلم تلويزيوني همكاري نداشت.

اندرو ورگيت فيلمنامه در محوطه آبي را نوشت. قصه فيلم در همان مكاني رخ مي‌دهد كه لوكيشن قصه مجموعه شمال 60 بود.

اين قصه با مرگ يك زمين‌شناس در ليونكس ريور آغاز مي‌شود. چند تن از اهالي بومي در مظان اتهام قتل قرار دارند، ولي موضوع پيچيده‌تر از اين است. آدمي مرموز از گذشته برگشته تا از شخصيت‌هاي اصلي ماجرا انتقام بگيرد و موتور محركه قصه فيلمنامه باشد. خط اصلي قصه فيلم هيجان‌انگيز بود، ولي منتقدان تلويزيوني در نقدهاي خود نوشتند؛ بهتر است تهيه‌كنندگان شمال 60 به فكر توليد مجموعه‌هاي جذاب و تازه‌اي باشند و پرونده درام اجتماعي پربيننده خود را براي هميشه ببندند، اما مسئولان اين شبكه اين نصيحت را گوش نكردند و در سال 2001 يك فيلم سينمايي تلويزيوني ديگر به نام «توفان رويايي» با بازي همان بازيگران اصلي مجموعه شمال 60 تهيه كردند. دوباره اندرو ورگيت نويسنده فيلمنامه بود و قصه در ليونكس ريور اتفاق مي‌افتاد. استيسي استوارت كرتيس، كارگردان اين فيلم تلويزيوني بود. پس از اين فيلم تلويزيوني، شبكه CBC ديگر به سراغ ماجراجويي‌هاي اهالي بومي ليونكس ريور نرفت و تماشاگران براي هميشه با اين لوكيشن و شخصيت‌هاي متنوع و متفاوت آن خداحافظي كردند.

منبع: IMDB

ترجمه: كيكاووس زياري


نوشته شده در   يکشنبه 12 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode