ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 ارديبهشت 1391     |     کد : 35616

فقر آهن يادگيري كودكان را كاهش مي‌دهد

فقر آهن در كودكان بدون ابتلا به كم خوني باعث نقصان در كاركرد مغز و افت تحصيلي آنها مي شود.

جام جم آنلاين: فقر آهن در كودكان بدون ابتلا به كم خوني باعث نقصان در كاركرد مغز و افت تحصيلي آنها مي شود.
به گزارش روز جمعه جام جم آنلاين به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت اظهارداشت: از علايم نخستين فقر آهن، احساس خستگي، كاهش قواي كار، تمركز و كاهش قواي مغز است كه در كودكان مدرسه رو كه به تمركز و قدرت يادگيري بالا نياز دارند اهميت بالايي دارد.

فروزان صالحي افزود: با ادامه روند كاهش آهن فرد دچار كم خوني مي شود كه با رنگ پريدگي، ضعف، تند شدن ضربان قلب، كم شدن دامنه تنفس و بي حالي همراه است.

وي خاطرنشان كرد: فيبر موجود در مواد غذايي براي سلامت و كاهش وزن مفيد است ولي رژيم پرفيبر به نفع جذب آهن و مس نيست و فرد با فقر اين عناصر مواجه مي شود.

اين كارشناس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت افزود: بعضي تركيبات گياهي آنتي اكسيدان هاي موجود در سيب، گلابي، كشمش، آلبالو و چاي با آهن پيوند و تركيب غير قابل جذب تشكيل و جذب آهن را كاهش مي دهند.

وي اضافه كرد: جذب آهن معدني موجود در منابع حيواني با مصرف اين مواد تداخل ندارد و سريع جذب مي شود ولي آهن گياهي بايد با ويتامين C همراه باشد.

صالحي گفت: در بسياري از موارد فقر آهن با روي توام است و رشد كودكان از لحاظ جسمي و ذهني را دچار اختلال مي كند به همين دليل تشخيص زود هنگام فقر اين دو عنصر در كودكان بسيار مهم است.

وي افزود: بر همين اساس ذائقه سازي در سنين كودكي بسيار حائز اهميت است تا افراد در بزرگسالي دچار فقر آهن و روي نشوند.

كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: گوشت قرمز، حبوبات به خصوص عدس و سويا غني از آهن است و مادران بايد اين مواد را در وعده هاي غذايي خانواده قرار دهند.


نوشته شده در   جمعه 1 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode