ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 اسفند 1390     |     کد : 33766

خانه‌تكاني شما را از پا نيندازد

با نزديك شدن سال نو، تميز كردن خانه يكي از دغدغه‌هاي اصلي خانم‌ها و ديگر اعضاي خانواده مي‌شود. البته در اين ميان بعضي هم فراموش مي‌كنند خانه‌تكاني رسمي قديمي براي استقبال از بهار است و نه خوشامدگويي به ده‌ها بيماري مختلف!

از فعاليت مستمر براي نظافت خانه بپرهيزيد و هر 30 دقيقه کمي استراحت کنيد
خانه‌تكاني شما را از پا نيندازد
با نزديك شدن سال نو، تميز كردن خانه يكي از دغدغه‌هاي اصلي خانم‌ها و ديگر اعضاي خانواده مي‌شود. البته در اين ميان بعضي هم فراموش مي‌كنند خانه‌تكاني رسمي قديمي براي استقبال از بهار است و نه خوشامدگويي به ده‌ها بيماري مختلف!
اگر شما هم مي‌خواهيد سال نو را با سلامت كامل آغاز كنيد، بهتر است مواردي را به خاطر بسپاريد؛ نكاتي كه با رعايت آنها، مي‌توان از بروز برخي بيماري‌ها پيشگيري كرد.

دكتر سيدمنصور رايگاني، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با «جام‌جم» درباره نكاتي كه هنگام خانه‌تكاني بايد رعايت شود، توضيح مي‌دهد: براي اين‌كه عوارض و آسيب‌هاي ناشي از خانه‌تكاني به حداقل برسد، بهتر است در طول سال و به طور مرتب قسمت‌هاي مختلف خانه را تميز كنيد تا حجم زيادي از كارها براي روزهاي پايان سال باقي نماند. علاوه بر اين، نگهداري لوازم اضافه و غيرضروري داخل خانه نيز با اشغال كردن فضا و جذب آلودگي و گرد و غبار مي‌تواند مشكل‌ساز شود؛ به همين دليل بهتر است چنين لوازمي را هيچ‌گاه نگه نداريد.وي تاكيد مي‌كند: كارها نبايد به‌تنهايي توسط يك نفر انجام شود و حتماً بايد از كمك ديگران نيز استفاده كنيد.

براي خانه‌تكاني آماده شويد

دكتر رايگاني با تاكيد بر اين‌كه هركس مي‌خواهد در اين كار شركت كند، بايد از نظر روحي نيز آمادگي داشته باشد، توضيح مي‌دهد: عدم آمادگي روحي و نپذيرفتن اين شرايط، قطعاً به بروز ضايعات جسمي منجر مي‌شود. همچنين قبل از شروع به كار نيز بايد حتماً به طور ملايم نرمش كرده و حركات كششي مناسبي انجام دهيد.پس يادمان باشد قبل از شروع كارها چند دقيقه نرمش كنيم، به بدنمان كشش دهيم و نفس عميق بكشيم تا آمادگي عضلاني و جسمي لازم براي انجام فعاليت‌ها در ما ايجاد شود.

دكتر رايگاني با بيان اين‌كه كارها بايد در فواصل زماني مناسب انجام شود، خاطرنشان مي‌كند: فعاليت‌هاي مربوط به خانه‌تكاني بايد با توجه به نوع فعاليت، ميزان و حجم كار، سن فرد و توانايي او در زمان‌هايي به مدت 10 تا 30 دقيقه انجام شود؛ بنابراين فردي كه توانايي كمتري دارد، بايد حداكثر 10 دقيقه كار كند و 5 دقيقه استراحت داشته باشد يا كسي كه وضعيت جسمي بهتري دارد، حداكثر 30 دقيقه مشغول انجام كارها شود و بعد از آن 5 تا 10 دقيقه استراحت كند.

مراقب بدن‌تان باشيد

خيلي از خانم‌ها، سال نو را با دردهاي مختلفي در ناحيه كمر، گردن، دست و پا و... آغاز مي‌كنند. اما اگر دقت بيشتري داشته باشيد، مي‌توانيد از ايجاد چنين مشكلاتي پيشگيري كرده و سال نو را بهتر شروع كنيد.

به گفته وي، بلند كردن اجسام سنگين، كشيدن و هل دادن آنها مي‌تواند فرد را با مشكلاتي جدي مواجه سازد. بنابراين هنگام بلند كردن اجسام بايد دقت داشته باشيد اين كار را به شيوه صحيح انجام دهيد؛ بهترين روش اين است كه به جسم نزديك شويد، بنشينيد و جسم را به بدن بچسبانيد، سپس با كمك گرفتن از زانوها بلند شويد. پس از بلند كردن جسم هم بايد توجه كنيد كه به هيچ‌وجه به اطراف نچرخيد؛ بنابراين پس از طي مسيري مستقيم، مي‌توانيد بنشينيد و جسم را روي زمين بگذاريد.

اين پزشك متخصص به افرادي كه به آرتروز زانو يا روماتيسم مفصلي زانو مبتلا هستند، توصيه مي‌كند تا جايي كه امكان دارد بايد از انجام فعاليت‌هايي كه طي آن زانو دائم خم و راست مي‌شود، خودداري كنند. بنابراين بايد توجه داشت كه تكرار خم و راست شدن زانو، بلند كردن اجسام سنگين كه فشار زيادي به زانوها وارد مي‌كند و حمل آنها موجب تشديد بيماري مي‌شود.دكتر رايگاني با اشاره به اين‌كه براي حفظ سلامت ستون فقرات و عضلات ناحيه گردن، نبايد هنگام كار كردن، گردن را به طرفين يا جلو و عقب خم كرد، مي‌گويد: كار كردن در شرايطي كه عضلات گردن خم باشد، در طولاني مدت منجر به بروز آسيب‌هاي جدي مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه آسيب‌هاي اندام فوقاني يكي از شايع‌ترين مشكلاتي است كه هنگام خانه‌تكاني ايجاد مي‌شود، مي‌گويد: هنگام جابه‌جايي جسمي كه در مكاني با ارتفاع زياد قرار گرفته يا تميز كردن جاهايي مانند طبقات بالاي كمد كه براحتي نمي‌توان به آنها دسترسي داشت، توجه داشته باشيد بايد از كشيدن و بلندكردن دست و ايستادن روي پنجه اجتناب كرد. در چنين شرايطي بايد از يك چهارپايه يا نردبان مناسب استفاده كنيد تا دست در وضعيت صحيح قرار بگيرد و كار براحتي انجام شود.

به گفته اين متخصص طب فيزيكي، بايد از انجام كارهاي تكراري و شديد نيز اجتناب كرد ،چون مي‌تواند به مچ دست آسيب برساند؛ كارهايي مانند پاك‌كردن شيشه‌ها، شستشوي ديوارها و... در طولاني مدت باعث بروز اختلالاتي در عضلات و تاندون‌هاي مچ دست شده و در نهايت نيز مي‌تواند منجر به ايجاد بيماري تونل كارپ شود.دكتر رايگاني مي‌افزايد: براي كاهش مشكلات بايد از وسايل مناسب براي انجام كارها استفاده كنيد و با فشار كمتري نيز اين فعاليت‌ها را انجام دهيد. استراحت ميان كار نيز مورد مهم ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد؛ توصيه مي‌شود حداكثر 10 دقيقه مشغول به كارهايي شويد كه با مچ دست انجام مي‌شود و پس از چند دقيقه استراحت و حركت دست‌ها دوباره كار را شروع كنيد.

نيلوفر اسعدي‌بيگي / گروه سلامت




نوشته شده در   دوشنبه 15 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode