جام جم آنلاين: ميگويند در علم اقتصاد فرمولي وجود دارد و آن اينكه عرضه در ارتباط مستقيم با تقاضاست.
ديروز خبري منتشر شد مبني بر اينكه در بازار تهران جايي وجود دارد كه انواع ماركها و برندهاي خارجي را به صورت فلهاي و متري توليد و به صورت متري به فروش ميرسانند و حتي قيمت اين ماركها و لوازم جانبي آنها بسته به نوع و جنس آنها متفاوت است.
پس قطعا اين ماركهاي جعلي متقاضياني دارد كه برخي به توليد و عرضه آن مشغول هستند. نكته جالب توجه اينكه به گفته برخي ماركفروشان بازار، در گذشته اين ماركها در كشورهاي ديگر مانند تركيه توليد و وارد كشورمان ميشد، ولي اكنون گويا در اين مورد خودكفا شدهايم و اين كار در داخل كشور انجام ميشود و از بابت سادگي و مارك زدگي برخي شهروندان، عدهاي سودهايي كلان به جيب ميزنند و در دل به ريش آدمهاي ساده لوح و مارك زده هم ميخندند.
نكته اينجاست كه براستي اين همه مارك زدگي براي چيست؟
وقتي جنسي بيكيفيت را فقط به خاطر اينكه يك مارك روي آن دوخته شده، ميخريم در واقع به شعور خودمان توهين نكردهايم؟!
واقعيتي است انكارناپذير كه سودجويان كسب سود خود را مرهون برخي ويژگيهاي اخلاقي ناپسند مردم هستند كه گمان ميكنند نصب يك تكه پارچه به نام مارك نشانه شخصيت آنهاست.
به همين دليل است كه آنها پول زيادي را به صرف داشتن يك مارك ميپردازند و بزودي متوجه جنس بي كيفيت و بنجل آن ميشوند، حال آنكه اگر كمي دقت كنيم، ممكن است لباسي چنين ماركهاي دروغين و فريب دهنده را هم نداشته باشد و افزون بر اينكه هزينه كمتري را بر خانواده تحميل ميكند، از مرغوبيت لازم هم برخوردار باشد.
به هر حال اين نكته را محض يادآوري دوباره تاكيد ميكنيم كه به شعور خودمان احترام بگذاريم و فريب ماركهاي جعلي دروغين و راستين را نخوريم و اجناس مورد نيازمان را فقط بر اساس كيفيت آن انتخاب كنيم.