ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 تير 1391     |     کد : 38909

ارتباط انرژي‌رواني با رفتار مطالعه

كارل يونگ، روان‌شناس و پژوهشگر قرن نوزدهم براي آن كه كاركرد انرژي‌رواني را توجيه كند، مفاهيمي را از فيزيك كسب كرد.

جام جم آنلاين: كارل يونگ، روان‌شناس و پژوهشگر قرن نوزدهم براي آن كه كاركرد انرژي‌رواني را توجيه كند، مفاهيمي را از فيزيك كسب كرد. اين مفاهيم به عنوان سه اصل در علم فيزيك مطرح است؛ اصل اضداد، هم‌ارزي و آنتروپي. با استفاده از اين اصول مي‌توان نقش انرژي‌گذاري رواني را در رفتار مطالعه و يادگيري توجيه كرد.

نيروگذاري رواني در واقع انرژي‌رواني گسترده در زندگي است. زماني كه فرد مقدار زيادي از انرژي‌رواني خود را در فكر يا احساس يا موضوعي خاص صرف مي‌كند، گفته مي‌شود كه آن فكر يا رفتار داراي ارزش رواني زيادي است و مي‌تواند بر رفتار و زندگي شخص تاثير فراواني داشته باشد؛ مانند كسب مدال المپيك براي يك ورزشكار.

مقايسه سه اصل فيزيك با انرژي‌رواني:

اصل اضداد: در فيزيك بر قطبيت‌ها اشاره دارد؛ مثل گرما در برابر سرما. اين اصل در مورد انرژي‌رواني نيز صادق است. هر ميل و احساسي، ضدخود را دارد. در واقع اين تعارض و قطبيت‌ها، برانگيزنده اصلي رفتار و توليدكننده انرژي‌رواني است. هر چه تعارض بين قطبيت‌ها آشكارتر باشد، انرژي توليدشده بيشتر خواهد بود.

اصل هم‌ارزي: اين اصل به صرفه‌جويي انرژي اشاره دارد. طبق اين اصل، انرژي مصرف‌شده براي به وجودآوردن يك حالت، از بين نمي‌رود، بلكه به بخش ديگري منتقل مي‌شود. اگر ارزش رواني در موضوعي ضعيف يا ناپديد شود، انرژي به جاي ديگر روان منتقل مي‌شود. مانند دانش‌آموزي كه رشته تحصيلي خود را تغيير مي‌دهد. نكته قابل توجه اصل فوق اين است كه ارزش رواني موضوعي كه انرژي‌رواني در آن قرار گرفته است بايد مطلوب يا جذاب باشد.

اصل آنتروپي: اين اصل به عمل مساوي‌كردن اختلاف‌هاي انرژي اشاره دارد. براي مثال، گرما از شيء داغ به شيء سرد منتقل مي‌شود. توجيه اين اصل در نيروگذاري رواني هم اينچنين است: اگر بين دو ميل يا رفتار از نظر شدت فرق زيادي وجود داشته باشد، انرژي از آن كه قوي‌تر است به آن كه ضعيف‌تر است جاري مي‌شود.

با توجه به فرآيند نيروگذاري رواني و ارتباط آن با اصول علم فيزيك مي‌توان چنين نتيجه گرفت:

در فرآيند يادگيري و مطالعه هدف‌دار بايد بدانيم كه تا رسيدن به اهداف تعيين‌شده با مجموعه‌اي از تضادها روبه‌رو هستيم و وجود اين تضاد‌ها امري طبيعي است، بايد خود را آماده روبه‌روشدن با آنها كنيم. در رفتار مطالعه هدف‌دار بايد انرژي اصلي و تمركز خود را بر محتواي هدف معطوف كنيم. از صرف انرژي در اموري كه ما را از هدفمان دور مي‌كند، خودداري كرده و انرژي را به هدف منتقل كنيم. ما در رفتار مطالعاتي و يادگيري‌هاي خود داراي نقاط قوت و ضعفي هستيم، با توجه به انرژي‌گذاري رواني مي‌توانيم با حفظ نقاط قوت به بهبود نقاط ضعف با صرف زمان بيشتري بپردازيم و انرژي خود را به نقاط ضعف انتقال دهيم.

محمد قدري / مشاور آموزشي


نوشته شده در   يکشنبه 11 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode