ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 شهريور 1391     |     کد : 42077

ايران؛ آغاز رهبري مقتدرانه نم

شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد صبح پنجشنبه با حضور حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، در تهران آغاز به كار كرد.

شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد صبح پنجشنبه با حضور حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، در تهران آغاز به كار كرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخنان بسيار مهمي در جمع ۱۲۰ تن از سران و مقامات كشورهاي پنج قاره جهان، با اشاره به شرايط حساس گيتي و عبور جهان از يك پيچ تاريخي بسيار مهم و نشانه‌هاي بروز نظام نوين چند وجهي در مقابل نظام يك جانبه‌گرايي سلطه، به تبيين فرصت‌هاي نويد بخش پيش‌روي كشورهاي مستقل و آرمان‌هاي اصلي كشورهاي غير متعهد و همچنين نشانه‌هاي لبريز شدن پيمانه صبر مردم جهان بويژه ملت‌هاي غرب از ساختارهاي معيوب، منسوخ، ناعادلانه و غيردموكراتيك هندسه غلط بين‌المللي موجود، پرداختند و تاكيد كردند: جنبش عدم تعهد بايد نقش جديدي در شكل‌گيري نظم نوين بين‌المللي ايفا كند و اعضاي اين جنبش مي‌توانند با هم‌افزايي امكانات و ظرفيت‌هاي گسترده خود، براي نجات جهان از ناامني و جنگ و سلطه‌گري نقشي تاريخي و ماندگار بيافرينند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سخنان يكي از بنيانگذاران جنبش عدم تعهد كه مبناي تشكيل اين جنبش را، نه وحدت جغرافيايي يا نژادي و ديني، بلكه «وحدت نياز» خوانده بود، گفتند: امروز نيز با وجود پيشرفت و گسترش ابزارهاي سلطه‌گري، اين نياز همچنان پابرجا است.

ايشان با يادآوري آموزه‌هاي اسلام كه فطرت انسان‌ها را با وجود ناهمگوني‌هاي نژادي و زباني و فرهنگي، همسان مي‌داند، خاطرنشان كردند: اين حقيقت تابناك داراي چنان ظرفيتي است كه مي‌تواند پايه و پشتوانه تشكيل جوامع آزاد و سرافراز و برخوردار از پيشرفت و عدالت شود و شالوده‌ريز همكاري‌هاي برادرانه ملت‌هاي گوناگون باشد.

رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين‌كه همكاري‌هاي بين‌المللي بر اساس چنين شالوده‌اي مبناي ارتباطات دولت‌ها بر پايه منافع سالم و مشترك و منافع انساني خواهد بود، افزودند: اين نظم آرماني، در نقطه مقابل نظام سلطه قرار دارد كه در قرن‌هاي اخير، قدرت‌هاي سلطه‌گر غربي ـ و امروز دولت زورگو و متجاوز آمريكا ـ مدعي و مبلغ و پيشقراول آن بوده‌اند و هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به زنده و پابرجا بودن آرمان‌هاي اصلي جنبش عدم تعهد با گذشت شش دهه، دست يافتن به اين آرمان‌ها را پرچالش اما اميدآفرين و ثمربخش خواندند و خاطرنشان كردند: جهان با عبرت‌آموزي از تجربه تاريخي شكست سياست‌هاي دوران جنگ سرد و نيز يك‌جانبه‌گرايي پس از آن، در حال گذار به نظام بين‌المللي جديدي بر پايه مشاركت همگاني و برابري حقوق ملت‌هاست كه در چنين شرايطي همبستگي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، ‌از ضرورت‌هاست.

ايشان حفظ همبستگي و پيوند اعضاي جنبش عدم تعهد در چارچوب آرمان‌هاي مشترك را دستاوردي بزرگ خواندند و افزودند: خوشبختانه چشم‌انداز تحولات جهاني، نويدبخش يك نظام چند وجهي است كه در آن، قطب‌هاي سنتي قدرت،‌ جاي خود را به مجموعه‌اي از كشورها و فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي متنوع و با خاستگاه‌هاي گوناگون اقتصادي و اجتماعي و سياسي مي‌دهند و اين جابه‌جايي تدريجي قدرت، فرصتي را براي كشورهاي عدم تعهد به وجود آورده تا نقش موثر و شايسته‌اي را در عرصه جهاني بر عهده بگيرند و زمينه يك مديريت عادلانه و واقعا مشاركتي را در پهنه گيتي فراهم آورند.

فرصتي تكرارنشدني براي جنبش عدم تعهد

رهبر انقلاب اسلامي، شرايط كنوني جهان را فرصتي تكرار نشدني براي جنبش عدم تعهد دانستند و خطاب به سران اين جنبش گفتند: سخن ما آن است كه اتاق فرمان جهان نبايد با ديكتاتوري چند كشور غربي اداره شود. بايد بتوان يك مشاركت دموكراتيك جهاني را در عرصه مديريت بين‌المللي شكل داد و تضمين كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به تبيين مشكلات و ساختار‌هاي معيوب و ناكارآمد نظام بين‌المللي كنوني از جمله شوراي امنيت پرداختند و تاكيد كردند: شوراي امنيت سازمان ملل داراي ساختار و سازوكاري غيرمنطقي،‌ ناعادلانه و كاملا غيردموكراتيك و يك ديكتاتوري آشكار و وضعيتي كهنه و منسوخ و تاريخ‌مصرف‌گذشته است.

ايشان افزودند: با سوءاستفاده از همين سازوكار غلط است كه آمريكا و همدستانش توانسته‌‌اند زورگويي‌هاي خود را در لباس مفاهيم شريف بر دنيا تحميل كنند. آنها مي‌گويند «حقوق بشر» و منافع غرب را اراده مي‌كنند؛ مي‌گويند «دموكراسي» و دخالت نظامي در كشورها را به جاي آن مي‌نشانند؛‌ مي‌گويند: «مبارزه با تروريسم» و مردم بي‌دفاع روستاها و شهرها را آماج بمب‌ها و سلاح‌هاي خود مي‌سازند.

رهبر انقلاب اسلامي به تقسيم‌بندي مردم جهان به شهروندان درجه يك و دو و سه از جانب آمريكا و ديگر قدرت‌هاي سلطه‌گر اشاره و خاطرنشان كردند: جان انسان در آسيا و آفريقا و آمريكاي‌لاتين ارزان و در آمريكا و غرب اروپا گران، قيمت‌گذاري مي‌شود؛ امنيت آمريكا و اروپا مهم، و امنيت بقيه بشريت بي‌اهميت دانسته مي‌شود؛ شكنجه و ترور اگر به دست آمريكايي و صهيونيست و دست‌نشاندگان آنها صورت گيرد، مجاز و كاملا قابل چشم‌پوشي است؛ به گونه‌اي كه زشت‌ترين و نفرت‌انگيزترين رفتارها با زندانيان بي‌دفاع و بي‌وكيل و بي‌محاكمه در زندان‌هاي مخفي آنها، وجدان آنان را نمي‌آزارد.

تعريف گزينشي بد و خوب در نظام سلطه

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تعريف كاملا گزينشي و يكطرفه بد و خوب در نظام سلطه تاكيد كردند: آنان منافع خود را به نام «قوانين بين‌المللي» و سخنان تحكم‌آميز و غيرقانوني خود را به نام «جامعه جهاني» بر ملت‌ها تحميل مي‌كنند و با شبكه رسانه‌اي انحصاري سازمان‌يافته، ‌دروغ‌هاي خود را راست، و باطل خود را حق، و ظلم خود را عدالت‌طلبي وانمود مي‌كنند و در مقابل، هر‌سخن حقي را كه افشاگر فريب آنهاست، دروغ و هر مطالبه بر حقي را ياغي‌گري مي‌نامند.

ايشان با تاكيد بر اين‌كه ادامه اين وضعيت معيوب و پر زيان امكان‌پذير نيست و همه ملت‌ها از اين هندسه غلط بين‌المللي خسته شده‌اند، گفتند: جنبش ۹۹ درصدي مردم در آمريكا بر ضد كانون‌هاي ثروت و قدرت در آن كشور و اعتراض عمومي در كشورهاي اروپاي غربي به سياست‌هاي اقتصادي دولت‌هايشان نيز نشان از لبريز شدن پيمانه صبر و تحمل ملت‌ها از اين وضعيت است، پس بايد اين وضعيت نامعقول را علاج كرد.

رهبر انقلاب اسلامي، پيوند مستحكم و منطقي و همه‌جانبه كشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد را در يافتن راه علاج، بسيار موثر دانستند و با اشاره به نبود صلح و امنيت واقعي به عنوان يكي ديگر از مسائل حاد جهان خاطرنشان كردند: امروز خلع سلاح‌هاي كشتار‌ جمعي و فاجعه‌بار يك ضرورت فوري و يك مطالبه همگاني است و آنهايي كه سلاح‌هاي ضدبشريت را در زرادخانه‌هاي خود انبار مي‌كنند حق ندارند خود را پرچمدار امنيت جهاني قلمداد كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به نبود اراده جدي در كشورهاي دارنده تسليحات هسته‌اي، براي حذف اين ابزارهاي مرگبار از دكترين نظامي خود، هرگونه تصوري را مبني بر اين‌كه سلاح هسته‌اي عامل رفع تهديد و شاخصي مهم در جايگاه سياسي و بين‌المللي است، مردود و مطرود خواندند و گفتند: سلاح هسته‌اي نه تامين‌كننده امنيت و نه مايه تحكيم قدرت سياسي است؛ بلكه تهديدي براي اين هر دو است و حوادث دهه ۹۰ قرن بيستم نشان داد كه داشتن اين تسليحات نمي‌تواند رژيمي همانند شوروي سابق را هم حفظ كند.

ايشان تاكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران استفاده از سلاح هسته‌اي و شيميايي و نظاير آن را گناهي بزرگ و نابخشودني مي‌داند و بر همين اساس شعار «خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي» را طرح كرده و به آن پايبند است.رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين‌كه طرح اين شعار از جانب جمهوري اسلامي ايران به معناي چشم‌پوشي از حق بهره‌برداري صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي و توليد سوخت هسته‌اي نيست، خاطرنشان كردند: استفاده صلح‌آميز از اين انرژي براساس قوانين بين‌المللي حق همه كشورهاست و همه بايد بتوانند از اين انرژي سالم در مصارف گوناگون حياتي كشور و ملتشان استفاده كنند و در اعمال اين حق وابسته‌به ديگران نباشند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حركت مرموز چند كشور غربي دارنده سلاح هسته‌اي و استفاده‌كننده از آن، براي ايجاد انحصار در توليد و فروش سوخت هسته‌اي افزودند: طنز تلخ روزگار ما آن است كه دولت آمريكا كه دارنده بيشترين و مرگبارترين سلاح‌هاي هسته‌اي و ديگر سلاح‌هاي كشتارجمعي و تنها مرتكب به‌كارگيري آن است،‌ امروز مي‌خواهد پرچم مخالفت با اشاعه هسته‌اي را به دوش بگيرد، در حالي كه مجموعه فريبگر آمريكا و شركاي غربي‌اش، استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را براي كشورهاي مستقل بر‌نمي‌تابند و حتي با توليد سوخت هسته‌اي براي راديو داروها و ديگر مصارف صلح‌آميز انساني، ستيزه‌گري مي‌كنند.

ايران هرگز در پي سلاح هسته‌اي نيست

رهبر انقلاب اسلامي به بهانه دروغين آمريكا و چند كشور غربي درخصوص نگراني از توليد سلاح هسته‌اي در ايران اشاره كردند و گفتند: من تاكيد مي‌كنم كه جمهوري اسلامي هرگز در پي تسليحات هسته‌اي نيست و نيز هرگز از حق ملت خود در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي چشم‌پوشي نخواهد كرد. شعار ما «انرژي هسته‌اي براي همه و سلاح هسته‌اي براي هيچ‌كس» است. ما بر اين هر دو سخن پاي‌خواهيم‌فشرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شكستن انحصار چند كشور غربي در توليد انرژي هسته‌اي در چارچوب معاهده عدم اشاعه را به سود همه كشورهاي مستقل و از جمله كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد دانستند و خاطرنشان كردند: تجربه سه دهه ايستادگي موفقيت‌آميز در برابر زورگويي‌ها و فشارهاي همه‌جانبه آمريكا و متحدانش، جمهوري اسلامي را به اين باور قطعي رسانده است كه مقاومت يك ملت متحد و داراي عزم راسخ، قادر است بر همه خصومت‌ها و عنادها فائق آيد و راه افتخارآميز به سوي هدف‌هاي بلند را بگشايد.

ايشان، پيشرفت‌هاي همه‌جانبه كشور در دو دهه اخير و در شرايط تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي و تهاجم تبليغاتي را گواه بارز نتيجه ايستادگي ملت ايران دانستند و افزودند: تحريم‌هايي كه ياوه‌گويان، آن را فلج‌كننده ناميدند، نه‌تنها ما را فلج نكرده است و نخواهد كرد؛ بلكه گام‌هاي ما را محكم‌تر و همت ما را بلندتر و اطمينان ما را به​درستي تحليل‌هاي خود و نيز به توانايي درون‌زاي ملتمان راسخ‌تر كرده است و ما ياري خداوند را در اين چالش‌ها بارها و بارها به چشم ديده‌ايم.

مدعيان حقوق بشر، چشم خود را بر جنايات رژيم صهيونيستي بسته‌اند

مساله بسيار مهم و در عين حال دردآور جامعه بشري يعني فلسطين، بخش ديگري از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع سران و مقامات كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به توطئه وحشتناك غربي‌ها با سردمداري انگليس در غصب يك كشور مستقل و داراي شناسنامه روشن تاريخي به نام فلسطين و جنايات سران سياسي و نظامي رژيم غاصب صهيونيست، در مدت بيش از 65 سال افزودند: رژيم صهيونيستي كه با به راه انداختن جنگ‌هاي فاجعه‌بار و كشتار مردم و اشغال سرزمين‌هاي عربي و سازماندهي تروريسم دولتي در منطقه و جهان، ده‌ها سال ترور و جنگ و شرارت به راه انداخته، ملت فلسطين را كه براي احقاق حق خود به‌پاخاسته و مبارزه مي‌كنند، تروريست مي‌نامد و شبكه رسانه‌هاي متعلق به صهيونيزم و بسياري از رسانه‌هاي غربي و مزدور نيز اين دروغ بزرگ را تكرار مي‌كنند و سردمداران سياسي مدعي حقوق‌ بشر هم با بستن چشمان خود بر اين همه جنايت، از آن رژيم فاجعه‌آفرين حمايت كرده و در نقش وكيل ‌مدافع آن ظاهر مي‌شوند.

ايشان با تاكيد بر اين‌كه همه راه‌هايي كه غربي‌ها و وابستگان آنها براي «حل مساله فلسطين» پيشنهاد كرده و پيموده‌اند، غلط و ناموفق بوده است و در آينده نيز چنين خواهد بود، بار ديگر به راه‌حل عادلانه و كاملا دموكراتيك جمهوري اسلامي ايران اشاره كردند و گفتند: براساس اين راه‌حل، همه فلسطيني‌ها، چه ساكنان كنوني آن و چه كساني كه به كشورهاي ديگر رانده شده و هويت فلسطيني خود را حفظ كرده‌اند، اعم از مسلمان و مسيحي و يهودي در يك همه‌پرسي عمومي با نظارتي دقيق و اطمينان‌بخش، شركت و ساختار نظام سياسي اين كشور را انتخاب خواهند كردو در چنين شرايطي است كه صلح برقرار خواهد شد.

پند خيرخواهانه ايران به سياستمداران آمريكايي

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه پندي خيرخواهانه را به سياستمداران آمريكايي كه همواره مدافع رژيم صهيونيستي هستند، دادند: اين رژيم تاكنون براي شما دردسرها و هزينه‌هاي بي‌شمار داشته است و چهره شما را در ميان ملت‌هاي منطقه، منفور و شما را در چشم آنان شريك جنايات صهيونيست‌هاي غاصب معرفي كرده است؛ بياييد به پيشنهاد جمهوري اسلامي درباره همه‌پرسي بينديشيد و با تصميمي شجاعانه خود را از گره ناگشودني كنوني نجات دهيد. بي‌شك مردم منطقه و همه آزادانديشان گيتي از اين اقدام، استقبال خواهند كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود به پرمعنا بودن نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران، در شرايط كنوني اشاره و خاطرنشان كردند: اعضاي اين جنبش با هم‌افزايي امكانات و ظرفيت‌هاي گسترده خود مي‌توانند براي نجات جهان از ناامني و جنگ و سلطه‌گري نقشي تاريخي و ماندگار بيافرينند.

ايشان رسيدن به اين هدف بزرگ را منوط به همكاري‌هاي همه‌جانبه اعضاي جنبش عدم تعهد و انتقال تجربيات دانستند و تاكيد كردند: بايد عزم‌ هايمان را راسخ كنيم؛‌ به هدف‌ها وفادار بمانيم؛ از اخم قدرت‌هاي زورگو نترسيم و به لبخند آنان دل‌خوش نكنيم؛ اراده الهي و قوانين آفرينش را پشتيبان خود بدانيم؛ به شكست تجربه اردوگاه كمونيستي در دو دهه پيش و شكست سياست‌هاي به اصطلاح ليبرال دموكراسي غربي در حال حاضر، با چشم عبرت بنگريم و بالاخره سقوط ديكتاتورهاي وابسته به آمريكا و همدست رژيم صهيونيستي در شمال آفريقا و بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه را فرصتي بزرگ بشماريم.

رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنان خود در جمع سران و مقامات ۱۲۰ كشور عضو جنبش عدم تعهد با تاكيد بر لزوم تشكيل دبيرخانه فعال و پرانگيزه براي جنبش خاطرنشان كردند: ما مي‌توانيم به ارتقاي «بهره‌وري سياسي» جنبش عدم تعهد در مديريت جهاني بينديشيم؛ مي‌توانيم براي تحول در اين مديريت،‌ سندي تاريخي تهيه كنيم و ابزارهاي اجرايي آن را فراهم نماييم؛ مي‌توانيم حركت به سمت همكاري‌هاي موثر اقتصادي را طراحي و الگوهاي ارتباط فرهنگي ميان خود را تعريف كنيم.

دادن سلاح به گروه‌هاي مخالف در هر كشوري زمينه‌ساز شرايطي همچون سوريه است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز همچنين در ديدار نخست‌وزير سوريه و هيأت همراه، عامل اصلي و پشت پرده قضاياي دردآور سوريه را آمريكا و رژيم صهيونيستي دانستند و تأكيد كردند: جنبش عدم تعهد قطعاً بيش از آمريكا، ناتو و برخي كشورهاي اروپايي، حق ورود سياسي به مسائل سوريه را دارد.

ايشان ادامه شرايط كنوني سوريه و كشتار مردم اين كشور را غيرقابل قبول خواندند و افزودند: مقصر اصلي در قضاياي سوريه كساني هستند كه زمينه ارسال سيل گونه سلاح به داخل سوريه و حمايت مالي از گروه‌هاي بي‌مسئوليت را به‌وجود آورده‌اند. رهبر انقلاب اسلامي، ‌دادن سلاح به گروه‌هاي مخالف در هر كشوري و حمايت مالي و تبليغاتي از آنها را زمينه‌ساز به‌وجود آمدن شرايطي همچون سوريه دانستند و تأكيد كردند: اگر امروز به مخالفان سياست‌هاي دولت‌هاي اروپايي نيز كه اقدام به برپايي تظاهرات مي‌كنند، پول و سلاح داده شود، قطعاً وضعيت كنوني سوريه در اين كشورها نيز به‌وجود خواهد آمد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اين‌كه دولت سوريه، در قضاياي كنوني مورد ظلم واقع شده است، افزودند: دولت سوريه بايد ضمن گرفتن هرگونه بهانه از مخالفان و بهانه‌جويان و ادامه اصلاحات سياسي، واقعيت شرايط و پشت پرده توطئه در سوريه را براي افكار عمومي ملت‌هاي عرب تشريح و افشا كند.

جنبش غيرمتعهدها بايد با ورود سياسي در موضوع سوريه به وضع كنوني پايان دهد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر انقلاب اسلامي ديروز در ديدار نوري مالكي، نخست‌وزير عراق و هيأت همراه با اشاره به مسائل منطقه از جمله اوضاع سوريه و بحرين تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رئيس اتحاديه عرب،‌ مي‌توانند از ظرفيت اين نهادها براي تأثيرگذاري جدي و صحيح در مسائل منطقه‌اي استفاده و نقش ايفا كنند.

ايشان افزودند:‌ جنبش غيرمتعهدها بايد با ورود سياسي در موضوع سوريه، ابتكار عمل را به دست گيرد و به وضعيت كنوني پايان دهد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تبليغات سوءدشمنان براي القاي جنگ شيعه و سني در سوريه، خاطرنشان كردند: واقعيت قضاياي سوريه، يك جنگ نيابتي با دولت سوريه از طرف برخي دولت‌ها به سردمداري آمريكا و برخي قدرت‌هاي ديگر و با هدف تأمين منافع رژيم صهيونيستي و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در اين ميان، مردم سوريه، وجه المصالحه و قرباني اين توطئه شده‌اند كه اين وضعيت بايد هرچه زودتر متوقف شود.

ايشان همچنين با اشاره به مسائل عراق، تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران، پيشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود مي‌داند و معتقد است كه روابط دو كشور مي‌تواند يك الگو و نمونه در منطقه باشد.رهبر انقلاب اسلامي با اظهار خرسندي از همكاري و اتحاد گروه‌هاي داخلي عراق افزودند: كشورهاي منطقه و همچنين همه گروه‌ها و جريان‌هاي داخل عراق بايد بدانند كه آمريكايي‌ها شريك قابل اطميناني نيستند و هر زماني كه لازم بدانند، قطعاً تمام قول و قرارهاي خود را زيرپا خواهند گذاشت و خيانت خواهند كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: تنها دولتي كه آمريكا براي آن شريك قابل اطميناني است، رژيم جعلي و غاصب صهيونيستي است.

بايد مراقب توطئه جنگ قومي و مذهبي در اندونزي، مصر و ليبي بود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر انقلاب اسلامي ديروز در ديدار بوديانو معاون رئيس‌جمهور اندونزي و هيأت همراه، با اشاره به آرمان‌هاي اصلي جنبش عدم تعهد و ظرفيت‌ها و امكانات بسيار بالاي كشورهاي عضو اين جنبش تأكيد كردند: هدف اصلي بنيانگذاران جنبش عدم تعهد، تشكيل يك نهاد تشريفاتي نبوده است بلكه آنها به دنبال يك جنبش تأثيرگذار و زنده بودند و بايد اين هدف اكنون احيا شود.

ايشان افزودند: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از جمله كشورهايي همچون اندونزي كه از بنيانگذاران آن مي‌باشند، بايد با همكاري يكديگر و بالفعل كردن ظرفيت‌ها، در مسائل مهم بين‌المللي و منطقه‌اي حضور تأثيرگذار و نقش آفريني داشته باشند.رهبر انقلاب اسلامي استفاده از تجربيات و پيشرفت‌هاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را يكي ديگر از زمينه‌هاي قابل اجرا در جنبش دانستند و خاطرنشان كردند: البته پيشرفت‌هاي كشورهاي مستقل و اسلامي دشمناني دارد كه بايد مراقب نقشه‌ها و توطئه‌هاي آنها بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ايجاد اختلاف و درگيري مذهبي بويژه ميان شيعه و سني را يكي از توطئه‌هاي خطرناك خواندند و افزودند: اين‌گونه اقدامات با حمايت برخي قدرت‌ها و به‌وسيله عناصري مزدور انجام مي‌شود و نمونه‌هاي آن اكنون در افغانستان و پاكستان است.

ايشان خاطرنشان كردند: القاعده و طالبان با حمايت همپيمانان آمريكا در منطقه به‌وجود آمدند و آمريكا نيز به بهانه مقابله با آنها، كشورهايي نظير پاكستان و افغانستان را بمباران مي‌كند، ولي هدف اصلي، سلطه بر اين كشورهاست.رهبر انقلاب اسلامي با هشدار درخصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناك جنگ قومي و مذهبي در اندونزي، مصر و ليبي بر لزوم همكاري بيش از پيش كشورهاي اسلامي تأكيد كردند.

همكاري كشورهاي مستقل تنها راه مقابله با قدرت‌هاي زورگو است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار شيخ حسينه واجد نخست‌وزير بنگلادش و هيأت همراه، با اشاره به سابقه فرهنگي و كهن ايران و بنگلادش و رايج بودن زبان فارسي در گذشته دور در بنگلادش، تأكيد كردند: ارتباطات عميق فرهنگي، زمينه بسيار مناسبي براي همكاري‌هاي سياسي، بين‌المللي، اقتصادي و اجتماعي است.ايشان با اشاره به جايگاه تأثيرگذار بنگلادش در سازمان كنفرانس اسلامي، جنبش عدم تعهد و گروه D8، افزودند: همكاري‌هاي كشورهاي اسلامي و استفاده از ظرفيت‌هاي يكديگر، قطعاً در جهت منافع ملت‌هاي مسلمان و قدرت روزافزون آنها خواهد بود.رهبر انقلاب اسلامي تنها راه مقابله با سياست‌هاي قدرت‌هاي زورگو را نزديكي و همكاري كشورهاي مستقل و اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: ‌اگر اين اتحاد و همكاري به‌صورت جدي وجود داشت، اكنون نبايد شاهد مسائل تأسف بار در سوريه و بحرين مي‌بوديم.

تنها راه‌حل مساله سوريه جلوگيري از ارسال سلاح به گروه‌هاي بي‌مسئوليت است

رهبر انقلاب اسلامي عصر پنجشنبه در ديدار رئيس‌جمهور لبنان، اين كشور را، داراي اهميت و حساسيت ويژه در منطقه خواندند و افزودند: برخي بيگانگان سعي مي‌كنند مشكلات بعضي كشورهاي منطقه را به لبنان سرايت دهند كه همكاري و همدلي گروه‌ها و طوايف لبناني و تكيه بر ارزش مهم مقاومت مي‌تواند اين تحركات را ناكام بگذارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، لبنان را كشوري مهم و حساس در منطقه دانستند و افزودند: رهبران و شخصيت‌هاي لبناني توانسته‌اند تجربه خوبي از خود نشان دهند و با پايداري در برابر اختلاف افكني مذهبي و طايفه‌اي و حمايت از مقاومت، بسياري از مشكلات را حل كنند.ايشان گفت‌وگوهاي ميهني در لبنان را سياست صحيحي برشمردند و افزودند: برخي در داخل و خارج لبنان، نقشه‌هايي در سر مي‌پرورانند اما شما، نخست‌وزير و رئيس مجلس مسائل را بخوبي اداره مي‌كنيد كه اين هم جهتي را بايد حفظ كرد.ايشان با تأكيد بر مخالفت با هرگونه دخالت خارجي در سوريه افزودند: تنها راه حل مساله سوريه، جلوگيري از ارسال سلاح براي گروه‌هاي بي‌مسئوليت است.

قدرت واقعي در تقويت اراده ملي و پيشرفت علمي است

رئيس‌جمهور زيمبابوه اعلام كرد رياست ايران بر جنبش عدم تعهد، خبر بسيار خوبي است كه به چهار دليل باعث اميدواري كشورهاي عدالتخواه، آزادي خواه و استقلال‌طلب شده است.

موگابه كه عصر پنجشنبه به ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي رفته بود، سخنراني ايشان در جلسه افتتاحيه را عالي، آموزنده، داراي نكات فلسفي عميق و تحرك‌آفرين خواند و گفت: ما بسيار خوشحاليم كه رياست جنبش به كشوري سپرده شده كه كارنامه درخشاني در مبارزه با قدرت‌هاي استكباري غرب دارد.رئيس‌جمهور زيمبابوه، برخورداري جمهوري اسلامي ايران از فلسفه‌اي انقلابي، پرهيز ايران از تكيه بر حرف و شعار و تأكيد بر اقدام عملي را از ديگر دلايل خرسندي فراوان كشورهاي آزاديخواه جهان از رياست ايران بر جنبش عدم تعهد خواند و گفت: اين موقعيت، فرصت خوبي براي گسترش بيشتر روابط دو جانبه نيز به شمار مي‌رود.موگابه با انتقاد شديد از دروغ‌هاي بزرگ غربي‌ها درباره دفاع از حقوق بشر، قانون و دموكراسي افزود: پيشينه آمريكا، انگليس و فرانسه و رفتار دوگانه آنها در قبال تحولات منطقه خاورميانه نشان مي‌دهد غربي‌ها فقط به دنبال منابع نفتي هستند.

رئيس‌جمهور زيمبابوه عملكرد غرب در سوريه را نشان دهنده نقشه چيني آنها براي تضعيف جمهوري اسلامي ارزيابي كرد و افزود: بسيار مضحك است كه غربي ها، ايران را به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي متهم مي‌كنند.رهبر انقلاب اسلامي پس از شنيدن سخنان رئيس‌جمهور زيمبابوه با تجليل از استمرار روحيه انقلابي ايشان خاطرنشان كردند: حدود ۲۵ سال قبل كه در اجلاس عدم تعهد در هراره شركت كرده بودم شما با همين روحيه انقلابي، تأكيد كرديد بقيه اعضاي جنبش عدم تعهد فقط حرف مي‌زنند و تنها جمهوري اسلامي ايران است كه عمل مي‌كند و اكنون فرصتي است تا با همكاري يكديگر، همه اعضاي جنبش را به اقدام عملي دعوت و هدايت كنيم.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با استقبال از توسعه مناسبات خاطرنشان كردند: ما قدرت واقعي را در تقويت اراده ملي و پيشرفت‌هاي علمي – اجتماعي مي‌دانيم، نه سلاح اتمي.

زبان و فرهنگ مشترك، زمينه مساعدي براي گسترش مناسبات است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي عصر پنجشنبه در ديدار با رئيس جمهور تاجيكستان، زبان و فرهنگ ريشه‌دار، عميق و مشترك ملت‌هاي منطقه را زمينه مساعدي براي گسترش و تعميق مناسبات دو و چند جانبه و ساختن آينده‌اي بهتر دانستند.ايشان با استقبال از گسترش روابط در زمينه‌هاي مختلف خاطرنشان كردند: تكريم سنت‌ها، عقايد و آداب مردم، باعث جذب حمايت مستحكم آنها مي‌شود و هر دولتي با اتكاي به اين حمايت، مي‌تواند در مقابل عوامل مزاحم خارجي، پايداري كند.

دوستي و همكاري، سياست ايران در قبال همسايگان است

رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر پنجشنبه در ديدار رئيس جمهور تركمنستان، «دوستي و همكاري» را سياست جمهوري اسلامي ايران در قبال همسايگان خواندند.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استقبال از گسترش مناسبات افزودند: ظرفيت‌هاي متنوع و گسترده دو كشور، مسير گسترش همكاري‌ها را هموار كرده است.

رهبر انقلاب با ابراز خرسندي از پيشرفت‌هاي تركمنستان افزودند: منافع مشترك در مسائل مختلف از جمله درياي خزر مي‌تواند مبناي توسعه هرچه بيشتر روابط قرار گيرد.

آمريكا هر جا پا مي‌گذارد، شر و فساد به همراه مي‌آورد

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار رئيس‌جمهور پاكستان، تروريسم را موجود مزاحم تحميل شده از جانب غرب به ملت‌هاي منطقه دانستند و خاطرنشان كردند: آمريكا و قدرت‌هاي غربي هر جا پا بگذارند شر و فساد و ناامني‌ به همراه مي‌آورند.ايشان، همگرايي كشورهاي اسلامي و استفاده از ظرفيت جنبش عدم تعهد را، براي مقابله با تروريسم ضروري خواندند و افزودند: بايد همه در مقابل زورگويي‌ها و تحميلات قدرت‌هاي بزرگ احساس مسئوليت كنيم و در مقابل آن بايستيم.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري احساس و نگاه مثبت ايرانيان به ملت مسلمان، مومن، صميمي و بافرهنگ پاكستان افزودند: اميدواريم با ياري خداوند مشكلات تحميل شده به پاكستان پايان يابد.

تجربه ايران و سريلانكا نشان مي‌دهد ايستادگي در مقابل استعمار، ممكن است

رهبر معظم انقلاب عصر ديروز در ديدار رئيس‌جمهور سريلانكا، وحدت كشورهاي دوست را موجب تقويت جايگاه، افزايش قدرت و تامين منافع ملي آنها خواندند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به القائات سياسي و رسانه‌اي قدرت‌هاي سلطه‌گر افزودند: آنها سعي مي‌كنند خود را شكست‌ناپذير جلوه دهند، اما تجربيات ايران و سريلانكا نشان مي‌دهد ايستادگي در مقابل استعمار و سلطه‌طلبان امكان‌پذير است.ايشان، حمايت سريلانكا از ملت فلسطين و احترام به حقوق مسلمانان در سريلانكا را از اقدامات قابل توجه اين كشور برشمردند و از علاقه‌مندي و تاكيد رئيس‌جمهور سريلانكا براي گسترش روابط استقبال كردند.

دولت الجزاير در جبهه مقاومت است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار عبدالقادر بن صالح، رئيس مجلس الجزاير، با تجليل از سابقه انقلابي و مجاهدت ضداستعماري مردم الجزاير گفتند: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، دولت الجزاير همواره يك شريك خوب و در جبهه مقاومت بوده است.ايشان با تأكيد بر اين‌ كه الجزاير مي‌تواند نقش تأثيرگذارتري در جنبش عدم تعهد ايفا كند، خاطرنشان كردند: ظرفيت‌هاي زيادي براي گسترش روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي ايران و الجزاير وجود دارد كه بايد اين ظرفيت‌ها را به مرحله عمل رساند.

همبستگي كشورهاي مستقل ضروري است

يايي بوني رئيس جمهور بنين و رئيس دوره‌اي اتحاديه آفريقا هم از جمله مقامات كشورهاي مختلفي بود كه عصر ديروز با رهبر انقلاب اسلامي ديدار كرد.

يايي بوني در سخنان خود ضمن اعلام آمادگي اتحاديه آفريقا براي همكاري جدي و نزديك با جمهوري اسلامي ايران به عنوان رياست جنبش عدم تعهد، اين جنبش را با حضور دو سوم كشورهاي عضو سازمان ملل متحد و 53 درصد جمعيت جهان، ظرفيتي بسيار مهم و تأثيرگذار دانست و با اشاره به امكانات و توانايي‌هاي كشورهاي آفريقايي گفت: اتحاديه آفريقا و جنبش عدم تعهد با همكاري يكديگر مي‌توانند نقش جدي در مسائل بين‌المللي ايفا كنند و ما معتقديم مشكلات و نبود امنيت در دنياي امروز ناشي از سوء مديريت جهاني از جمله ساختار غلط شوراي امنيت و تسلط برخي قدرت‌ها از جمله آمريكا بر سازمان‌هاي بين‌المللي همچون بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول است.رئيس‌جمهور بنين، استفاده صلح‌آميز از منابع انرژي از جمله انرژي هسته‌اي را حق همه كشورها دانست و گفت: ما به عنوان اتحاديه آفريقا آمادگي كامل داريم تا با همكاري با جنبش عدم تعهد، در جهت ايجاد همبستگي و صلح جهاني گام برداريم.

رهبر انقلاب اسلامي بعد از سخنان رئيس‌جمهور بنين با تجليل از روحيه نشاط،‌ اميد و اعتماد به نفس و تحليل صحيح آقاي يايي بوني از شرايط جهاني و مشكلات آن، گفتند: جمهوري اسلامي ايران همواره براي هر شخص و ملتي كه داراي چنين روحياتي باشند، احترام فراوان قائل است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توجه به قاره آفريقا را از چارچوب‌هاي اصلي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برشمردند و افزودند: ما قاره آفريقا را به دليل فرهنگ‌هاي عميق و كهن آن، بسيار مهم مي‌دانيم.

ايشان با اشاره به استعمار قاره آفريقا به‌وسيله قدرت‌هاي غربي و خسارات و صدمات ناشي از اين استعمار در كشورهاي آفريقايي، خاطرنشان كردند: تنها راه رهايي از سلطه استعمارگران، بازيابي هويت اصلي خود و تكيه بر نيروي ذاتي دروني است.

رهبر انقلاب اسلامي، همكاري و همبستگي كشورهاي مستقل را ضروري خواندند و بر لزوم هوشياري در قبال دشمنان اين وحدت و هماهنگي، تأكيد كردند.

لزوم تحرك بيشتر كشورهاي اسلامي

عمرالبشير رئيس‌جمهور سودان از ديگر مقاماتي بود كه عصر ديروز با رهبر انقلاب اسلامي ديدار كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار بر لزوم تحرك بيشتر كشورهاي اسلامي و منطقه در مسائل مهم تأكيد كردند و افزودند: جنبش عدم تعهد ظرفيت خوبي است تا كشورهاي اسلامي و مستقل، توانايي‌ها و تأثيرگذاري و ابتكار عمل در مسائل منطقه از جمله فلسطين و سوريه را به دست گيرند.

ايشان لزوم هوشياري در قبال طراحي‌هاي بدخواهان ملت‌هاي اسلامي را نيز يادآور شدند و تأكيد كردند: بايد مراقب بود در شناخت و تحليل اوضاع دچار اشتباه نشويم.

رئيس رسانه ملي خواستار ايجاد «بلوك رسانه‌اي جنبش عدم تعهد» شد

رئيس رسانه‌ ملي نيز همزمان با شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد در پيامي خطاب به رسانه‌هاي بين‌المللي شركت‌كننده در اجلاس اعلام كرد: پيشنهاد مي‌كنم با همياري و همبستگي شما همكاران بلوك رسانه‌اي عدم تعهد در مقابل بلوك رسانه‌اي نظام سلطه را به‌وجود آوريم.

به گزارش مهر، عزت‌الله ضرغامي در پيام خود آورده است: فرصت كم‌نظيري براي همه ما فراهم شده است تا از زاويه و نقطه‌نظري جديد به مسائل و تحولات جهاني نگاه كنيم، تاكنون در اكوسيستم ارتباطي جهان آنچه بيشتر انعكاس پيدا كرده، زاويه نگاه و ديدگاه كشورهاي شمال به موضوعات و مسائل جهاني و پيامي كه انتظار مي‌رود از اين رويداد بين‌المللي به جهان مخابره شود ارائه نگاه و برداشتي متفاوت و نوين درخصوص مهم‌ترين مسائل و چالش‌هاي امروز جهان است.

آخر هفته شلوغ احمدي‌نژاد

رئيس‌جمهوري اسلامي ايران كه پنجشنبه گذشته، رياست دوره‌اي جنبش غيرمتعهدها را رسما از مصر تحويل گرفت، آخر هفته شلوغي را سپري كرد و در ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه با بسياري از شركت‌كنندگان در شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران رايزني كرد.

رئيس‌جمهور مصر، محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين، رئيس‌جمهور لبنان، رئيس‌جمهور پاكستان، نخست‌وزير بنگلادش، رئيس‌جمهور بنين، رئيس‌جمهور بوركينافاسو، معاون رئيس‌جمهور كوبا، وزيران خارجه ارمنستان و بروندي و وزير كار سومالي، رئيس‌جمهور سودان، فرستاده ويژه پادشاه اردن، رئيس‌جمهور آفريقاي مركزي، وزير مشاور در امور خارجه عمان، رئيس‌جمهور سريلانكا و رئيس‌جمهور اوگاندا، از جمله شخصيت‌هايي بودند كه در حاشيه اجلاس سران در تهران با رئيس‌جمهور كشورمان ديدار و گفت‌وگو كردند.

احمدي‌نژاد همچنين طي سخناني در افتتاحيه اجلاس سران جنبش عدم تعهد پس از به دست گرفتن رياست اين جنبش با اشاره به اين‌كه كشورهاي عضو اين جنبش داراي توانمندي‌هاي فراوان هستند، گفت: مي‌توانيم با مشاركت همگاني، سازوكارهاي لازم از جمله مرجع داوري سياسي، صندوق پول، بانك، بيمه و ساختارهاي اقتصادي مستقل داشته باشيم و با ابداع روش‌هاي جديدي از تجارت، مانند تهاتر، مبادله با ارزهاي ملي و حذف سلطه يك واحد ارزي خاص از مبادلات جهاني، شرايط بهتري براي ملت‌هايمان فراهم كنيم و بر سازوكارهاي مديريت جهاني تاثير بيشتر و سازنده‌تري داشته باشيم.


نوشته شده در   شنبه 11 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode