جام جم آنلاين: ماه گذشته، آمار نهایی تعداد خودروهای تولیدشده در كشور طی سال 90 اعلام شد. این آمار در بخش وانتها حرفهای زیادی برای گفتن دارد و ظرفيتهای بالای این بخش را بیش از پیش نمایان میكند.
بر اساس آمار اعلامشده از سوی انجمن خودروسازان ایران، سال گذشته در كشور حدود 190 هزار وانت به تولید رسید. این رقم تنها 11 درصد آمار كل خودروهای تولیدی در كشور طی سال گذشته (529/641/1 دستگاه) را شامل میشود كه در مقایسه با سال 89 با كاهش 6/5 درصدی مواجه شده است. سهم ایرانخودرو با پیكانوانت از این آمار چیزی حدود 60 درصد یا 113 هزار دستگاه است و مكمل آن یعنی زامیاد نیز با وانت نیسان (زامیاد 24) 28 درصد آمار كل را در اختیار دارد. گروه بهمن نیز با عرضه 2 وانت كاپرا و مزدا B2000 و فروش 19 هزار دستگاهی (10 درصد كل) در رتبه سوم بزرگترین وانتسازان كشور قرار دارد. 2درصد باقیمانده نیز بین پارسخودرو، مرتبخودرو و خودروسازی دیار تقسیم شده است.
با یك محاسبه سرانگشتی درمییابیم حدود 98 درصد وانتهای تولیدشده در كشور شامل وانت پیكان، وانت نیسان ( زامیاد 24) و وانت مزدا B2000 میشود كه همگی مدت زیادی است بر بازار وانت ایران حكومت میكنند. استفاده از وانت در كشورهای مختلف معمولا میتواند دلایل خاصی داشته باشد. در آمریكا جامعه كشاورز، بزرگترین خریداران وانت هستند و در برخی كشورها نیز حمل و نقل درونشهری بر عهده وانتها قرار میگیرد. در ایران هر دوي این مسائل را با یكدیگر ادغام كنید تا جامعه استفادهكننده از وانت برایتان مشخص شود. حال اگر 98 درصد كل تولیدات از این بازه پرمصرف حذف شود چه باید كرد؟ به نظر میرسد بعد از حدود 30 سال تسلط این محصولات بر بازار كشورمان برخی شركتها به فكر افتادهاند تا غولهای میدان را شكست دهند و بتوانند به سهمهای بزرگ این نوع از خودروها در بازار دست پیدا كنند. برای این كار یافتن جایگزینی مناسب بسیار دشوار است، اما 2 شركت خصوصی تلاششان را در این راه به كار بستهاند و در نهایت به وانتهای عجیبی از بازار چین رسیدهاند كه در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
شركت خودروسازی ژجیانگ گونو چین فعالیتش را سال 2003 در زمینه خودروهای تجاری و شاسیبلند آغاز كرد و تنها در عرض 3 سال به عنوان اولین برند چینی در سال 2006 موفق شد به بازار كشورهای اروپایی راه پیدا كند. این شركت همچنین به عنوان اولین خودروساز چینی موفق شده است در یكی از مسابقات فدراسیون اتومبیلرانی جهان عنوان هشتم را كسب كند. ( افتخاری كه هنوز هیچ خودروساز ایرانی كسب نكرده است). از تاریخچه این شركت كه بگذریم به این خبر میرسیم كه مدتی قبل با عنوان Gonow بازار وانتبارهای كشور را شوكه كرد، روی خروجی بسیاری از رسانههای حوزه خودرو رفت. هر چند گونو نام یك محصول نیست و عنوان این شركت است، اما در سبد محصولات این شركت چینی ـ كه زیرمجموعه خودروسازی GAC چین است ـ میتوان 3 وانتبار را یافت. این وانتبارها با نامهای تروي، آلتر، نيو فان (در كلاس لوكس) شناخته میشوند كه 2 وانت اول به صورت تكمحوره و 2 محوره و همچنین با پیشرانههای 125 اسب بخاری میتسوبیشی و همچنین 100 اسب بخاری ایسوزو به مشتریان عرضه میشود و نيوفان نیز به عنوان وانت لوكس گونو از پیشرانه 88 اسب بخاری بهره میبرد. ایرانخودرو زمانی روی نسخه تككابین وانتبارهای گونو دست گذاشته بود و حتی استانداردهای لازم را كسب كرده بود، اما این پروژه به سرانجام نرسید. ایرانخودرو قرار بود این محصول را با پیشرانه 2/2 لیتری 100 اسب بخاری ایسوزو روانه بازار كند. این وانت قرار است با مشخصات اعلامشده توسط یك شركت خصوصی به بازار ایران عرضه شود كه تا اينجاي كار فقط ميدانيم در استان خراسان قرار خواهد داشت.
سیباموتور و یك وانت نحیف
سیباموتور به عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی بهمن هماكنون زیر سایه اولین خودروساز كشور چین یعنی FAW فعالیت میكند و تاكنون وعده عرضه ون و كشنده این كمپانی در ایران را داده است. سومین محصول احتمالی سیباموتور یك وانت كوچك و عجیب است كه بنا به گفته مسوولان سیباموتور، ظرفیت بار 500 تا 800 كیلوگرم را داراست. وانت مذكور با كد CA1020v از جمله تولیدات كمپانی FAW در زمره خودروهای كوچك شهری است.
این وانت كوچك2/4 متر طول دارد و عرض آن تنها 5/1 متر است. طراحی چنین خودروهای باریكی تخصص چینیهاست، چرا كه آن را مناسب مسیرهای درونشهری میدانند غافل از اینكه پایداری وانت كوچكشان تا حد بسیار زیادی با توجه به فاصله كم بین لاستیكها كاهش پیدا میكند. این وانت كوچك آنچنان هم ضعیف نیست و به یك پیشرانه 8 سوپاپ 1/1 لیتری با حداكثر توان 53 اسب بخار تجهیز شده است. هیچ اطلاعاتی از قیمت این محصول در ایران موجود نیست، اما احتمال داده ميشود با قیمتی بین 8 تا 10 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد تا شاید جای وانتپیكان را پر كند.
وانتبارهاي چيني در ايران
سیباموتور به عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی بهمن هماكنون زیر سایه اولین خودروساز كشور چین یعنی FAW فعالیت میكند و تاكنون وعده عرضه ون و كشنده این كمپانی در ایران را داده است.
ایرانخودرو زمانی روی نسخه تككابین وانتبارهای گونو دست گذاشته بود و حتی استانداردهای لازم برای تولید این محصول در بازار را كسب كرده بود، اما این پروژه به سرانجام نرسید.
اميرحسين برخورداري / جامجم