ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 9 تير 1403
شنبه 9 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 تير 1403     |     کد : 203959

مسجد کبود میزبان آیین اختتام کنگره سراسری شعر غدیر

آیین اختتام کنگره سراسری شعر ترکی و فارسی غدیر با حضور شاعران کشوری و استانی، در مسجد کبود تبریز برگزار شد.

آیین اختتام کنگره سراسری شعر ترکی و فارسی غدیر با حضور شاعران کشوری و استانی، در مسجد کبود تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین منیری‌فر، شهردار منطقه هشت تبریز ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و فرارسیدن عید سعید غدیر خم گفت: رویکرد شهرداری تبریز در سال جاری، توجه بیشتر به مسائل فرهنگی بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت برگزاری هرچه بیشتر رویدادهای ادبی و فرهنگی گفت: تلاش شبانه‌روزی همکاران شهرداری منطقه هشت تبریز، اعتلای فرهنگ و ادبیات غنی و بزرگداشت مفاخر فرهنگی است.

شهردار منطقه هشت تبریز یاد و خاطره شهید آیت‌الله آل‌هاشم را گرامی داشت و گفت: ایشان همواره به مسئلهٔ غدیر و فعالیت‌های فرهنگی و دینی توجه ویژه داشتند و در چنین مراسم‌های فرهنگی حضور داشتند.

نشست پژوهشی نخستین کنگره شعر سراسری شعر غدیر، ساعت ۱۱ روز دوشنبه _ چهارم تیر _ با سخنرانی حجت‌الاسلام محمود معرفت و شعرخوانی ابوالفضل حمامی برگزار شد.

در آئین اختتام کنگره سراسری شعر غدیر که باحضور جمعی از شاعران و علاقه‌مندان ادبیات آئینی برگزار شد، حجت‌الاسلام محمود معرفت، علیرضا قزوه و قادر دلاورنژاد از تهران و علی حنیفه از زنجان میهمان آغوش گرم و خاک شاعرخیز تبریز بودند.

حجت‌الاسلام محمود معرفت با اشاره به توجه اولیای دین نسبت‌به شعر و شاعری گفت: دیوان حضرت علی (ع) نیز معرف خاص و عام است که چاپ مصری آن معتبر و مورد اعتنا است.

وی افزود: ما در مورد مسئلهٔ غدیر احساس وظیفه می‌کنیم که شعرا تبعیت از روش اهل‌بیت (ع) را برای خودشان محور قرار داده و در این زمینه با نگاه‌های مختلف در طول تاریخ غزل و قصیده‌هایی به یادگار گذاشته‌اند.

هیأت داوران این کنگره متشکل از آقایان قادر دلاورنژاد از تهران، ودود دوستی از مراغه و محمدرضا بحری از تبریز با قرائت بیانیه و با انتخاب هشت اثر در بخش‌های فارسی، ترکی و ویژه از میان ۴۶۰ قطعه شعر ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، آثار برگزیده را معرفی کردند.

محمدرضا بحری، نماینده هیأت داوران ضمن قرائت بیانیه هیأت داوران کنگره سراسری شعر ترکی و فارسی غدیر گفت: شعر غدیر، هنر همزاد واقعه‌ای است که مهر تأیید از کلام مصطفوی دارد و نگاه تکریم از مقام مرتضوی و در ادای فریضه عینی تبلیغ غدیر از نسلی به نسل دیگر در گستره‌ای به وسعت تاریخ، بیرقی به بلندای ملکوت افراشته و پیام غدیر را بر ضمیر جان عالمیان نگاشته است.

وی افزود: نخستین کنگره شعر غدیر تبریز که در ایستگاه پایانی آن قرار دارد؛ کوششی است که وظیفهٔ روایت و شناساندن دلدادگی‌ها و عاشقانه‌های ولایی اصحاب هنر و اندیشه متعالی را بر ذمه خود دارد تا پرده غفلت از حاصل خامه در نثار و طبع گهربار شاعران آستان امیرالمؤمنین زدوده و لآلی منظوم میراث‌داران شعر حکمت‌مدار شیعی را در مرئی و منظر مشتاقان و علاقه‌مندان ارائه نموده باشد.

بحری با اشاره به این‌که دبیرخانه این رویداد ادبی - آئینی پس از دریافت بیش از ۴۶۰ اثر علوی از شعرای گران‌سنگ میهن اسلامی و بررسی آن‌ها از حیث موضوع و شرایط مندرج در فراخوان، حدود ۱۳۰ اثر را به صورت کدگذاری شده و بدون ذکر نام صاحبان اثر به مرحله داوری معرفی کرد، گفت: هیئت داوران نخستین کنگره سراسری شعر غدیر تبریز افتخار دارد که پس از بررسی‌های دقیق و علمی آثار رسیده از منظر فرم و زبان، خیال و تصویر، احساس و عاطفه، بلاغت و موسیقی، اندیشه و محتوا و تطابق با تاریخ، کلام و سیره امیرالمؤمنین تعداد سه قطعه اثر را در بخش فارسی و سه اثر را در بخش ترکی به‌عنوان آثار برگزیده و در بخش ویژه گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردی‌بهشت به‌ویژه سومین امام جمعه شهید تبریز، سید شریف آذربایجان حضرت آیت‌الله شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم دو اثر برگزیده را معرفی می‌کند که به شرح زیر آمده است:

در بخش فارسی، آرش پورعلیزاده از رشت، رتبه نخست؛ وحید طلعت از ارومیه، رتبه دوم و امیر رسولی از زنجان، رتبه سوم را از آن خود کرد؛

در بخش ترکی، بلال کمالی (ائلمان) از تبریز، رتبه نخست؛ حسین فرهادی از مراغه، رتبه دوم و نازیلا کاظم‌علیلو از ارومیه، رتبه سوم را از آن خود کرد؛

در بخش ویژه نیز، مهدی جهان‌دار و آرش توفیقی به‌عنوان نفر برگزیده معرفی شدند.

در بخش پایانی این مراسم، از کتاب "غدیریه" که شامل آثار شرکت‌کنندگان این جشنواره بود، با حضور حسین منیری‌فر، شهردار تبریز و حجت‌الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز رونمایی شد.

 


نوشته شده در   سه شنبه 5 تير 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode