ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 اسفند 1390     |     کد : 34351

صدرنشيني برنامه‌هاي شاد

برنامه‌هاي راديو نمايش را مي‌توان در دو گروه دسته‌بندي كرد. دسته اول برنامه‌هاي نمايشي است كه براي شنوندگان يك داستان راديويي را روايت مي‌كند.

مروري بر سه برنامه موفق راديو در سال90
صدرنشيني برنامه‌هاي شاد
جام جم آنلاين: برنامه‌هاي راديو نمايش را مي‌توان در دو گروه دسته‌بندي كرد. دسته اول برنامه‌هاي نمايشي است كه براي شنوندگان يك داستان راديويي را روايت مي‌كند.
اين نمايش‌ها ممكن است سريالي، تك قسمتي يا كوتاه باشد. دسته دوم برنامه‌هايي است كه اتفاقات دنياي نمايش را در تلويزيون و سينما و تئاتر بررسي مي‌كند و همچنين لايه‌هاي زيرين كارهاي نمايشي را زير تيغ نقد مي‌برد.

برنامه ديالوگ را مي‌توان در گروه دوم قرار داد. ديالوگ در كنار برنامه‌هايي چون پرانتز باز، كارنامه، مكث و... سعي مي‌كند با دست‌اندركاران هنرهاي نمايشي به گفت‌وگو بنشيند و پرونده موضوعات مختلف را در حوزه سينما و تئاتر و تلويزيون ورق بزند.

ديالوگ در مدت كوتاهي كه از زمان تولدش مي‌گذرد، طرفداران زيادي پيدا كرده است.

اين برنامه بر اساس نظرسنجي مجله سروش هفتگي عنوان برترين برنامه راديويي را از آن خود كرد.

همچنين ايوب آقاخاني عنوان برترين مجري راديويي را به خود اختصاص داد. او علاوه بر اجرا سردبيري اين برنامه را هم بر عهده دارد.

ديالوگ از روز شنبه تا پنجشنبه از ساعت 20 تا 21 روانه آنتن مي‌شود. اين برنامه روزانه مصاحبه با بازيگران و فيلمنامه‌نويسان مطرح را در دستوركار خودش قرار داده است.

رويا تيموريان، فرزاد موتمن، مائده طهماسبي و پيمان قاسم‌خاني از جمله هنرمنداني بودند كه سال گذشته پشت ميكروفن ديالوگ نشستند و به سوالات تخصصي راديو نمايش پاسخ دادند.

ديالوگ در ايام برگزاري سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر ويژه برنامه‌اي را تدارك ديد و شنوندگانش را در جريان آخرين گزارش‌هاي اين رويداد هنري قرار داد.

دنياي شاد جمعه ايراني

اين كه برنامه راديويي جمعه ايراني در جمع سه كار برگزيده سال 90 (رده دوم) قرار گرفته، چندان تعجب برانگيز نيست.

از قبل هم انتظار داشتيم كه چنين برنامه‌اي با اين همه سابقه و با حضور اين همه هنرمند مورد توجه اهالي هنر و منتقدان قرار بگيرد.

حالا ديگر شنيدن جمعه ايراني در صبح‌هاي جمعه براي خيلي از ايراني‌ها به يك عادت غيرقابل ترك بدل شده است.

شنوندگان راديو مي‌دانند كه اگر صبح جمعه پيچ راديوشان را روي موج راديو ايران تنظيم كنند وارد يك دنياي شاد و مفرح مي‌شوند؛ دنيايي كه پر است از لطيفه‌هاي بامزه، ترانه‌هاي شاد، شوخي‌هاي اجتماعي و نمايش‌هاي جذاب و خيلي چيزهاي ديگر.

«جمعه ايراني» يا همان «صبح جمعه با شما» با داشتن حدود 30 سال سابقه همچنان طراوت و تازگي‌اش را حفظ كرده و به ورطه تكرار نيفتاده.

نويسندگان و هنرمندان اين برنامه هر هفته اخبار روز را رصد مي‌كنند و محتواي طنز برنامه‌شان را منطبق با آنچه در طول هفته رخ داده ارائه مي‌كنند.

آميز عبدل بيزنس و حاجي بهمني (با بازي رضا عبدي) و كارمنديان و شوت‌زاده (با بازي منوچهر آذري) شخصيت‌هاي نام آشنايي هستند كه هر هفته بخشي از مشكلات اجتماعي مردم را با زبان طنز بيان مي‌كنند.

چندي پيش با صادق عبداللهي، نويسنده برنامه‌هاي طنز راديويي درباره نقد‌هاي اجتماعي اين برنامه و ميزان تاثير‌گذاري‌اش صحبت مي‌كردم. او به نكته جالبي اشاره كرد.

اين كه چنين برنامه‌هايي حتي اگر مورد توجه مسوولان قرار نگيرند باز هم تاثيرگذارند، صرفا به اين خاطر كه توانسته‌اند لبخندي را بر لب شنوندگانشان بنشانند.

عبداللهي مي‌گفت: خنديدن كار بيخودي نيست. در كشورهاي اروپايي خنده در دستور كار جدي ادارات قرار گرفته است. كسي كه مي‌خندد تخليه رواني مي‌شود. يك انرژي در بدنش آزاد مي‌شود. الكي خنديدن هم هنر است. برنامه‌هاي راديو موظفند مردم را بخندانند. همه دنيا درگير مشكلات است. ايران هم مشكلات خودش را دارد. ما نياز به خنده داريم. خنده مثل آب و هوا و مثل نفس كشيدن لازم است.

آغاز يك روز پرنشاط با «جوان ايراني سلام»

«جوان ايراني سلام» همان‌طور كه از نامش پيداست يك برنامه صبحگاهي است كه براي مخاطبان جوان راديو پخش مي‌شود.

اما در حال حاضر اين برنامه گستره مخاطبان زيادي پيدا كرده و به همين دليل خيلي از شنوندگان بزرگسال و حتي كهنسال هم صبح‌شان را با صداي جوان ايراني سلام آغاز مي‌كنند.

در نظرسنجي‌اي كه هفته نامه سروش انجام داده 91 نفر از منتقدان و هنرمندان اين برنامه را در فهرست برگزيدگان سال راديو قرار داده‌اند.

يادداشت روز، در چند ثانيه، جوان ديروز سلام، پيگيري يك پرونده و خسته نباشيد از جمله بخش‌هاي اين برنامه صبحگاهي است.

دست‌اندركاران اين برنامه به پيگيري مطالبات مردم توجه زيادي دارند و در ساعات آغازين صبح با مسوولان تماس مي‌گيرند و آنها را سوال پيچ مي‌كنند.

بخش طنز «در چند ثانيه» با خبرهاي روز شوخي مي‌كند و «جوان ديروز سلام» هم به سراغ آدم‌هاي پيشكسوت و موفق مي‌رود. اين برنامه ضرباهنگ تندي دارد و با اين رويكرد شنوندگان را براي آغاز يك روز پرنشاط آماده مي‌كند.

بنفشه رافعي و فاطمه صداقتي دو تن از مجريان محبوب راديو اجراي اين برنامه را به عهده دارند. جوان ايراني سلام هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 6:45 الي 8:15 دقيقه بامداد روانه آنتن راديو جوان مي‌شود.

احسان رحيم‌زاده


نوشته شده در   يکشنبه 28 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode