ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 فروردين 1391     |     کد : 35229

مذاكرات فشرده عنان در ايران

ديروز رايزني‌هاي كوفي عنان، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه با مقامات ايراني در حالي صورت گرفت ...

صالحي: خوشحاليم كه در پيشنهاد عنان، هيچ بحثي از تغيير حكومت سوريه نيست
مذاكرات فشرده عنان در ايران
ديروز رايزني‌هاي كوفي عنان، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه با مقامات ايراني در حالي صورت گرفت كه دولتمردان كشورمان بر اين امر تاكيد داشتند تا زماني كه دخالت‌هاي خارجي در سوريه ادامه داشته باشد، اين كشور به آرامش نخواهد رسيد و تغييرات در سوريه بايد توسط دولت دمشق اعمال شود.
سوريه از اواسط مارس 2011 صحنه ناآرامي‌ها بوده است و در حالي گروه‌هاي مخالف در سوريه و كشورهاي غربي، تلفات در ناآرامي‌هاي سوريه را به نيروهاي مسلح اين كشور نسبت مي‌دهند كه دمشق، شورشيان و خرابكاران و همچنين گروه‌هاي مسلح را عامل خشونت‌هاي خونين اين كشور مي‌داند و تاكيد مي‌كند اين ناآرامي‌ها از خارج سازماندهي مي‌شود.

در همين حال همزمان با تشديد ناآرامي‌ها در سوريه، كوفي عنان، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه با ارائه طرح صلح 6 ماده‌اي به دولت دمشق خواستار پايان دادن به درگيري‌ها در اين كشور شد. اين طرح كه بايد از امروز به‌طور رسمي اجرا شود، علاوه بر درخواست براي پايان دادن به خشونت‌ها در اين كشور عربي، آتش‌بس، دسترسي دادن به آژانس‌هاي كمك‌رسان و بشردوستانه و گفت‌وگوي سياسي بين دمشق و مخالفان را دربر مي‌گيرد.

در اين ميان اگرچه دولت سوريه با پذيرش طرح صلح عنان خواستار تضمين كتبي مخالفان براي زمين گذاشتن سلاح‌ها شد، ولي اين خواسته با پاسخ منفي مخالفان روبه‌رو شد و از اين رو كماكان بحران سوريه پابرجا مانده است. در چنين شرايطي، كوفي عنان به ايران سفر كرده است و در ديدار با مقامات كشورمان ابراز اميدواري نموده كه ايران بخشي از راه‌حل بحران سوريه باشد. در اين سفر، دبيركل سابق سازمان ملل در حاشيه سفر استاني هيات دولت به هرمزگان، با محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور در محل سالن تشريفات فرودگاه قشم، ديدار و گفت‌وگو كرد كه به نظر مي‌رسد مهم‌ترين محورهاي مذاكرات احمدي‌نژاد و كوفي عنان در اين ديدار، بررسي مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي بويژه مسائل مربوط به سوريه باشد.

پايبندي همه طرف‌ها به قواعد دموكراسي

در اين سفر 2 روزه همچنين كوفي عنان در تهران با سعيد جليلي، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و درباره تحولات سوريه با وي گفت‌وگو كرد و كنفرانسي خبري با حضور علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه داشت.

سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار با كوفي عنان تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران معتقد است، ماموريت نماينده سازمان ملل در صورتي موفقيت‌آميز خواهد بود كه با واقعيت‌هاي آن كشور منطبق باشد و همه طرف‌ها را به پايبندي عملي به قواعد دموكراسي ملتزم كند.

وي با اشاره به جايگاه مردم‌سالاري در رويكرد تهران در قبال تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي گفت: ايران همواره بر حل‌و فصل مسالمت‌آميز مساله سوريه بر مبناي خواست مردم اين كشور و بدون دخالت خارجي تاكيد كرده است.

در بخشي ديگر، دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اين‌كه راه‌حل مساله سوريه بايد مبتني بر 2 مرحله باشد، گفت: در مرحله نخست سازوكاري طراحي شود كه گروه‌هاي مسلح ضددولت سوريه و كشورهايي را كه با كمك‌هاي لجستيك و تسليحاتي درصدد ايجاد منطقه حائل هستند، به توقف خشونت و درگيري و همچنين برقراري ثبات و امنيت پايبند سازد و در مرحله دوم سازوكاري طراحي شود كه انتخابات آزاد پارلماني براساس قانون اساسي اصلاح شده اين كشور در موعد مقرر برگزار و براساس آن، دولت منتخب برآمده از پارلمان تشكيل شود. در اين ديدار، همچنين كوفي عنان ضمن ارائه گزارشي از ماموريت خود با تاييد نظرهاي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، بر لزوم رفع ابهامات موجود در طرح خود تاكيد كرد.

وي اظهار كرد: يكي از موانع اصلي موفقيت اين طرح آن است كه برخي كشورها درصدد تغيير رژيم در سوريه هستند كه اين امر با ماموريت من و هدف سازمان ملل در تضاد است.

كوفي عنان با استقبال از پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران براي پايبندي همه طرف‌ها به قواعد دموكراسي، آن را راه‌حل اساسي براي سوريه خواند.

مخالفت ايران با مداخله خارجي در سوريه

ديدار و گفت‌وگو با علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه و شركت در نشست خبري مشترك با وي، از ديگر برنامه‌هاي كوفي عنان در سفر به ايران بود.

در اين نشست خبري مشترك وزير خارجه كشورمان بار ديگر مخالفت ايران را با مداخله خارجي در امور داخلي سوريه اعلام و تصريح كرد: هر تغييري در سوريه بايد توسط دولت اين كشور انجام شود.

صالحي، عنان را شخصيت شناخته شده بين‌المللي خواند و با بيان اين‌كه وي دوستان فراواني از جمله وزراي خارجه سابق ايران دارد، به مسووليت كنوني عنان در موضوع سوريه اشاره كرد و گفت: تمام تلاش عنان اين است كه اين موضوع را به صورتي مديريت كند كه هيچ شائبه‌اي از طرفداري و جانبداري از يك طرف يا طرف ديگر در آن مشاهده نشود. وي به گفت‌وگوهايش با عنان پرداخت و با اشاره به تاكيد مجدد كوفي عنان بر رعايت بي‌طرفي در حل موضوع سوريه اظهار كرد:‌ عنان پيشنهادي 6 بندي در مورد سوريه داشت كه مورد توافق اين كشور قرار گرفته و وي درصدد است اين پيشنهادها را عملياتي كند. البته براي عملياتي شدن اين پيشنهاد همه بايستي با حسن نيت و در جهت عملياتي شدن طرح همكاري كنند.

رئيس دستگاه ديپلماسي با ذكر اين نكته كه جمهوري اسلامي ايران بارها مواضع خود را نسبت به سوريه اعلام‌كرده، اظهار كرد: به اعتقاد ما مردم سوريه مثل ساير كشورهاي ديگر از تمامي حقوق از جمله آزادي احزاب، آزادي انتخابات و... برخوردارند. وي اظهار كرد: البته ما اعلام كرديم كه مخالف دخالت در امور داخلي كشورها از جمله سوريه هستيم و اگر هر تغييري در سوريه قرار است رخ بدهد، بايد توسط دولت سوريه انجام شود. كما اين‌كه دولت سوريه و شخص بشار اسد، قول تغييرات و پاسخگويي به خواسته‌هاي مردم از جمله بازنگري در قانون‌اساسي،‌ تعدد احزاب،‌ انتخابات آزاد و... را داده است.

وزير خارجه كشورمان افزود:‌ بايد به دولت سوريه فرصت لازم داده شود كه اين تغييرات به طور طبيعي در داخل سوريه توسط حكومت اين كشور و تحت رهبري بشار اسد انجام شود. وي افزود:‌ اين مختصر اختلافي است كه ممكن است ما (ايران) با برخي كشورهاي ديگر در منطقه و غرب داشته باشيم. شايد اعتقاد آنها به گونه‌اي ديگر است و مي‌خواهند تغييرات را به سبك ديگري مشاهده كنند.

رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان كرد: خوشحاليم كه در پيشنهاد عنان، هيچ بحثي از رفتن راس حكومت و تغيير حكومت در سوريه نيست؛ بلكه بحث اين است كه طرفين گفت‌وگو كرده و مجال لازم براي تغييرات داده شود.

وي ادامه داد: ما به عنان گفتيم تا زماني كه با اين شيوه عمل مي‌كند، پشتيبان طرح‌هاي او هستيم و اميدواريم با همت وي در آينده نزديك شاهد رفع مشكل در سوريه باشيم و مردم و مخالفان و حكومت با همديگر بنشينند و مسائل را به گونه‌اي حل و فصل كنند كه سوريه در آينده وارد يك بحران خلأ حكومتي نشود؛ چراكه اگر اين‌گونه شود، آثار مخربي بر كل منطقه دارد كه هيچ‌كس خواهان آن نيست. نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه نيز با تاكيد بر ضرورت غيرنظامي شدن موضوع سوريه خاطرنشان كرد: بايد در كنار يكديگر از فرآيند حل بحران سوريه حمايت و در اين مسير از حمايت ايران نيز تشكر مي‌كنيم. كوفي عنان گفت: خوشحالم كه ديدم ايران از طرح 6 ماده‌اي و تلاش‌هاي سازمان ملل در اين راستا بسيار حمايت مي‌كند و بسيار مهم است كه ما طرحي را پيدا كنيم كه خشونت‌هاي جاري در سوريه پايان داده شود.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode