ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391     |     کد : 36129

به افتخار اين روز بخنديد

شايد برايتان خنده‌دار به نظر برسد اما خوب است بدانيد كه در دنيا روزي به عنوان روز جهاني خنده ثبت شده است.

جام جم آنلاين: شايد برايتان خنده‌دار به نظر برسد اما خوب است بدانيد كه در دنيا روزي به عنوان روز جهاني خنده ثبت شده است. داستان اين روز كه به روايتي اولين يكشنبه ماه مي‌ميلادي و در روايتي ديگر معادل 13 ارديبهشت‌ شمسي است، به يوگاي خنده برمي‌گردد.

مادان كاتاريا ـ پزشك هندي، بنيانگذار حركت يوگاي‌خنده و پايه‌گذار ثبت جهاني اين روز است. ناگفته نماند كه جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهاني خنده، جنبشي مثبت براي صلح جهاني است و هدف از برگزاري آن، بيداري جهاني براي برادري و دوستي از راه خنده عنوان مي‌شود. جالب است بدانيد در جهت چنين هدفي بيش از 6000 باشگاه خنده در جهان فعال است.

در اين باشگاه‌ها اعضا دور هم جمع مي‌شوند و همه با هم مي‌خندند و با اين خنده بدون دليل به همه اعلام مي‌كنند كه در اين دنيا پر از اضطراب و استرس نبايد خنده را فراموش كرد.

اعتقاد آنها بر اين است كه بايد با هم خنديد بدون اين‌كه با مسخره كردن لهجه، قوميت يا نژاد خاصي به دنبال بهانه‌اي براي خنديدن بود. در اين باشگاه‌ها كه اتفاقا در كشور ما نيز تاسيس شده، افراد با استفاده از تكنيك‌هاي خنده، ساعاتي را به شادي و قهقهه مي‌پردازند و ديگران را تشويق به شاد زيستن و خنديدن مي‌كنند. سالانه به مناسبت روز خنده در بسياري از كشور‌هاي دنيا به شكل خاص‌تري مراسم خنديدن برگزار مي‌شود.

باشگاه خنده بر 3 اصل استوار است؛ اول اين‌كه بايد كودك بازيگوش درون را رها كرد؛ به اين معنا كه با كودك درون كه هميشه سركوب شده است، با ملاطفت بيشتري برخورد كنند و بگذارند تجربه كند، لذت ببرد و در نهايت احساس امنيت و شادي بكند.

ريشه اين اصل هم به اين موضوع برمي‌گردد كه عنوان مي‌شود اولين واكنش هيجاني جنين خنده است و كودكان به‌طور متوسط۳۰۰تا ۴۰۰بار در طول يك شبانه‌روز مي‌خندند اما در بزرگسالان اين دفعات به ۶تا10 بار در يك شبانه‌روز مي‌رسد كه بايد با تمرين و ايجاد فضاي مثبت تعداد دفعات خنديدن در بزرگسالي را افزايش داد.

دومين اصل باشگاه‌هاي خنده بر اين بحث استوار است كه همه بدانند مغز انسان قادر به تشخيص خنده واقعي و خنده مصنوعي نيست.

در واقع با خنده مي‌توانيم به ‌انساني سالم‌تر، شادتر، قدرتمندتر و كامياب‌تر تبديل شويم، چرا كه با ترشح هورمون‌هاي مثبت، چهره‌ها شاداب‌تر و جذاب‌تر ‌‌شده و احساس نشاط و طراوت ايجاد مي‌شود.

سومين اصل در باشگاه‌هاي خنده تاكيد مي‌كند كه خنده فرآيندي مسري است و از سوي ديگر هر كس براي خود مانند اثر انگشت، خنده منحصر‌ به‌فردي دارد.

در فرهنگ ايراني نيز گفته مي‌شود كه خنده بر هر درد بي‌درمان دواست. البته در كنار اين مثل كه پايه علمي هم دارد،به نادرستي عنوان مي‌شود خنديدن براي خانم‌ها مناسب نيست و از طرفي گريه براي مردان نقطه ضعف و عيب محسوب مي‌شود.

تاثير خنده بر سلامت افراد

اگر همه ضرب‌المثل‌هاي دنيا بگويند كه خنديدن مفيد است، شايد اغلب ما اهميت ندهيم پس براي اين‌كه از تاثيرات خنده بر سلامتتان مطمئن شويد، بهتر است از نتايج يك تحقيقات تاييد شده در كشور آمريكا شروع كنيم.

تحقيقات دانشگاه مريلند نشان مي‌دهد تماشاي يك فيلم كمدي، جريان خون را به قلب افزايش مي‌‌دهد، در حالي كه ديدن يك فيلم غم‌‌انگيز موجب كاهش جريان خون به قلب مي‌شود.

به گزارش ايرنا، پژوهشگران اين دانشگاه قسمت‌هاي 15 تا۳۰ دقيقه‌اي فيلم‌هاي كمدي و جدي را براي۲۰جوان پخش كردند و دست‌كم ۴۸ ساعت بين تماشاي فيلم‌ها فاصله گذاشتند.

جريان خون در ۱۴ نفر از ۲۰ داوطلب هنگام تماشاي صحنه‌‌هايي از فيلم نجات سرباز رايان (كه فيلم تاثيرگذار و غم‌انگيزي محسوب مي‌شود) كاهش نشان داد؛ اما در ۱۹ نفر از ۲۰جوان هنگام تماشاي قسمت‌هاي خنده‌‌دار يك فيلم ديگر، افزايش نشان داد.

نكته: با خنده مي‌توانيم به ‌انساني سالم‌تر، شادتر قدرتمندتر و كامياب‌تر تبديل شويم، چرا كه با ترشح هورمون‌هاي مثبت، چهره‌ها شاداب‌تر و جذاب‌تر شده و احساس نشاط و طراوت ايجاد مي‌شود
تاثير تماشاي فيلم غم‌انگيز بر جريان خون قلب همانند انجام حساب ذهني بود. اما تماشاي يك فيلم كمدي تاثيري همانند ورزش ايروبيك يا مصرف داروهاي پايين آورنده كلسترول خون داشت. به گفته متخصصان افسردگي، اضطراب، عصبانيت و خصومت باعث ايجاد اختلال در مسيرهاي اكسيد نيتريك ـ كه به اتساع عروق خوني كمك مي‌‌كند ـ مي‌‌شود.

جالب است بدانيد پژوهشگران توصيه مي‌كنند اگر ژيمناستيك و رژيم گرفتن را فراموش كنيد و در عوض كانال تلويزيون را روي فيلم كمدي مورد علاقه آن تنظيم كنيد، مي‌توانيد از شر چند كيلو اضافه وزن خلاص شويد. پژوهشگران ادعا كرده‌اند كه يك ساعت خنديدن مي‌تواند 100 تا 120 كالري انرژي را در بدن انسان بسوزاند.

هورمون اندورفين كه در شخص احساس اعتماد به نفس و سرخوشي ايجاد مي‌كند، بر اثر خنديدن‌ توليد مي‌شود و مقدار ترشح اين هورمون با ورزش و فعاليت‌هاي نشاط‌آور، بالا مي‌رود.

همچنين ۱۰دقيقه خنده عميق در طول روز مي‌تواند در كاستن دردهاي شديد موثر باشد، خنده سن افراد را كمتر نشان مي‌دهد، محبوبيت و جذابيت را ايجاد مي‌كند و در بروز ايده‌هاي نو و خلاق اعتماد به نفس، سلامت روان و احساس امنيت موثر است.

خنده و شادي از سكته‌هاي قلبي، مغزي، تنگي رگ‌هاي قلبي و بيماري‌هاي تنفسي و ده‌ها بيماري ديگر پيشگيري مي‌كند.

چند نكته خنده‌دار در مورد خنده

جالب است بدانيد زنان 126 درصد بيشتر از مردان مي‌خندند و صداي خنده زنان آهنگين‌تر از صداي خنده مردان است. از طرفي حداكثر فركانس صوتي كه مردها قادرند با خنده توليد كنند، 1200 هرتز است، اما زنان قادرند فركانسي تا 2000 هرتز توليد كنند. اغلب خنده‌ها هنگام خداحافظي يا خوشامدگويي و سلام كردن اتفاق مي‌افتد و تنها 20 درصد خنده‌ها در پاسخ به جوك و لطيفه است.

خنده ، مخصوص انسان‌هاست و در ساير موجودات، خنده وجود ندارد، البته شمپانزه‌ها و موش‌هاي صحرايي (نه مثل انسان)‌ مي‌توانند بخندند.

خنده زياد ممكن است به سرفه و سكسكه منجر شود، از طرفي خنديدن مكانيسم دفاعي و كنار آمدن با استرس، تحقير، خجالت‌زدگي و درد است.

مثل خميازه، خنده نيز واگيردار است و كسي نمي‌تواند در مقابل آن از خود مقاومت نشان دهد. يكي از راه‌هاي ايجاد خنده ، قلقلك دادن است. قلقلك دادن يك امر غيرشخصي محسوب مي‌شود! چرا كه هيچ كس نمي‌تواند خودش را قلقلك دهد. احتمالا قلقلك بايد ريشه در بازي‌هاي كودكي داشته باشد. احساس قلقلكي بودن در سنين ميانسالي تا حد بسيار زيادي كاهش پيدا مي‌كند.

خنده ، صد بار بهتر از اخم است

واكنش اغلب ما به بحث خنديدن به مباحثي نظير دل خوشي نداشتن، مشكلات، بي‌پولي، گراني و در واقع مباحث بي‌ربط برمي‌گردد. كسي منكر اين نيست كه توقع خنديدن در شرايط خاص و بد از كسي وجود ندارد. همه ما روزانه در معرض مسائلي قرار مي‌گيريم كه نه تنها خنده‌دار نيستند بلكه ممكن است ناراحتمان كنند اما اغلب اين موضوعات گذري و قابل حل به نظر مي‌رسند.

ماجرا اين است كه برخي افراد حتي در شرايط مطلوب هم عبوس بودن را به خنديدن ترجيح مي‌دهند. هدف از برگزاري يك روز جهاني براي خنده دقيقا بر همين موضوع تاكيد دارد كه مشكلات و سختي‌ها چه بخواهيم و چه نخواهيم وجود دارد و چاره‌اي براي همه مشكلات وجود ندارد اما دست‌كم با داشتن روحيه مناسب، خنده بر لب داشتن و داشتن انرژي مثبت مي‌توانيم حس خوبي را به ديگران منتقل كنيم.

شايد با لبخند دست‌كم حس بهتري را تجربه كنيم اما اگر سال‌ها اخم كنيم، تاثير در حل مشكلات ندارد، پس به افتخار روز جهاني خنده، لطفا لبخند بزنيد.

مستوره برادران نصيري / گروه جامع


نوشته شده در   چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode