ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 24 تير 1391     |     کد : 39533

شبكه پويا؛ پنجره‌اي به دنياي كودكان

با آغاز به كار پخش آزمايشي شبكه‌ انيميشن از حدود دو هفته پيش، قدم بزرگي براي گسترش شبكه‌هاي تخصصي در ايران برداشته شد.

پخش شبكه پويا از تهران آغاز شده و به‌تدريج در کل کشور قابل دريافت خواهد ‌بود
شبكه پويا؛ پنجره‌اي به دنياي كودكان
با آغاز به كار پخش آزمايشي شبكه‌ انيميشن از حدود دو هفته پيش، قدم بزرگي براي گسترش شبكه‌هاي تخصصي در ايران برداشته شد. اين شبكه دوازدهم تيرماه به صورت آزمايشي پخش ديجيتال خود را آغاز كرد و از طريق دستگاه ست‌تاپ باكس و تلويزيون‌هاي ديجيتال قابل‌دريافت است.
حسين ساري، مدير شبكه پويا و مركز پويانمايي صبا درباره ضرورت راه‌اندازي اين شبكه به «جام‌جم» گفت: شبكه پويانمايي كه مخاطبان اصلي آن كودكان هستند يكي از با اهميت ترين شبكه‌هاي سازمان است كه با اهداف متنوعي راه‌اندازي شده است. يكي از اين اهداف توجه به قشر عظيم جامعه يعني كودكان است كه شايد بيش از يك سوم جامعه ما را تشكيل مي‌دهند.

وي ادامه داد: راه‌اندازي اين شبكه از دو هفته قبل و در يك حركت جهادي و انقلابي به طور آزمايشي آغاز شد. ابتدا استوديوي پخش موقت راه‌اندازي شد. به سرعت طراحي‌ها و عوامل پخش مشخص و برنامه‌هايي آماده پخش شد. در روز اول روزانه چهار‌ساعت پخش برنامه داشتيم و تكرار آن برنامه‌ها در همان روز بود. از روز دوم اين رقم به پنج ساعت در روز افزايش پيدا كرد و از روزهاي بعد پخش برنامه از 8 صبح تا 12 شب ادامه يافت. وي‌افزود: انيميشن‌ها در دو بخش روي آنتن مي‌رود؛ بخش اصلي از ساعت 13 و 30 دقيقه آغاز و تا ساعت 24 ادامه پيدا مي‌كند. بخش دوم نيز مربوط به تكرار اين انيميشن‌هاست كه فرداي روز بعد از ساعت 8صبح تا 13 و 30 دقيقه پخش مي‌شود.

ساري افزود: يكي از اهداف اوليه ما در ابتداي آغاز به كار شبكه پويانمايي ظرفيت‌سازي در حوزه توليد انيميشن است، به اين معنا كه به حجم قابل‌قبولي در توليد انيميشن برسيم. همچنين در قالب برنامه‌هاي حمايتي از گروه‌هاي جديد تهيه انيميشن دعوت به همكاري كنيم تا در يك فضاي رقابتي سالم به توسعه كمي و كيفي برسيم. وي اضافه كرد: از آنجا كه قالب انيميشن يكي از مدرن‌ترين و اثرگذارترين قالب‌هاي برنامه سازي در جهان است، يكي از برنامه‌هاي راهبردي ما در برنامه‌ريزي‌هاي كلان، ايجاد شبكه‌اي مخصوص با فرم انيميشن براي قشر كودكان بود. اين موضوع يكي ديگر از ضرورت‌هاي ايجاد اين شبكه محسوب‌مي‌شد. ما درصدديم كه به بهترين شكل در پركردن اوقات فراغت كودكان آن هم در فصل تابستان سهيم‌ باشيم.

هدف ديگر از تاسيس اين شبكه آشنايي مخاطبان با فرهنگ و آداب ايراني ـ اسلامي ازطريق توليدات انيميشن بوده كه اتفاقا مورد علاقه بينندگان نيز است.

وي ادامه داد: توجه به مسأله تفريح و سرگرمي كودكان يكي ديگر از دلايلي بود كه در ايجاد شبكه انيميشن تاثيرگذار بود؛ اين‌كه كودكان بتوانند بين شبكه‌هاي موجود شبكه‌اي مخصوص به خود داشته باشند. همچنين با توليدات با كيفيتي كه در اين شبكه اتفاق خواهد افتاد، مي‌توان ادعا كرد كه خانواده‌ها مي‌توانند براي تربيت ديني فرزندان خود از توليدات اين شبكه نيز بهره بگيرند.

افزايش توليد انيميشن باكيفيت

ساري در ادامه با بيان اين‌كه انيميشن يك‌صنعت ـ هنر دايما در حال پيشرفت است، گفت: ايجاد يك شبكه انيميشن كه توليدات مربوط به اين صنعت را پخش و پشتيباني مي‌كند علاوه بر افزايش حجم توليدات اين صنعت به رشد كيفي آن نيز كمك بسزايي خواهد كرد.

مدير شبكه پويانمايي ادامه داد: اين شبكه در افق خود بخش توليدات ايراني را مد نظر قرار داده است و در برنامه‌ريزي بلند مدت علاقه‌مند است كه توليدات ايراني متناسب با فرهنگ ايراني ـ اسلامي را تهيه و پخش كند. اين كار بسيار سخت است و تلاش فوق‌العاده و اعتبارات زيادي را مي‌طلبد به همين دليل هم، شبكه انيميشن بنيان خود را بر تلاش شبانه روزي براي افزايش سهم توليدات ايراني گذاشته است.

وي افزود: مراكز زيادي براي توليد انيميشن وجود دارد كه مركز صبا اولين و بزرگ‌ترين آنهاست. يكي از تمهيدات مسئولان اين بود كه رئيس مركز صبا توامان مسئوليت شبكه پويا را هم بر عهده بگيرد تا از توليدات اين مركز به نحو مطلوبي در شبكه پويانمايي استفاده شود.

وي با اشاره به اين‌كه مركز صبا كماكان توليدات خود را در اختيار شبكه‌هاي ديگر سيما نيز مي‌گذارد، ادامه داد: از دو سال پيش حجم توليدات اين مركز افزايش پيدا كرد و توسعه كمي و كيفي در دستور كار اين مركز قرار گرفته و با آغاز به كار شبكه انيميشن، عزم خود را جزم كرده‌ايم تا با شيوه مناسبي حجم توليدات باكيفيت را افزايش دهيم. مركز صبا هر ساله صد ساعت انيميشن توليد مي‌كند كه اين تعداد قرار است در يك دوره پنج ساله به 500 ساعت ارتقا پيدا كند.

استفاده از انيميشن‌هاي خارجي متناسب با فرهنگ ايراني ـ اسلامي

ساري درخصوص استفاده از انيميشن‌هاي خارجي در شبكه پويانمايي گفت: درست است كه محصولات فرهنگي ‌بايد با خاستگاه فرهنگي كشور سازنده خود تناسب داشته باشد. اما در اين بين ارزش‌ها و پيام‌هاي جهانشمولي نيز وجود دارد كه براي همه با ارزش محسوب مي‌شود. به همين دليل سعي كرديم تا جايي كه انيميشن‌هاي خارجي تضادي با فرهنگ ما نداشته باشد، بخشي از زمان اين شبكه را به پخش انيميشن‌هاي خارجي اختصاص دهيم تا هم از ارتقاي سطح كيفي و هم جذابيت‌هاي اين انيميشن‌ها استفاده كنيم.

وي همچنين با اشاره به توليدات شهرستان‌ها در زمينه انيميشن گفت: از آنجا كه توليدات بسيار خوب و باكيفيتي در بخش‌هاي مختلف مراكز استاني از جمله شهرستان‌هاي همدان و شيراز صورت مي‌گيرد قرار است بخشي از جدول پخش شبكه پويانمايي به توليدات شهرستان‌ها اختصاص پيدا كند. مدير مركز صبا اضافه كرد: ما درصدديم با تشكيل اتاق‌هاي فكر فيلمنامه‌نويسي، برگزاري جشنواره، همايش‌ها، كلاس‌هاي آموزشي و برگزاري كارگروه‌هاي مختلف، كيفيت توليدات مركزصبا و پيرو آن شبكه انيميشن را بالا ببريم. در اين زمينه ارتباط متقابلي نيز با استادان گروه انيميشن دانشكده صداوسيما داريم.

ظرفيتي براي ارتقاي سطح كيفي انيميشن‌ها

سروش خادمي يكي از انيميشن سازهاي صداو سيماي مركز شيراز و سازنده انيميشن موفق «حكايات سعدي» نيز در مورد ضرورت ايجاد شبكه پويانمايي به جام‌جم گفت: ايجاد فضا و بستر مناسب جهت رشد توليدات انيميشن يكي از مهم‌ترين ضرورت‌هاي راه‌اندازي اين شبكه است؛ چون تاثيرگذاري انيميشن‌هايي كه به دفعات و در شبكه مخصوص به خود پخش مي‌شود به مراتب بيشتر از پخش آن از ديگر شبكه‌هاست.

وي ادامه داد: از زماني كه پاي كامپيوتر به ايران باز شد طي يك دوره كوتاه، انيميشن‌سازان ايراني با فناوري روز آشنا شدند و نيروهاي انساني زيادي در اين زمينه تربيت شد.

خادمي با اشاره به اين‌كه راه‌اندازي اين شبكه به تهيه‌كنندگان كمك مي‌كند تا انگيزه بيشتري براي توليد داشته باشند، گفت: ايجاد شبكه تخصصي پويانمايي، توليدكنندگان را تشويق مي‌كند كه به ارتقاي سطح كيفي توليدات خود بپردازند و در جهت توليد هر چه بيشتر انيميشن‌ها اقدام كنند. ديده شدن كار آنها و اين‌كه انيميشن در معرض نقد قرار بگيرد اين فرصت را به انيميشن‌سازان مي‌دهد كه از سطح كار خود اطلاع پيدا كنند و در جهت بهبود آن بكوشند.

شبكه‌اي براي همه خانواده‌ها

بهرام عظيمي، انيميشن‌ساز كه در كارنامه خود طراحي و اجراي شخصيت «سياساكتي» و ساخت سريال موفق «ماسوله» را دارد درباره ضرورت راه‌اندازي شبكه انيميشن به جام‌جم گفت: با توجه به ظرفيت انيميشن‌سازي كه در كشور وجود دارد تاسيس اين شبكه اتفاقي بود كه بايد زودتر از اينها مي‌افتاد. وي درخصوص نحوه جذب مخاطب شبكه انيميشن عنوان كرد: به نظر مي‌رسد اين شبكه، شبكه‌اي پربيننده خواهد بود و در جذب مخاطب بويژه كودكان و نوجوانان موفق خواهد شد. شبكه انيميشن نه‌تنها براي كودكان كه براي بزرگسالان نيز جذابيت دارد. وي ادامه داد: كودكان به عنوان مخاطبان اصلي تلويزيون بايد اين حق را داشته باشند كه شبكه‌اي مختص به خود در اختيار داشته باشند كه در اوقات فراغت خود به تماشاي آن بنشينند. خصوصا در فصل تابستان كه كودكان اوقات فراغت زيادي دارند و مي‌توانند برنامه محبوبشان را در اين شبكه تماشا كنند. عظيمي با بيان اين‌كه راه‌اندازي اين شبكه كمك بزرگي نيز به تهيه‌كنندگان انيميشن مي‌كند، گفت: تا قبل از راه‌اندازي اين شبكه شايد پيش آمده بود كه يك انيميشن حتي شانس ديده شدن هم پيدا نمي‌كرد، اما ايجاد شبكه‌اي مختص توليدات انيميشني اين امكان را به تهيه‌كنندگان مي‌دهد كه برنامه آنها ديده شود و در معرض ديد عموم و نقد و قضاوت آنها قرار بگيرد.

وي ادامه داد: تاكنون نظارت چنداني بر ساخت اين آثار صورت نمي‌گرفت و بسياري از انيمشين‌ها بي‌كيفيت توليد مي‌شد اما با راه‌اندازي اين شبكه مطمئنا هم نظارت بيشتري بر توليدات انيميشني اعمال مي‌شود و هم فضاي رقابتي سالم‌تري بين سازندگان انيميشن ايجاد مي‌شود. عظيمي ادامه داد: برخي از انيميشن‌هاي ايراني فاقد قهرمان و سوپر قهرمان و شخصيت جذاب براي كودكان هستند؛ به همين دليل اين قشر با برخي اين انيميشن‌ها همذات‌پنداري نمي‌كند.وي درخصوص ايجاد انگيزه در انيميشن‌سازان گفت: مدير جديد شركت صبا با اعتماد به سازندگان از ايده‌ها و نظرات سازندگان انيميشن استفاده كرده و به موضوع قهرمان‌سازي در ساخت انيميشن توجه نشان داده است.

مهراوه فردوسي / گروه راديو و تلويزيو


نوشته شده در   شنبه 24 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode