ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 خرداد 1391     |     کد : 37341

هيأت رئيسه مجلس نهم انتخاب شد

منتخبان مردم، علي لاريجاني را به رياست موقت مجلس نهم برگزيدند ...

منتخبان مردم، علي لاريجاني را به رياست موقت مجلس نهم برگزيدند
هيأت رئيسه مجلس نهم انتخاب شد
علي لاريجاني در رقابت با غلامعلي حداد عادل ديگر نامزد رياست مجلس توانست حائز اكثريت آراي نمايندگان شود و به عنوان رئيس موقت مجلس بر كرسي رياست بنشيند. او در نخستين نطقش در اين سمت تاكيد كرد مجلس خود را يك نهاد مستقل و برادر با قواي ديگر مي‌داند؛ اما برادري كه قدرتمند‌است نه برادري كه ذليل باشد.
به گزارش جام‌جم، از ميان 275 راي منتخبان مجلس نهم، علي لاريجاني ديروز با 173 راي توانست از حدادعادل كه 100 راي نمايندگان را به خود اختصاص داده بود، پيشي بگيرد. در اين انتخاب 2 نماينده نيز ترجيح دادند با دادن راي سفيد اعلام كنند نظري درباره نامزدهاي رياست‌مجلس ندارند.

براساس اين گزارش، انتخاب رئيس مجلس به دليل قطع سيستم الكترونيك راي‌گيري مجلس با مشكلاتي مواجه و باعث شد كه زمان راي‌گيري براي انتخاب هيات رئيسه با وقفه طولاني همراه شود و برخي از نمايندگان با اشاره به اختلاف ميان تعداد نمايندگان حاضر و عددي كه اعلام شده بود، تذكراتي را به عليرضا مرندي، رئيس سني كه رياست نشست را بر عهده داشت، دادند. برخي از منتخبان هنگام راي‌گيري براي انتخاب رئيس مجلس نيز نسبت به حضور كارمندان مجلس كه در صحن علني مشغول راي‌گيري بودند، اعتراض كردند.

سرانجام بعد از نيم ساعت از گذشت دومين جلسه علني مجلس و در ميان سكوت نمايندگان، عليرضا مرندي راي نمايندگان را در مورد رياست موقت مجلس اعلام كرد و پس از شنيدن نام علي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس نهم از تريبون، اكثر حاضران صلوات بلندي فرستادند.

برخي از آنها نيز با روبوسي با لاريجاني به وي تبريك گفتند. از طرف ديگر حاميان حداد عادل نيز با حضور در كنار صندلي اين كانديدا از حضور وي در اين رقابت قدرداني كردند.

باهنر نايب‌رئيس اول، ابوترابي دوم

پس از انتخاب رئيس موقت مجلس، منتخبان وارد انتخاب نواب‌ رئيس شدند كه از ميان 4 نامزد معرفي‌شده شامل محمدرضا باهنر منتخب تهران، احمد سالك منتخب اصفهان، سيد محمدحسن ابوترابي‌فرد منتخب تهران و غلامرضا مصباحي‌مقدم ديگر منتخب تهران، نهايتا باهنر با 177 راي موافق به عنوان نايب‌رئيس اول و ابوترابي‌فرد با 167 راي به عنوان نايب‌رئيس دوم در هيات‌رئيسه موقت مجلس منصوب شدند.

6 گزينه از ميان 15 كانديدا برگزيده شدند

هنگام انتخاب دبيران هيات‌رئيسه موقت نيز از 2 طيف فراكسيون رهروان ولايت (حاميان لاريجاني)‌ و اصولگرايان طيف ره‌پويان و جبهه پايداري (هواداران حداد عادل)‌، تعداد زيادي به عنوان كانديدا ثبت‌نام كردند و 15 نفر با اعلام حضور و آمادگي خواستار نشستن در 6 صندلي اين پست شدند.

نهايتا از ميان كانديداهايي چون حسين سبحاني‌نيا، جواد جهانگيرزاده، عليرضا منادي، محمدحسين فرهنگي، سيدرمضان شجاعي كياسري، حسن كامران، سيد مرتضي حسيني، غلامرضا كاتب، محمد دهقان، شاهين محمد صادقي، ضرغام صادقي، اميرحسين قاضي‌زاده، سيدناصر موسوي لارگاني، عليرضا سليمي و مهدي كوچك‌زاده، سبحاني‌نيا، با 147 راي، منادي با 147 راي، محمد صادقي با 144 راي، فرهنگي با 135 راي، جهانگيرزاده 127 و دهقان با 123 راي از ميان 276 راي ماخوذه به عنوان دبيران هيات رئيسه انتخاب شدند.

انتخاب 3‌ كارپرداز

آخرين انتخاب مربوط به هيات رئيسه موقت به انتخاب 3 كارپرداز اختصاص داشت كه از ميان 10 گزينه پيشنهادي كه آنان نيز از 2 طيف مربوط به 2 كانديداي رياست بودند عبدالرضا مصري با 164 راي، سيدشريف حسيني با 150 راي و محمد آشوري با 132 راي از مجموع 268 راي ماخوذه به عنوان ناظران (كارپردازان) هيات رئيسه موقت مجلس نهم برگزيده شدند.

به اين ترتيب بيژن نوباوه، مهرداد بذرپاش، محمد صالح جوكار، محمد فيروزي، سيدحميدرضا طباطبايي، آقاصفري و عباسعلي منصوري نتوانستند حائز اكثريت آرا شوند.

هيات رئيسه موقت قسم ياد كرد

پس از راي‌گيري به عمل آمده عليرضا مرندي، منتخب تهران و رياست سني مجلس با اشاره به وحدت اصولگرايان در صحن علني مجلس از غلامعلي حدادعادل و برخورد بزرگوارانه وي در 2 دوره گذشته مجلس قدرداني كرد و اعلام كرد از وي موضوعات زيادي ياد گرفته است.در ادامه جلسه هيات رئيسه موقت در جايگاه مجلس حاضر شدند و در مقابل قرآن مجيد قسم ياد كردند كه با حداكثر توان آيين‌نامه داخلي مجلس را رعايت كنند. براساس ماده 12 آيين‌نامه داخلي مجلس، وظايف هيات رئيسه موقت براي اداره جلسات مجلس تا زمان تاييد اعتبارنامه دوسوم نمايندگان و اجراي انتخابات هيات رئيسه دائم و اداره امور مجلس ادامه خواهد داشت.

مجلس برادر ساير قواست

پس از استقرار هيات رئيسه موقت مجلس در جايگاه، علي لاريجاني در نطق نسبتا طولاني با قدرداني از غلامعلي حدادعادل، رقابت ايجاد شده را باعث شور و حيات مجلس دانست.رئيس موقت مجلس نهم در سخنان خود مجلس را يك نهاد مستقل و برادر با قواي ديگر دانست و گفت: مجلس برادري قدرتمند است نه برادري ذليل.

لاريجاني با اشاره به اين‌كه تمام توان خود را به‌كار مي‌گيرد تا از آبروي مجلس و حيثيت كشور دفاع كند، گفت: ما در ابتدا تلاش مي‌كنيم استراتژي مدوني را براي مجلس نهم تدوين و بعد اولويت‌هاي كميسيون‌هاي مجلس را مشخص كنيم.

وي با يادآوري اين‌كه مجلس نهم بايد از حواشي پرهيز كند و روي مسائل اصلي و مشكلات مردم متمركز شود، گفت: جايگاه مجلس در قانون اساسي جايگاه رفيع و بي‌بديلي است و به تعبير رهبر معظم انقلاب مجلس است كه براي ساير قوا ريل‌گذاري مي‌كند.

لاريجاني گفت: استقلال مجلس به معناي ستيز با هيچ قوه‌اي نيست. استقلال مجلس به معناي اين است كه مجلس مستقل تصميم بگيرد يعني شرايط كشور را تجزيه و تحليل كند و با مجموعه مقدورات كشور و با همه استعدادش تصميم مستقل بگيرد.

وي اضافه كرد: ما بايد بدانيم كه چطور قانونگذاري كنيم تا شأن مجلس حفظ شود و هم اين‌كه روحيه برادري با قواي ديگر محقق شود.لاريجاني ادامه داد: در مقام برادري وقتي مي‌توان به برادر ديگر كمك كرد كه از قدرت برخوردار باشيم بر اين اساس ما همين طريق را دنبال مي‌كنيم و مي‌دانم كه براي حفظ حقوق ملت مردم‌سالاري ديني چنين وظيفه‌اي براي مجلس نهم بايد مدنظر باشد.

لاريجاني با بيان اين‌كه بايد گام‌هاي مبتكرانه‌اي در مجلس نهم برداشته شود، گفت: اگر ما قانونگذاري و نظارت درست داشته باشيم، وظيفه خود را انجام داده‌ايم.

خداوند گذشت را براي همين زمان‌ها خلق كرده است

وي در ادامه به بحث انتخابات مجلس و مسائل تخريبي در قالب پيامک اشاره كرد و گفت: اين اقدامات خوب نبود؛ اما خداوند گذشت را براي همين زمان‌ها خلق كرده است.

وي اضافه كرد: ما در يك كشتي نشسته‌ايم، يك سرنوشت داريم، به يك سو حركت مي‌كنيم و يك پيشوا داريم، لذا بهتر است با رفاقت و دوستي از ظرفيت‌هاي هم استفاده كنيم تا وضعيت كشور بهبود پيدا كند.پس از برگزاري انتخابات هيات رئيسه موقت و پيروزي علي لاريجاني، نمايندگان حامي غلامعلي حدادعادل در مصاحبه‌هاي جداگانه‌اي اعلام كردند كه حدادعادل كانديداي رياست دائمي مجلس نهم نخواهد شد.

علي‌اصغر زارعي، منتخب مردم تهران گفت: ديگر ضرورت ندارد كه آقاي حدادعادل كانديدا شوند، چون مطابق رسم گذشته رئيس موقت به عنوان كانديداي رياست دائم نيز مطرح مي‌شود.


نوشته شده در   سه شنبه 9 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode