ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 فروردين 1391     |     کد : 34442

جلال موسيقي ايران آرام گرفت

پیكرمرحوم سید جلال ذوالفنون استاد صاحب نام موسیقی سنتی و نوازنده سه تار ایرانی روزچهارشنبه در آیینی ویژه در قطعه هنرمندان امام زاده طاهر(ع) كرج به خاك سپرده شد.

جام جم آنلاين: پیكرمرحوم سید جلال ذوالفنون استاد صاحب نام موسیقی سنتی و نوازنده سه تار ایرانی روزچهارشنبه در آیینی ویژه در قطعه هنرمندان امام زاده طاهر(ع) كرج به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، در آیین خاكسپاری پیكر مرحوم استاد ذوالفنون تعداد زیادی از هنرمندان، مردم و مسوولان استان البرز حضور داشتند.

سهیل محمودی از شاعران و ادیبان كشور در اين مراسم گفت: این استاد برجسته به تربیت و پرورش شاگردان زیادی ازجمله علی قورچیان در كشور همت گماشت.

وی افزود: استاد ذوالفنون شخصیتی ساده زیست و وارسته بود و در آثار هنری خود به اشعارشاعران تاریخی ایران زمین از جمله حافظ توجه ویژه داشت.

محمودی گفت: همچنین این استاد موسیقی ایران بین ادبیات و موسیقی ارتباط مناسبی برقراركرد.

اگر ذوالفنون نبود، سه تاري هم نبود

در بخش ديگري از اين مراسم، داوود گنجه‌اي ـ از اعضاي هيات مديره‌ خانه موسيقي و يار پنجاه ساله‌ زنده ياد ذوالفنون ـ با تسليت درگذشت اين هنرمند گفت: در آخرين ديداري كه با هم داشتيم همچون هميشه با زباني بذله‌گو گفت: «من قند، كلسترول، پول و مقام دارم، اما تنها يك چيز كم دارم كه آن هم معرفت است.» در حالي كه بنده در جمع شما قسم مي‌خورم كه او تنها آدمي بود كه به گمان من به حضرت حق وصل است و از اين جهت از همه چيز اين دنيا بي‌نياز بود.

گنجه‌اي همچنين به تنها بازماندگان نسل موسيقي كه در مركز حفظ اشاعه موسيقي رديف دستگاهي كار مي‌كردند، اشاره كرد و افزود: ما شش يار دبستاني بوديم و اكنون از بين ما تنها بنده و كياني به ظاهر مانده‌ايم. البته حداقل تاكنون بنده به معرفت ذوالفنون نرسيده‌ام اما افتخار مي‌كنم كه چنين مردي در كنار ما حضور داشت، زيرا هر آنچه از علم و معرفت آن بگوييم كم گفته‌ايم.

او در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: حضور فيزيكي ذوالفنون و امثال او در اين مراسم مطرح نيست، زيرا آنها در جمع ما حضور معنوي دارند و اميدوارم با حضور در چنين مراسم‌هايي هر چه بيشتر قدر هم را بدانيم چرا كه اندكي حسادت و شيطنت در روحيه‌ي ما وجود دارد اما عقل و هنر همواره بايد در كنار هم حركت كنند.

گنجه‌اي در پايان سخنان خود يادآور شد: اگر ذوالفنون نبود، سه تاري هم نبود. او يك انسان واقعي بود و آنچه را كه گفت ندارم بيش از همه داشت.

پيام مديركل دفتر موسيقي به مناسبت درگذشت ذوالفنون

در بخش پاياني مراسم پيام سيد محمد ميرزماني ـ مدير كل دفتر موسيقي ـ توسط عباس سجادي خوانده شد.

در اين پيام آمده است: «خبر، پتك سنگين بر آيينه بود و چه سخت و تاسف‌آور است كه در آستانه‌ بهاري ديگر خبر سفر بزرگي از عرصه‌ هنر منتشر مي‌شود. هنر مردي نستوهي از سلاله ظرافت و شكوه، «ذوالفنون» كه «جلال» نوازندگي سه تار را با جمال آفرينش نوحه‌هاي روح‌نواز و تاليف آثار ارزشمند آموزشي در اين گستره و نيز پرورش شاگرداني شايسته به زيبايي و ماندگاري درآميخته بود. اينك هر چند نبودش را التيامي نيست، اما بي‌هيچ ترديدي او از امروز تا روزهاي ناپيدايي كه نام و نشاني از روشنايي هنر و منش منزه موسيقيايي است، زنده و جاويد خواهد ماند چرا كه مرگ پايان كبوتر نيست. اينجانب به هر تقدير فقدانش را به جامعه‌ موسيقيايي كشور و خانواده‌ ارجمندش تسليت مي‌گويم و علو درجات روحاني را براي آن فقيد سفر كرده از درگاه ايزدي مسالت دارم.»

سیدجلال ذوالفنون در20 اسفندماه سال 1316 در آباده استان فارس متولد شد و از كودكی زخمه‌های تار پدر و نغمه‌های ویلن برادر، نوازشگر گوشش بود.

وی از همان كودكی علاقه فراوانی به ساز سه تار داشت و پس از ادامه تحصیل در هنرستان موسیقی ملی در كنار سازهای تار و ویلن به تكمیل ساز سه تار پرداخت.

ذوالفنون پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تهران به مركز حفظ و اشاعه موسیقی رفت و در كنار تدریس به آموزش موسیقی مشغول شد.

وی در پرورش هنر موسیقی ایران تاثیر به سزایی داشت و در نواختن سه تار از شیوه‌ای جذاب و سبك خاصی استفاده كرد.

هم‌زمان با تأسیس رشته موسیقی در دانشكده هنرهای زیبا، به آنجا راه یافت؛ آشنایی با شخصیت‌های موسیقی ملی ایران از جمله نورعلیخان برومند و داریوش صفوت، شناخت تازه‌ای از موسیقی اصیل ایران و امكانات وسیع سه‌تار برای وی به ارمغان آورد و از سال 1346 فعالیت خود را روی سه تار متمركز كرد.

وی از روش‌های اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین راهنمایی‌های احمد عبادی بهره برد و پس از پایان دوره دانشكده در مركز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به تدریس سه‌تار مشغول شد.

جلال ذوالفنون طی سالها به تدریس و اشاعه موسیقی خود كه به عنوان مكتب ذوالفنون نام گرفت، پرداخت و توانست شاگردان زیادی را در عرصه موسیقی ردیف دستگاهی تربیت كند.

استاد سیدجلال ذوالفنون بعدازظهر روز یكشنبه هفته جاری در سن 74 سالگی به علت نارسایی قلبی دارفانی را وداع گفت.

پیكر این استاد صاحب نام امروز (چهارشنبه) با حضور شمار زیادی از هنرمندان و مسوولان درمقابل تالار وحدت تهران تشیع و در قطعه هنرمندان امام زاده طاهر (ع) كرج به خاك سپرده شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 2 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode