ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 31 فروردين 1391     |     کد : 35559

داستان زندگي در دوران ركود اقتصادي

سريال‌هاي داستاني و خانوادگي كه در فضاي تاريخي روايت مي‌شوند معمولا طرفداران زيادي در ادبيات و در سينما و تلويزيون دارند. اين داستان‌ها بخصوص زماني موفق‌ترند كه بر پايه تحقيقات نوشته شوند و اين نوشته‌هاي هنرمندانه زماني كه تصويري مي‌شوند جذابيت دوچنداني پيدا مي‌كنند.

جام جم آنلاين: سريال‌هاي داستاني و خانوادگي كه در فضاي تاريخي روايت مي‌شوند معمولا طرفداران زيادي در ادبيات و در سينما و تلويزيون دارند. اين داستان‌ها بخصوص زماني موفق‌ترند كه بر پايه تحقيقات نوشته شوند و اين نوشته‌هاي هنرمندانه زماني كه تصويري مي‌شوند جذابيت دوچنداني پيدا مي‌كنند.
سريال «در جستجوي خوشبختي» كه هم‌اكنون از شبكه 3 سيما پخش مي‌شود با پرداختن به داستان زندگي يك خانواده كانادايي در دوران ركود شديد اقتصادي سعي دارد مشكلات آن زمان جامعه كشور كانادا را نشان دهد.

كانادا دهه 1930

سريال تلويزيوني به سوي خوشبختي محصول شبكه CBS كاناداست كه در سال‌هاي 1996 تا 2001 در 5 فصل 13 قسمتي ساخته و پخش شد. اين مجموعه زندگي خانواده بيلي را در دوران ركود دهه 1930 به تصوير مي‌كشد. هاني بيلي پس از مرگ شوهرش جك بيلي، خودش را بي‌سرپناه مي‌يابد.

او، پسرانش هاب و فت را به مادر بزرگشان، صاحب معدن نقره نيو بد فورد و دختر نوزادش را به يكي از بستگان دورش مي‌سپارد و در شهري ديگر شغلي پيدا مي‌كند و هر ازگاه براي ديدن پسرانش به نيو بد فورد مي‌آيد. پس از چندي پسران هاني تصميم مي‌گيرند با وجود مشكلات فراوان دوباره با مادرشان زندگي كنند. اين سريال براساس داستان‌هايي نوشته ماكس بريت ويت ساخته شده و مشكلات خانوادگي را در دوران پر التهاب و سخت جامعه به تصوير مي‌كشد.

نقش هاني بيلي را 2 بازيگر در اين سريال بازي كردند سينتيا بليوو و لورا برونو كه هر دو بازيگران سرشناسي نبودند. اما بازيگر نقش مي‌بيلي، شرلي داگلاس از بازيگران كهنه‌كار و شناخته شده كانادايي است. او كه هم‌اكنون 78 سال دارد چندين جايزه معتبر بازيگري را در كارنامه فعاليت خود دارد. شرلي داگلاس همسر دانلد ساترلند بازيگر معروف سينما بود.

كيفر ساترلند بازيگر سريال معروف 24 نيز پسر اوست. او در سريال قصه‌هاي جزيره نيز با كوين ساليوان همراهي داشت. با اتمام فيلمبرداري سري پنجم همه منتظر ادامه فيلمبرداري بودند كه اعلام شد سريال به اتمام رسيده است. اعتراض‌ها به اين تصميم ناگهاني موجب شد تا در سال 2001 يك فيلم بلند تلويزيوني از اين سريال ساخته و در ايام كريسمس به نمايش درآيد. در اين فيلم بسياري از داستان‌هاي ناتمام در سريال به سرانجام رسيد و پرونده سريال براي هميشه بسته شد.

طراحي دكور‌هاي سريال در جستجوي خوشبختي به نانسي پانكيو سپرده شد كه پيش از اين در سريال قصه‌هاي جزيره با كوين ساليوان همكاري داشت. اين مهم‌ترين كار سازندگان سريال بود.‌ آنها بايد با فضاسازي مناسب و درست از زمان سريال به بازيگران و كارگردان كمك كنند.

نكته: سريال تلويزيوني به سوي خوشبختي محصول شبكه CBS كاناداست كه در سال‌هاي 1996 تا 2001 در 5 فصل 13 قسمتي ساخته و پخش شد. اين مجموعه زندگي خانواده بيلي را در دوران ركود دهه 1930 به تصوير مي‌كشد
زماني كه طرح‌هاي اوليه توسط ساليوان تاييد شد گروهي انبوه از نجاران، نقاش‌ها و طراحان لباس براي ساخت دكور‌هاي نيوبدفورد در دهه 1930 كار خود را آغاز كردند. دكور‌هاي سريال به سوي خوشبختي به‌قدري حرفه‌اي ساخته شدند كه ديگر توليدات كمپاني ساليوان از جمله آنه: ماجراي دنباله‌دار، آنه: شروع تازه، دختر پيانيست، كريسمس در اونلي‌ در اين دكورها فيلمبرداري شد. اين دكور‌ها در شهر بومنويل ساخته شد كه يك ساعت تا تورنتو فاصله دارد.

نكته جالب در مورد اين سريال، عنوان آن است؛ Wind at my back كه به عنوان نام سريال انتخاب شده از يك ترانه قديمي ايرلندي گرفته شده كه مي‌گويد: مي‌شود راه، هميشه با تو همراه باشد و مي‌شود، باد هميشه موافق تو بوزد.

مرد قصه‌هاي جزيره

بيشتر از داستان و سريال نام كوين ساليوان آوازه و شهرت دارد. كوين ساليوان فيلمساز و كارگردان كانادايي متولد 1955 است. او كار فيلمسازي را از 24 سالگي آغاز كرد و نخستين كارش به تصوير كشيدن داستان درخت كريسمس نوشته هانس كريستين اندرسون بود كه علاوه بر كارگرداني نقش كوچكي را نيز در آن بازي كرد.

در سال 1980 سريال مگان كري را در مورد يك مهاجر ايرلندي كه در قرن 19 به كانادا مهاجرت مي‌كند نوشت و كارگرداني كرد. نخستين فيلم بلند وي با نام پوني وحشي در سال 1982 ساخته شد كه علاوه بر اين‌كه نقطه عطفي در كارنامه ساليوان به حساب مي‌آمد، نخستين فيلم تاريخ تلويزيون كانادا بود كه براي شبكه‌هاي پولي ساخته شد.

در سال 1984 حقوق ساخت سريال از سريال «آن شرلي» را گرفت و سريال 4 قسمتي آن را در سال 1985 توليد كرد. ساليوان در سال 1979 ليسانس بيولوژي را از دانشگاه تورنتو گرفت و در همان سال كمپاني ساليوان را با كمك ترودي گرانت كه اكنون همسر اوست، تاسيس كرد.

در همين سال‌ها بود كه تحقيقاتي را در مورد معماري و هنر دوره باروژ انجام داد كه اين تحقيقات الهام بخش او در ساخت سريالي در مورد موتزارت با نام «يادداشت‌هاي فلوت سحرآميز» شد. ساليوان تاكنون در مدت فعاليت هنري‌اش 3 بار جايزه امي را از آن خود كرده است و ساخته‌هايش در بيش از 150 كشور دنيا به نمايش در آمده‌اند.

اقتباس از آثار لوسي مونتگومري و ساخت سريال‌هاي معروفي چون آن شرلي و قصه‌هاي جزيره دردسرهايي را نيز براي كوين ساليوان به همراه داشت. بستگان و وراث مونتگومري ادعا كردند كه ساليوان از پرداخت حق امتياز آثار مونتگومري به آنها خودداري كرده است و خواستار پرداخت غرامت شدند كه البته دادگاه اين ادعاي بازماندگان مونتگومري را وارد ندانست.

جالب است بدانيد كوين ساليوان چندبار سراغ داستان آن شرلي رفت. او علاوه بر ساخت سريالي داستاني بر مبناي اين داستان كه با موفقيت به نمايش درآمد، در سال 2002 مجموعه‌اي انيميشن براساس اين داستان ساخت و در سال 2008 نيز فيلمي را بر اساس داستان‌هاي اين دختر موقرمز ساخته است.

لادن بهبودي / جام‌جم


نوشته شده در   پنجشنبه 31 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode