ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 دي 1404
يکشنبه 7 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 مرداد 1391     |     کد : 40271

قلم سحرانگيز كوئيلو مفاهيم شوم و مهلك را به جامعه تزريق می‌كند

حجت‌الاسلام فعالی با اشاره به نمونه‌هايی همچون ترويج آموزه‌های منحرف جادوگری، تأكيد بر عناصر جنسی و تبليغ باده‌نوشی و خودكشی، گفت: پائولو كوئيلو با قلم سحرانگيز خود و با استفاده از زبان رمان، مفاهيم آلوده، شوم و مهلك را به جامعه تزريق می‌كند.

حجت‌الاسلام فعالی با اشاره به نمونه‌هايی همچون ترويج آموزه‌های منحرف جادوگری، تأكيد بر عناصر جنسی و تبليغ باده‌نوشی و خودكشی، گفت: پائولو كوئيلو با قلم سحرانگيز خود و با استفاده از زبان رمان، مفاهيم آلوده، شوم و مهلك را به جامعه تزريق می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر محمدتقی فعالی، مدرس حوزه و دانشگاه و نگارنده 9 جلد كتاب در باب جنبش‌های نوظهور معنوی، در پانزدهمين نشست از سلسله نشست‌های «آسيب‌شناسی عرفان‌های كاذب» كه در سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور برگزار شد، به ايراد سخنرانی پرداخت.

فعالی با اشاره به اين‌كه در حوزه عرفان‌های كاذب دو نفر را می‌توان با عنوان سحار لقب داد، اظهار كرد: يكی اوشو به لحاظ سخنوری و ديگری كوئيلو به لحاظ قلم را می‌توان سحار خواند. اين قلم سحرانگيز در خدمت انتقال مفاهيم آلوده قرار گرفته است. تعاليم و آموزه‌هايی كه به گونه‌های مختلف، می‌توان در آثار كوئيلو رديابی و رصد كرد.

وی از جادوگری به عنوان يكی از اين آموزه‌ها ياد كرد و گفت: كتاب «خاطرات يك مغ» كه عنوان اصلی آن «خاطرات يك جادوگر» است و مترجم با تحريف نام اين كتاب آن را «خاطرات يك مغ» نام گذاشته تا گرايشات موجود در آن به آيين‌های انحرافی را كه در فرهنگ آمريكای لاتين وجود دارد تاحدی بپوشاند.

به عقيده كوئيلو تشرف، خلسه و ارتباط با خالق هستی و نشستن در كنار او، به عنوان سه محور اصلی مورد نظر كوئيلو در ارتقای معنوی، از طريق ميل جنسی قابل دست‌يابی است

اين محقق و پژوهشگر استفاده از عنصر جنسيت، تأكيد بر تحقق رسالت واقعی انسان، در قالب ميل به نيمه گمشده خويش و دست‌يابی به نيمه گمشده از طريق آزمون و خطا را از ديگر آموز‌ه‌های كوئيلو دانست كه زمينه‌ساز انحرافات و تبليغ مفاهيم آلوده است.

وی با بيان اين كه عناصر اصلی در عرفان كوئيلو، همگی بر محوريت ميل جنسی تعريف می‌شوند، اظهار كرد: به عقيده كوئيلو تشرف، خلسه و ارتباط با خالق هستی و نشستن در كنار او، به عنوان سه محور اصلی مورد نظر كوئيلو در ارتقای معنوی، از طريق ميل جنسی قابل دست‌يابی است. وی در صفحه 206 رمان «بريدا» اين اوج را چنين بيان می‌كند: «موقع رابطه كاری كن كه هر پنج حس تو فعال باشد. فقط در اين صورت رابطه با خدا را تجربه می‌كنی».

فعالی با اشاره به كتاب «يازده دقيقه» كوئيلو تصريح كرد: اين كتاب نخستين بار در سال 1385 توسط آرش حجازی با حذفياتی ترجمه شد. ترجمه ديگر اين كتاب به صورت كامل توسط كيومرث پارسايی انجام شده است. اما نكته جالب توجه انتخاب عنوان «يازده دقيقه» برای اين كتاب است.

اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: محور اصلی كتاب، روسپی ماهرويی با نام «ماريا» است كه در منطقه كوپاكابانا فعاليت می‌كند. كوپاكابانا به عنوان يكی از زيباترين مناطق جهان كه در رأس آن صهيونيست‌ها قرار دارند، مركزی فراقاره‌ای و مركز روسپيان است. در اول كتاب «يازده دقيقه»، كوئيلو، كوپاكابانا را با بخش‌های مختلف ساخت فيلم‌های مستهجن و بخش قمارخانه، رقاصه‌ها و ... توضيح می‌دهد. او ماريا را در وسط كوپاكابانا قرار می‌دهد. ماريا شخصی است كه با كمال دلسوزی و كمك به ديگران، مشغول روسپی‌گری است و از هر مشتری 350 فرانك سوئيس می‌گيرد تا اينكه در صفحه 118 كتاب به زمان يعنی يازده دقيقه می‌رسد كه عنوان كتاب است.

وی در ادامه به ترويج بی‌بند و باری به عنوان محور ديگر آثار كوئيلو اشاره كرد و گفت: آثار كوئيلو پر است از استفاده از می، الكل، شراب و ... كه نمونه آن كتاب «كنار رود پيدرا نشستم و گريستم» است. آثار كوئليو بالغ بر صد نمونه است كه با ادبيات زيبا، شراب و شراب‌خواری را ترويج می‌كند. اصولاً باده‌نوشی يك سنت تثبيت شده در آثار كوئيلو است و از اين طريق مفاهيم معنوی آلوده را با پديده‌های شوم به مخاطبينش منتقل می‌كند.

اين محقق و پژوهشگر توضيح داد: يكی ديگر از محورهای آثار كوئيلو كه به وضوح با آن مواجه می‌شويم، پديده خودكشی است. ترويج خودكشی در آثار كوئيلو بيش از ترويج باده‌نوشی است. او در كتابش نقل می‌كند كه خودكشی دو گونه است، خودكشی نرم و خودكشی خشن.

آثار كوئليو بالغ بر صد نمونه است كه با ادبيات زيبا، شراب و شراب‌خواری را ترويج می‌كند. اصولاً باده‌نوشی يك سنت تثبيت شده در آثار كوئيلو است و از اين طريق مفاهيم معنوی آلوده را با پديده‌های شوم به مخاطبينش منتقل می‌كند

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اين‌كه خودكشی خشن مخصوص مردان است، خاطرنشان كرد: خودكشی خشن مثل پرت كردن خود از بالای ساختمان يا جلو قطار رفتن است. اما خودكشی خانم‌ها نرم است، مثلا شب قرص می‌خورند و در خواب از دنيا می‌روند. ظريف‌ترين نوع خودكشی نيز زدن رگ دست است.

وی با بيان اين‌ كه كوئيلو روش خودكشی نرم را به مردم توصيه می‌كند، عنوان كرد: كسانی كه می‌كوشند جسمشان را بكشند قانون خدا را زير پا می‌گذارند. آنان كه می‌كوشند روح خود را بكشند نيز قانون خدا را زير پا می‌گذارند هرچند گناهشان در نزد عالميان كمتر آشكار می‌شود.

فعالی افزود: كوئيلو در جايی می‌گويد «در بيست و چهار سالگی هر آنچه را كه توانسته بودم تجربه كردم و تصميم گرفتم كه خود را از بين ببرم، برای همين خودكشی را انتخاب كردم؛ آزادی مطلق، فراموشی ابدی». در قانون كوئيلو خودكشی با گلوله، پريدن از ساختمان بلند، به دارآويختن خود هيچ‌كدام روش‌های جالبی نيست، خودكشی‌های مردانه خشن است. زنها برای خودكشی روش‌های شاعرانه و نرم انتخاب می‌كنند، مثل بريدن رگ دستشان.

اين محقق و پژوهشگر گفت: مضامينی مانند خودكشی، باده‌نوشی، استفاده از الكل به صورت حرفه‌ای، استفاده از ميل جنسی برای نيل به پيدا كردن نيمه گمشده و تحقق رسالت واقعی انسان دست‌مايه آثار كوئليو است. نكته جالب‌توجه كه خيلی مهم به‌شمار می‌آيد اين است كه تمام آثار كوئليو رمان(داستان، قصه) است. البته اين مطلب در نگاه اول چندان مهم و با اهميت به‌نظر نمی‌رسد اما از اهميت به‌سزايی برخوردار است.

وی در پايان سخنانش افزود: به ‌هر حال كوئليو پديده‌ای سحارگونه است كه در دوره اخير از آمريكای لاتين ظهور كرده و با ترجمه آثارش در ايران، فرهنگ ما را درنورديده است. زبان رمان، در داستان‌های كوئيلو بسيار سحرانگيز، ماهرانه و چيره‌دستانه است كه مفاهيم به شدت آلوده، مهلك و كشنده‌ای را به رگ‌های جامعه تزريق می‌كند.


نوشته شده در   شنبه 7 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode