جام جم آنلاين: سال 1342 خورشيدي براي اولين بار اصطلاح ماليبو (Malibu) در كنار نام شورولت قرار گرفت تا تداعيكننده خانواده جديدي از خودروهاي اين كمپاني بزرگ باشد.
مدل اوليه 13 سال نبض بازار را در دست داشت تا اين كه شورولت، مدل جديدي از آن را طراحي كرد. ماليبو 2013 هشتمين نسل از اين خانواده شورولت است كه امسال روانه بـازار خواهد شد.
اين مدل اولين سدان با اندازه متوسط است كه از همين الان بازاريابي براي فروش آن در بيش از 100 كشور دنيا آغاز شده است.
مدل ماليبو اكو (Malibu ECO) مجهز به يك مـوتور 2.4 ليتري و سيستم هيبريدي eAssist است. شركت سـازنده اين خودرو اعلام كرد كه در ماههاي آينده مدلهايي مجهز به موتورهاي 2.5 ليتري و دو ليتري توربوشارژ را نيز عرضـه خواهد كرد.
تمامـي موتورهـاي فــوقالذكر چهار سيلندر هستند و در تركيب با نسل جديدي از سيستم انتقال قدرت 6 دنده سرعت، شتاب و نرمي فراواني را نويد ميدهند.
ماليبواكو اولين مدل شــورولتي است كه به سيستم هيبريدي eAssist مجهز است. اين سيسـتم در طول فرآيند ترمزگيري ميتواند تا 15 كيلووات نيرو را بازيابي كند و براي شارژ باتري مورد استفاده قرار دهد.
در اين سيستم همچنين در حالت توقــف خودكار (Auto – Stop) و تحت شرايط شتاب منفي خـاص براي ذخيره سوخت بيشتر، توزيع سوخت قطع خواهد شد.
واحد موتور ژنراتور، موتور خودرو را وارد حالت توقف كنترل شده ميكند و وقتي ترمز خلاص ميشود، آن را براي راهاندازي مجدد تنظيم خواهد كرد. به اين ترتيب، قدرت موتور 2.4 ليـتري تا 15 اسب بخار افزايش مييابد.
ماليبواكو سريعتر از مدلهاي قبلي عـمل خواهد كرد و به راننده اين امكان را ميدهد تا با تعويض هوشمند دندهها ميزان كارايي را بهينه کند.
سيستم eAssist ميتواند خدمات بيشتري را نيز ارائه كند. هنگامي كه روي يك شيـب ملايم با دنده خلاص حركت ميكنيد يا در زمان شتاب منـفي، ترمزگيري خودكار ميتواند جعبهدنده يا سيستم انتقال قدرت را در حالت دنده معكوس حفظ نمايد، در نتيجه ميزان ساييدگي ترمز كاهش خواهد يافت.
موتور از آلياژ آلومينيوم ساخته شده است و داراي ويژگيهايي مانند موتور دوميل سوپاپ رو، تنظيم زماني سوپاپ متغير و تزريق يا سوختپاش مستقيم (انژكتوري) است.
موتور ژنراتور القايي فشرده و با عملكرد بالا يك سيستم مايع ـ خنك است و معمولا روي موتور 2.4 ليتري Ecotec نصب ميشود و از طريق يك سيستم محرك تسمهاي موتور اصلاحي باعث ايجاد كمك موتور و مولد برق ميشود.
پك باتري مدل هيتاچي (Hitachi) ليتيم ـ يوني، حاوي 32 پيل استوانهاي و سيستمهاي الكترونيكي توان داخل يك پك توان eAssist مجتمعسازي شدهاند.
آنها در داخل يك محفظه بين صندلي و صندوق عقب قرار ميگيرند كه از طريق يك صندلي عقب تاشو چند تكه دسترسي به صنـدوق عقب را آسان ميكند.
به اين ترتيب ظرفيت بار تا اندازهاي كاهش يافته و به علاوه حدود 30 كيلوگرم به وزن خودرو اضــافه شده است. يك پروانه الكتريكي پك توان را خنك خواهد كرد.
به واسطه بهبود آيروديناميك، ميزان مصـرف سوخت تا حد زيادي كاهش مييابد. يك سيستم پنجره كركرهاي فعال در داخل دريچه تحتاني تعبيه شده كه به صـورت خودكار جريان هوا را از طريق ورودي تحتاني قطع ميکند.
اين فرآيند باعث افزايش عملكرد جريان هوا از طريق هـدايت مجدد آن در جلو و پايين قسمتهاي جانبي خودرو ميشود.
ورودي و خروجي هوا به ميزان دما و سرعت رادياتور بستگي دارد. پنجره كركرهاي زماني كه روي تپه رانندگي ميكنيد باز ميشود و در سرعتهاي برونشهري، آنها بسته خواهند شد.
ساير ويژگيهاي آيروديناميكي مانند دريچه فوقاني دومنفذي براي هدايت مجدد جريان هوا به سمت بالاي كاپوت بسته ميشود.
آينههاي بغل و چراغهاي عقب نيز براي ماكزيمم و حداكثرسازي بازده و كارايي طراحي شدهاند. 2013 Malibu ECO با مجهز شدن به موتور 2.4 ليتري باعث كاهش مصرف سوخت در حدود 12 درصد يا حتي بيشتر از آن ميشود.
greencar - مترجم : نرگس عبداللهي