آيتالله محمدرضا مهدوي كني، رئيس مجلس خبرگان رهبري ديروز در همايش «نظريه بيداري اسلامي در انديشه سياسي حضرت امام(ره) و حضرت آيتاللهالعظمي خامنهاي» در سخناني به موضوع تأثير مرجعيت شيعه بر روند تكامل تاريخ بيداري اسلامي پرداخت.
وي با بيان اينكه كلمهاي به معناي بيداري در قرآن كريم نيامده است، اظهار داشت: آنچه ميتوان در اين معنا در قرآن ديد، قيام و اقامه است؛ واژه قيام در هشت مورد آمده است كه به معاني برخاستن، بيدارشدن و تحرك داشتن است كه از اين معاني برداشت ميشود كه قيام يعني تحول هدفمند و پويا و حركت از يك مرحله به مرحلهاي بالاتر و بهتر.
آيتالله مهدوي كني با تأكيد بر اينكه كسي كه بخواهد تحول ايجاد كند بايد سختيها را تحمل كند، گفت: اولين موعظه خداوند به پيامبر(ص) اين است كه قيام كنيد و برخيزيد و بعد قيام، احياي تفكر ديني است.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به نقش فطرت انساني در بيداري افزود: فطرت انساني عطيهاي الهي و استعدادي پويا است كه نياز به تحريك دارد و اينكه بيداري فقط بر اساس فطرت انساني شكل گرفته است، حرفهاي انحرافي است؛ بيداري اين فطرت به دست انبيا و اولياست.
وي با تأكيد بر اينكه اگر فطرت را رها كنيد، فطرت منحرف ميشود، خاطرنشان كرد: بايد فطرت سالم نگه داشته شود و اين سلامتي نياز به رهبري دارد؛ اين رهبري بسيار مهم است، اينكه فطرت انسانها به وسيله اوليا و انبيا بيدار، راهنمايي و هدايت شود، براي شيعيان بسيار مهم است، در غير اين صورت منحرف خواهد شد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: تكيه بر فطرت انساني انحراف از روش قرآني است؛ آنچه امروز فطرتها را ميتواند بيدار و هدايت كند، ولايت مطلقه است؛ مسأله ولايت فقيه امري مسلم براي شيعيان و امتياز شيعيان است.
مهدوي كني با بيان اينكه ولايت فقيه در زمان شيخ مفيد و شيخ صدوق مطرح بوده است، منتهي به آنچه كه در گذشته نبوده نظريهپردازي در مسأله ولايت فقيه و اجراي ولايت بود، اظهار داشت: آنچه كه در مسئله ولايت مطلقه عامه مهم است، نظريهپردازي است كه به تناسب اوضاع و احوال بتوان ولايت را پياده كرد و جمود نداشته باشيم.
وي اظهار داشت: دنيا رو به تحول است و بايد ما اين تحول را بپذيريم و مطابق آن در راستاي ولايت حركت كنيم؛ كاري كه امام(ره) كرد و منشأ بيداري اسلامي و جهاني شدند؛ اين است كه امام(ره) نظريهپردازي كردند و در نجف بحث حكومت اسلامي را نوشتند، بحث كردند كه حكومت براي ولايت فقيه است. ايشان اثبات كردند كه فقيه ميتواند حكومت كرده و جامعه را به تناسب زمان اداره كرد.
دبيركل جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: امروز مردمسالاري ديني مطرح است؛ مطلبي كه باعث شد حكومت به دست مردم بيفتد و سرّ بقاي انقلاب و اثرش در جوامع ديگر اسلامي هم اين مسأله است و از همين امر ميشود براي ساير كشورها در ايجاد يك حكومت مردمي ديني الگو گرفت.
وي با بيان اينكه امام(ره) مطرح ميكردند كه با احساسات تنها نميتوان كشور را اداره كرد و بايد از كارشناسان و علما مشورت گرفت، اظهار داشت: امروز هم رهبر معظم انقلاب با صاحبنظران و كارشناسان مشورت ميكنند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود تضعيف رهبري و نهادهاي مربوط به رهبري را تضعيف نظام دانست و گفت: بيداري اسلامي مهم است و همانطور كه در اصل آن نقش داشتيم، براي هدايت آن هم بايد نقش داشته باشيم، براي آن متحد باشيم و خواستههاي شخصي و گروهي خود را با مقام معظم رهبري منطبق كنيم و اين مسأله مهمي براي پيشرفت است؛ چرا كه وقتي اختلاف به وجود ميآيد دشمن سوءاستفاده ميكند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: امام(ره) با همه اينكه سختگير بودند اما جمع بين ما را لازم ميدانستند؛ ايشان توصيه داشتند انقلاب راه خود را باز كرده است و امروز هم دشمنان شايد حركتهاي ايذايي داشته باشند اما به اين انقلاب نميتوانند آسيبي برسانند.
بت بزرگ امروز آمريكاست
به گزارش خبرنگار ما، رئيس دفتر مقام معظم رهبري سخنران بعدي اين همايش بود كه از بيداري اسلامي به عنوان موضوعي كه امروز در جهان اسلام و در ميان مسلمانان مطرح است، سخن گفت و اظهار داشت: اجراي كامل بيداري اسلامي در جهان در گرو بازگشت مجدد به احياي ارزشهاي فراموش شده اسلام و بازگشت به اسلام ناب محمدي(ص) است آنچنان كه پيامبر بزرگ اسلام(ص) و قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران گفته است. حجتالاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني با تاكيد براين كه جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه پيشتاز است، تصريح كرد: تبعيت از پيامبر اكرم(ص) كه در كتاب آسماني، امر به معروف و نهي از منكر كرده و همه تعليمات او در مدار عقل سليم بوده و مردم را از چيزهاي نيكو برحذر نداشته است، بايد سرلوحه كار همه ما قرار گيرد.
وي با اشاره به اين كه در زمان جاهليت و بتپرستي، پيامبر اسلام حداكثر فداكاري را كرد و تمامي غل و زنجيرها را تحت عنوان بتپرستي و شهوت از دست مردم آن زمان باز كرد، افزود: دنياي آشفته امروز ما هم دچار بتپرستي است و بتبزرگ امروز آمريكا، انگليس، فرانسه و ساير كشورهاي اسلامي هستند و بدبخت كساني كه وابسته به اين حكومتها هستند و امام اين بت را شكست و شعار محوري مرگ بر آمريكا را بر زبان مرد و زن و كودك ما جاري كرد و اين پيام را به همه رسانده است كه براي نجات از اين شرايط هيچ راهي جز آزادي بشريت و پيروي از اسلام ناب وجود ندارد.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري در ادامه با اشاره به سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: خطبه تاريخي حضرت فاطمه سرآغاز و سرلوحه بيداري اسلامي بوده است. ايشان براي بيداري خفتگان از همه وجود خود استفاده كرد، به مسجد آمد و در جمع مهاجران و انصار خطبهاي قرائت كرد كه دوره كاملي از ولايت، معاد و توحيد بود و آنچه خير مردم است در اين خطبه بيان شده است و حضرت فاطمه(س) در اين خطبه حجت را بر مسلمانان تمام كرد.
وي در پايان با بيان اين كه در رأس حكومت ما فقيهي وجود دارد كه همه هم و غم ايشان اعتلاي كلمه الله و كلمه طيبه اسلام است، اظهار اميدواري كرد كه اين برنامهها گسترش كمي و كيفي بيشتري پيدا كند تا سرچشمه بيداري اسلامي كه حيات بخش ساير ملتها است، تداوم يابد و آثار و بركات آن را در آينده شاهد باشيم.
قرن بيستم، قرن انحطاط جهان اسلام
دكتر حداد عادل مشاور عالي رهبر معظم انقلاب هم در اين همايش سخنان خود را با عنوان «از خواب ديروز تا بيداري امروز» آغاز كرد و با اشاره به اين كه اگر براي درك بيداري بيشتر امروز تلاش داريم، بايد دلايل خواب ديروز را بدانيم، گفت: بنده در اين همايش از تقابل خواب ديروز و بيداري اسلامي استفاده ميكنم تا بيداري اسلامي براي همگان بهتر تبيين شود.
وي افزود: در قرن 15 ميلادي در جهان ميان قواي مسلمين و مسيحيان نوعي توازن و تعادل وجود داشت و هيچ يك از اين دو تمدن از نظر مادي بر ديگري غلبه آشكار و مطلقي نداشت، اما اين توازن به هم خورد و از قرنهاي بعد از آن، با تحولاتي كه در دنياي غرب بهوجود آمد، باعث شد غرب از نظر قدرت مادي دست بالا را بگيرد. اختراع سلاح، توپ و تفنگ، توسعه علوم طبيعي و رياضي و تسلط بر درياها موجب قوت يافتن تمدن غرب و باعث شد كه علوم به مسير ديگري منحرف شود.
حداد عادل از جريانهاي قرن بيستم تا سال 1979 كه به پيروزي انقلاب اسلامي ايران منجر شد، بهعنوان قرن ناكاميهاي مسلمانان در جهان نام برد و گفت: قرن بيستم، قرني سياه، تلخ، همراه با شكستهاي پيدرپي و از دست رفتن قدرت سياسي مسلمان است.
حداد عادل همچنين پديد امدن حكومت جعلي صهيونيستي را اتفاق فاجعهآور ديگر قرن بيستم دانست و گفت: با روي كار آمدن اين رژيم صهيونيستي، مصيبتهايي دامنگير جهان اسلام شد.
حدادعادل با تاكيد براين كه بهطور كلي قرن بيستم قرن انحطاط جهان اسلام و اضمحلال قدرت سياسي مسلمان بود و هيچ نور اميدي به مسلمانان نميتابيد، گفت: دراين شرايط در كشور تقريباً پرجمعيت ايران در عين ناباوري دنياي غرب، يك مرجع تقليد، انقلابي را پايهريزي كرد كه برپايه انديشههاي اسلامي، ضداستكباري، استبدادي و مستقلانه و متكي به خود شكل گرفت.
وي با تاكيد بر اين كه امام(ره) پرونده 400 سالهاي را مختومه و حكومت ديني و فرهنگ جهاد و شهادت را احياء كرد، افزود: تلاش امام(ره) نفي سكولاريسم و سيطره بر انديشه شرقزدگان و غربزدگان بود.
مشاور عالي رهبر معظم انقلاب خاطرنشان كرد كه حكومت اسلامي امروز بهعنوان حكومتي كه هم براي درون و هم براي بيرون انسانها برنامه دارد، شناخته شده است.
بيداري شرط همه حركتها است
دكتر زهرا مصطفوي در جلسه بعدازظهر همايش نظريه بيداري اسلامي در انديشه سياسي حضرت امام خميني(ره) و حضرت آيتالله خامنهاي، با بيان اين كه انقلاب اسلامي از ابتداي پيروزي در ايران به همه كشورها صادر شد، گفت: چگونگي اين صدور هم به لحاظ شكلي بود، يعني الگوي انقلاب نشان داد يك ملت ميتواند روي پاي خود بايستد و پيروز شود. به معناي ديگر اين الگوي انقلاب بود كه صادر شد.
فرزند حضرت امام خميني(ره) با تاكيد بر ضرورت شناخت بيداري اسلامي، گفت: اگر به درستي حقيقت بيداري اسلامي را بشناسيم، آينده جهان اسلام را بهتر درك خواهيم كرد و خطراتي كه مسلمانان را تهديد ميكند، بهتر شناسايي خواهيم كرد.
وي در ادامه با اشاره به تفكر سياسي امام خميني(ره(گفت: نگاه به فلسفه و عرفان امام در بحث خداشناسي و انسان شناسي اهميت بالايي دارد زيرا اين امر زيربناي اصلي فلسفه سياسي ايشان را تشكيل ميدهد.
وي افزود: تحليل مقام معظم رهبري در تبيين بيداري اسلامي و پيوند آن با انقلاب همانند انديشههاي امام بوده و مباني فكري استواري بين آنها برقرار است كه اين امر ريشه در انديشه عرفاني آنها دارد.
دكتر مصطفوي در ادامه براي تحليل انديشه عرفاني حضرت امام(ره) توضيح داد: مرتبهاي از توحيد كه توحيد افعالي است، مرتبهاي است كه انسان دريابد هر كاري كه در جهان واقع ميشود وابسته به اراده الهي است. اگر انسان به اين حقيقت ايمان پيدا كند، از هيچ قدرتي در جهان نميهراسد و هرچه ايمان او بيشتر شود، اعتماد او به قدرتهاي بشري كمتر ميشود.
وي ادامه داد: از سوي ديگر حضرت امام معتقد است كه بشر داراي فطرت ثابت انساني است كه عاشق كمال مطلق است. يعني هر انساني در درون خود كمال را درك ميكند و به دنبال آن ميرود و از نقص گريزان است.
فرزند حضرت امام افزود: اين فطرت الهي غير قابل ترديد و تبديل است. البته گاهي انسانها در تشخيص اشتباه ميكنند و با آن كه چيزي را كمال خود ميدانند، دنبال آن نميروند. يا فكر ميكنند چيزي كمال است و دنبال آن ميروند كه كمال نيست.
دكتر مصطفوي در ادامه با تحليل حضرت امام از نفرت همگاني از ديكتاتوري و دلايل آن افزود: ديكتاتوري در داخل كشورها كه آزادي را از بين برده، مورد تنفر هر انساني است. انسانها دردرون خود آزادي خواه و استعمار ستيزند.
وي با اشاره به فطري بودن اين نفرت از ديكتاتوري افزود: اين درك همگاني تا حدي است كه كشورهاي استعمارگر به سادگي آن را درك كردهاند و به اين جهت ديكتاتورها هم با شعارهاي آزادي خواهانه و ضد استعماري به مردم ستم ميكنند، چون ميدانند اين شعارها مورد علاقه ملتهاست. آنها با همين شعارها در ملتهاي مستضعف نفوذ ميكنند.
وي ادامه داد: حضرت امام(ره) چند شاخص براي توحيد افعالي يك ملت بيان كردهاند كه نشان ميدهد آن ملت از خود خواهي گذشته و از درون به قدرت الهي ايمان پيدا كرده است. اين شاخصها عبارتند از وحدت، قطع اميد از همه قدرتهاي موافق، نترسيدن از همه قدرتهاي مخالف.
فرزند امام راحل(ره) افزود: اگر آن چه كه انسانها براي خود كمال ميدانند مورد آسيب قرار گيرد و سبب ايجاد نارضايتي شود، آن گاه اگر همه ملت روحيه توحيدي بيابند و از خواستههاي فردي بگذرند و از هيچ قدرتي نهراسند و ياري نخواهند، آن گاه انقلاب رخ ميدهد. اما اين گام اول در شرايطي پيش ميآيد كه ملت بيدار شود و ايمان پيدا كند كه هيچ قدرتي نميتواند جلو ايشان را براي تحقق انقلاب بگيرد.
وي با بيان اين كه اين ديدگاه امام ريشه در عرفان امام دارد و با تاكيد بر اين كه ملت ايران اين اصل را تجربه كرده است، توضيح داد: بيداري شرط همه حركتهاست. در ارتباط با سير و سلوك هم همين است. اين نظريه را هم حضرت امام از عرفان عملي به سياست آورده است. به همين جهت مقام معظم رهبري درباره بيداري اسلامي در ديگر كشورهاي اسلامي همين مطلب را ميفرمايند.
اسلامخواهي گرايش مردم آمريكا
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بينالملل با اشاره به بيداري اسلامي در جهان؛ گفت: اسلامخواهي بيشترين گرايش ديني در آمريكاست.
علياكبر ولايتي عصر ديروز در اين همايش افزود: برخلاف هزينههاي زياد واتيكان در كشورهاي مختلف، موج اسلامخواهي در تمامي كشورها شكل گرفته است و مردم حيات حقيقي را در اسلام يافتهاند.
وي در تحليل تاريخ اسلام تا به امروز و بيداري اسلامي، دورههاي دعوت، تشكيل حكومت و گسترش اسلام را سه مرحله اوليه تاريخ اسلام برشمرد و ادامه داد: هم مرز شدن اسلام با تمدنهاي آن روز باعث نقل و انتقال فرهنگي شد، به گونهاي كه تمدن اسلامي و سعه صدر مسلمانان توانست ارزشهاي موجود در اين تمدنهارا جذب كند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، با نفي مقابله اسلام با فرهنگ تمدنهاي ديگر اظهار داشت: اسلام داراي جاذبه بوده است ومسلمانان با ترجمه كتب و آثار دانشمندان تمدنهاي ديگر برتواناييهاي خود افزودهاند.
مشاور رهبر معظم انقلاب بازگشت به ارزشهاي اسلامي را تعبير ديگر بيداري اسلامي برشمرد و افزود: مرحله بعدي اين دعوت، تشكيل حكومت اسلامي است و شاهد هستيم كه موريتاني بعد از استقلال، اولين جمهوري اسلامي را تشكيل داد.
در آغاز اين مراسم، موسي نجفي دبير علمي همايش هم گزارشي از چگونگي برگزاري آن و مقالات ارسال شده به همايش ارائه كرد و گفت: از زمان فراخوان همايش 350 مقاله به همايش ارائه شد كه از اين ميان 60 مقاله، برتر تشخيص داده شد كه در دوجلد به چاپ رسيده است.
اين گزارش حاكي است: در اين همايش سياسي امام و رهبري با حضور حجتالاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني و دكتر حداد عادل از آثار برگزيده همايش شامل چكيده مقالات همايش نظريه بيداري اسلامي شامل 200 چكيده مقاله از ميان آثار رسيده، كتاب مقالات برگزيده همايش نظريه بيداري اسلامي شامل 30 اثر برتر، مقالات تك جلدي شامل 30 جلد، كتاب 11 گفتار پيرامون بيداري اسلامي، مجموعه 11 سخنراني از مقام معظم رهبري درباره بيداري اسلامي و نشريههاي بيداري اسلامي در دو جلد رونمايي شد.