ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 اسفند 1390     |     کد : 34379

براي كي، چي عيدي بخريم؟

براي بعضي‌ها وظيفه است، بعضي‌ها برايش با علاقه وقت مي‌گذارند و عده‌اي هم هستند كه كاسه چه كنم چه كنم دست مي‌گيرند.

براي كي، چي عيدي بخريم؟
بوي عيدي
جام جم آنلاين: براي بعضي‌ها وظيفه است، بعضي‌ها برايش با علاقه وقت مي‌گذارند و عده‌اي هم هستند كه كاسه چه كنم چه كنم دست مي‌گيرند.

منظورم عيدي است؛ همان كه در تعارف اسمش ناقابل و برگ سبز مي‌شود، اما خيلي‌ها خصوصا بچه‌ها برايش ضعف مي‌كنند و همه شادي سال نو برايشان در عيدي‌اي كه مي‌گيرند خلاصه مي‌شود. بزرگ‌ترها هم به روي خودشان نمي‌آورند، وگرنه كسي پيدا نمي‌شود كه از عيدي گرفتن خوشش نيايد.

عيدي گرفتن و عيدي دادن سال‌هاست كه جزء لاينفك جشن نوروزي ماست. سابقه‌اش هرچند كه در متون مختلف، يكسان نيامده، اما به هر حال به سال‌هاي دور برمي‌گردد، تا جايي كه مي‌گويند رسم سكه عيدي دادن به 400 سال قبل از ميلاد و دوران داريوش دوم و دربار او مي‌رسد.

هر چه كه بوده دست‌كم در حافظه همه ما عيدي دادن مانند چيدن سفره هفت‌سين حك شده و گريزي از آن نيست.


وقتي پول، عيدي مي‌شود

ساده‌ترين، بي‌دغدغه‌ترين و شايد كاربردي‌ترين عيدي‌اي كه اتفاقا خيلي هم مرسوم است، شامل اين مي‌شود كه پاكتي برداريد و مبلغي بسته به جيب و ميزان ارتباط شما با گيرنده عيدي، در آن بگذاريد و روي پاكت هم جملاتي با سليقه خودتان خطاب به شخص گيرنده بنويسيد و تمام!

هيچ كس از پول بدش نمي‌آيد، اما ناگفته نماند هميشه و براي همه، عيدي از نوع اسكناس جذاب نيست. شايد پدر يا مادر خانواده كه اغلب سليقه‌اي متفاوت از فرزندانشان دارند، پول را عيدي مناسبي در نظر بگيرند، اما هيچ‌وقت دوستان نزديك و كساني كه همسن و سال محسوب مي‌شوند، به يكديگر پول عيدي نمي‌دهند.

شايد به اين خاطر است كه پول عيدي دادن، خيلي دم‌دستي به نظر مي‌رسد، در حالي كه يكي از شاخص‌هاي هر هديه‌اي اين است كه هديه‌دهنده براي تهيه‌اش وقت و زماني به خرج دهد و زحمتي بكشد.


بدعيدي‌ها

عيدي گرفتن كاملا سليقه‌اي است. اغلب كساني هم كه به فكر گرفتن عيدي هستند همه تلاششان اين است كه بهترين عيدي را هديه بدهند و شايد با همين حساسيت سعي مي‌كنند به شكلي بفهمند طرف مقابلشان به چيزي علاقه يا احتياج دارد.

اما بعضي‌ها اين وسط به جاي اين‌كه ذوق و سليقه به خرج دهند، به طور مستقيم از همان فرد سوال مي‌كنند كه چه عيدي‌اي را مي‌پسندد.

اين شكل عيدي گرفتن يا عيدي دادن بي‌حسن نيست، خصوصا كه عيدي‌دهنده و گيرنده در واقع 2 طرف معامله‌اي قرار مي‌گيرند كه هر دو راضي به نظر مي‌رسند، اما در نظر افراد خوش‌ذوق اين نوع تبادلات عيدي بدترين نوع عيدي محسوب مي‌شود.

بهانه‌هايي مثل اين‌كه نمي‌دانم سليقه‌اش چيست، هر چي مي‌گيرم خوشش نمي‌آيد، همون بهتر كه از خودم پرسيد و او سليقه مرا نمي‌داند، از سوي دو طرف معمولا مطرح مي‌شود در حالي كه همه لذت عيدي گرفتن به غيرمنتظره بودنش است و همه احترام و علاقه‌اي كه دو نفر براي هم قائل هستند در همين جمله خلاصه مي‌شود كه هر چه از دوست رسد نيكوست.

البته اين نوع عيدي گرفتن اغلب در ميان دوستان، همسران و كساني كه خيلي به هم نزديك هستند، اتفاق نمي‌افتد و معمولا بين والدين و فرزندان باب است؛ خصوصا فرزنداني كه منتظر فرصت خريد چيزي هستند، عيد را بهانه مي‌كنند تا والدينشان را بي‌چون و چرا قانع كنند. با اين وجود همه زيبايي عيدي دادن در اين است كه شما را به كمي فكر وادارد و همه لذت عيدي گرفتن در غيرمنتظره بودنش است.


عيدي براي كودكان

بي‌ترديد خريد عيدي براي كودكان بيشتر از هر گروه سني ديگري لذتبخش است، خصوصا كه اين لذت معمولا بلافاصله بعد از دريافت بسته عيدي در حركات و نگاه آنها خودش را نشان مي‌دهد.

اگر اولين گزينه شما براي عيدي دادن به يك كودك پول است، گزينه مناسبي نيست. هرچند كه اغلب بچه‌ها به معجزه پول براي به دست آوردن خواسته‌هايشان آشنا هستند، اما با اين كار خودتان را از شريك شدن در شادي صادقانه آنها هنگام باز كردن بسته عيدي محروم مي‌كنيد.

عيدي‌هايي مانند پول يا طلا به شكلي هستند كه به نظر مي‌رسد براي جلب نظر پدر يا مادر كودك خريده مي‌شود، در حالي كه بهتر است عيدي بچه‌ها از جنس خودشان باشد. دنياي بچه‌ها با همه پيچيدگي‌هايش خيلي دور از دسترس نيست. اغلب آنها از ديدن لباس‌هايي كه رنگ‌هاي شاد يا تصاوير كارتوني دارند، به هيجان مي‌آيند.

براي دختربچه‌ها ليست بلندبالايي از انواع عروسك و اسباب‌بازي وجود دارد كه تهيه‌شان كار سختي نيست و پسربچه‌ها هم سليقه‌شان در مورد اسباب‌بازي ماشين يا هواپيما با چند دهه قبل هنوز فرقي نكرده است.

اگر نمي‌خواهيد يا نمي‌توانيد خيلي هزينه كنيد، براحتي مي‌توانيد از تمامي مراكز خريد عروسك شخصيت كارتوني محبوب بچه‌ها را با قيمت چند هزار تومان بخريد. اين روزها تعداد اين شخصيت‌هاي كارتوني آنقدر زياد شده‌اند كه با يك پرسش ساده از خود بچه‌ها، زود به جواب مي‌رسيد.

اگر برايتان اهميت دارد كه عيدي مورد نظر كاربردي بيشتري از بازي داشته باشد، مي‌توانيد با كمي دقت و پرس‌وجو از بازي‌هاي فكري، بسته كامل لوازم نقاشي، مجموعه كتاب‌هاي شعر و داستان كودكان و هر چيزي كه بتواند خلاقيت كودك را به كار گيرد، استفاده كنيد.


به مادرتان چه عيدي مي‌دهيد

مادرها به جاي عيدي و هديه، سلامتي شما را مي‌خواهند و اين جمله هميشگي آنهاست، اما اگر دستتان در جيب خودتان است، بهتر است به فكر يك عيدي خوب باشيد.

خيلي بعيد به نظر مي‌رسد كه كسي سليقه مادرش را نداند، بالاخره آنها به يكي از هديه‌هاي معمول شامل كتاب، لباس، وسايل منزل يا طلا علاقه دارند، اما با اين حال اگر از خريد كالاي مشخصي مطمئن نيستيد به پيشنهاد ما در خصوص خريد يك جفت كفش طبي فكر كنيد.

اگر مادر پا به سني داريد، يادتان باشد كه مادرها در اين سن و سال اغلب از كمر و پادرد گله دارند و قيمت كفش‌هاي طبي خوب هم معمولا بالاست. حتي اگر شده با كمك پدر يا ساير خواهر يا برادرتان پولش را جور كنيد، براي مادرتان يك كفش طبي بخريد.

بالش طبي (كه قيمتش مناسب است)، وسايل ماساژ، صندلي‌هاي مخصوص و بالاخره هر چيزي كه به سلامت و راحتي مادرتان مربوط مي‌شود، هديه خوبي محسوب مي‌شود.

يك عمر به مادرتان زحمت داده‌ايد، حالا وقت عيدي به دنبال چيزي باشيد كه راحتي‌اش را فراهم كند، اگر راحتي و آرامش مادرتان با يك سفر يا زيارت به دست مي‌آيد، دريغ نكنيد و به عنوان عيدي او را به مسافرتي كه دوست دارد ببريد.

در هر حال زمان خريد عيدي براي مادرها هر چقدر كه وقت، پول و انرژي بگذاريد، چيزي از دست نمي‌دهيد، هرچند كه در نظر آنها همان تبريك عيد هم به اندازه دنيا ارزشمند است.

علايق پدرها

به نظر مي‌رسد خريد عيدي براي پدرها سخت‌تر از مادرها باشد، از اين جهت كه فهرست هديه‌هايي كه مي‌توانيد براي مادرها در نظر بگيريد، بسيار بلندبالاتر از فهرست پدرهاست.

علاوه بر اين‌كه همان گزينه‌هاي گفته شده در خصوص عيدي مادرها را مي‌توانيد در نظر بگيريد، اما باز هم مي‌توانيد فهرستي تهيه كنيد.

تكليف پدرهاي كتابخوان و فرهنگي مشخص است؛ مجموع كتاب‌هاي تاريخي، داستان، شعر و ادبيات اغلب مورد علاقه آنهاست. در حال حاضر مجموعه‌هاي زيادي از موسيقي سنتي و اصيل در بازار وجود دارد كه پدرها معمولا از داشتن‌شان استقبال مي‌كنند.

كفش، كمربند، شلوار، پيراهن و همه آن چيزي كه به عنوان پوشاك شناخته مي‌شود، براي پدرها هديه مناسبي محسوب مي‌شود. وسايل اصلاح صورت و عطر را هم به اين فهرست اضافه كنيد. هواي پدرها را داشته باشيد، خصوصا كه اولين عيدي‌هاي زندگي‌تان را از پدرتان گرفته‌ايد.


دخترها و پسرها چه عيدي‌هايي را مي‌پسندند

اگر براي خواهر يا دخترتان يا هر دخترخانم جواني قصد خريد عيدي داريد، بايد بدانيد كه كار ساده‌اي در پيش نداريد. دخترها در عين حال كه وسايل و علايق زيادي دارند، اما معمولا از هر چيزي چندتايي دارند و از همه بدتر آن‌كه سليقه‌شان به هر چيزي علاقه نشان نمي‌دهد.

پس بهتر است قبل از اقدام حتما پرس‌وجو كنيد، به حرف‌هايش خوب گوش دهيد و مطمئن باشيد كه بالاخره مي‌توانيد عيدي محبوبش را بشناسيد.

شال، روسري، شلوار، بلوز و همه انواع پوشيدني‌ها براي همه دخترها جذاب است، اما اكثر آنها به انگشتر، گوشواره و زينتي‌هايي از اين قبيل بشدت علاقه نشان مي‌دهند.

اين روزها به مدد گراني طلا انواع فلزي، چوبي، پارچه‌اي و جنس‌هاي مختلف اين نوع وسايل براحتي و حتي با قيمت‌هاي مناسب پيدا مي‌شود كه حالا اگر نشاني از ماه تولد فرد مورد نظر را هم داشته باشد باز هم خالي از لطف نيست.

انواع لوازم بهداشتي شامل شامپو و نرم‌كننده، صابون، اسپري، كرم آرايشي و بهداشتي، لوسيون بدن، ژل مو و چيزهايي از اين قبيل هم عيدي‌هاي كاربردي به نظر مي‌رسند. مي‌توانيد چند تايي از اين لوازم بهداشتي را از يك برند خاص تهيه و در بسته‌بندي شكيل كادو دهيد.

پسرها هرچند به اندازه دخترها سختگير نيستند، اما به كاربردي بودن يك هديه بيشتر از هر چيزي فكر مي‌كنند. اين روزها اغلب آنها به دنبال نرم‌افزارهاي بازي‌هاي كامپيوتري هستند.

اگر پاي پوشاك در ميان باشد كمي سليقه‌شان متفاوت شده، هر شلوار يا پيراهني برايشان جذاب نيست. پس بهتر است ريسك نكنيد و از سليقه، رنگ و مدل مورد علاقه‌اش مطمئن شويد.

اين وسط چيزهاي مشتركي هم بين دخترها و پسرها وجود دارد كه مي‌توانند هديه‌هاي خوبي باشند. انواع لوازم‌التحرير، كيف‌هاي مدرسه يا دانشگاه، كتاب‌ها، آثار و حتي پوستر شاعر، نويسنده يا موسيقيدان محبوبشان آنها را سر ذوق مي‌آورد.

اگر اهل خواندن مجله يا نشريه خاصي هستند، به عنوان عيدي اشتراك 6 ماهه يا يك ساله آن را به او هديه دهيد.


عيدي‌هاي فرهنگي

حتي اگر اهل كتاب نيستيد، باز هم سعي كنيد كتاب عيدي بدهيد. شايد اين جمله كمي مستبدانه به نظر برسد اما باور داشته باشيد كتاب و هر هديه فرهنگي كه بتواند كمي بيشتر ما را به فكر بيندازد، ارزشمند است.

البته منظور از اين پيشنهاد اين نيست كه به مادربزرگتان كه ممكن است سواد و حوصله كتابخواني را نداشته باشد هم كتاب عيدي بدهيد. براي كودكان، نوجوانان و جوانان خانواده، دوست و فاميل به عنوان عيدي كتاب، آلبوم‌هاي موسيقي و فيلم‌هاي ماندگار سينماي جهان و ايران را هديه بگيريد.

شك نكنيد علاوه بر اين‌كه يك اقدام فرهنگي انجام مي‌دهيد، لازم نيست خيلي هزينه كنيد. مطمئن باشيد قيمت يك كتاب خوب در هر حوزه‌اي بسيار كمتر از يك شال دخترانه يا يك پيراهن پسرانه است.

اين روزها به مدد دانلود كردن، دسترسي به آرشيوي كامل از موسيقي ايراني و خارجي و خصوصا آلبوم‌هاي وزين موسيقي، امكان‌پذير شده است و تهيه ليستي از فيلم‌هاي خوب فقط يك جستجوي ساده در اينترنت را مي‌طلبد.

در عوض ممكن است خواندن كتابي كه شما عيدي داده‌ايد يا شنيدن و ديدن موسيقي و فيلم‌هايي كه شما عيدي گرفته‌ايد، مسير زندگي و دنياي يك نوجوان را به سمت خوب و درستي هدايت كند. حتي اگر خودتان در اين حوزه‌ها سررشته نداريد، بهتر است با راهنمايي گرفتن از افراد فرهنگي و دانشگاهي عيدي فرهنگي مورد نظر را تهيه كنيد.


عيدي از نوع واقعي

وقتي از افراد پرسيده مي‌شود بهترين عيدي‌اي كه گرفته‌اند چه بوده، اغلب در ذهنشان دنبال عيدي‌اي هستند كه با حس و حالشان مرتبط بوده، نه اين‌كه به اين فكر كنند گران‌ترين عيدي‌شان چه بوده است.

گران يا ارزان بودن عيدي را قيمت آن لزوما تعيين نمي‌كند، بلكه ميزان توان خريد افراد مشخص مي‌كند كه هديه گرفته‌شده براي آنها ارزان يا گران تمام شده است. با اين حال هيچ وقت شاخص اصلي‌تان براي خريد يك عيدي را بر مبناي قيمت آن قرار ندهيد.

هيچ وقت فكر نكنيد عيدي بهتر به معناي عيدي گران‌تر است و هرگز به عنوان يك دريافت‌كننده عيدي به دنبال ارزش مادي آن نباشيد.

عيدي از جنس عيد، نو شدن، بهار، بخشش و مهرباني است، پس لطفا عيدي را با مفاهيم مادي لوث نكنيد.

عيد واقعي يعني انتقال حس شما از شروع سال جديد و همه لذت بهار به همراه يك يادگاري براي كسي كه دوستش داريد و برايتان اهميت دارد.

اگر مي‌خواهيد اين كيفيت را فداي كميت نوع و جنس و قيمت كنيد، حس خوبتان كمي مخدوش مي‌شود، اما اگر هر عيدي را واقعا با ياد كسي و با علاقه بخريد، هر چه كه باشد هميشه ماندگار مي‌شود. عيدي واقعي در پس احساس شماست، نه در آنچه كه خريداري شده است. پس عيدي دادن را وسيله‌اي براي اعلام ميزان اهميت و علاقه‌تان به خانواده و دوستان قرار دهيد.

مستوره برادران نصيري


نوشته شده در   دوشنبه 29 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode