ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 اسفند 1390     |     کد : 33074

جشنواره موسيقي، كام جوان‌ها را شيرين كرد

جوان‌ها خوش‌اقبال‌ترين افراد آيين اختتاميه بيست و هفتم موسيقي فجر بودند، چرا كه به گفته دبير اين دوره از جشنواره، امسال جوانان بيشترين سهم را در جشنواره و جوايز آن به خود اختصاص داده بودند.

حسن رياحي به عنوان دبير دوره بعدي جشنواره موسيقي فجر معرفي شد
جشنواره موسيقي، كام جوان‌ها را شيرين كرد
جوان‌ها خوش‌اقبال‌ترين افراد آيين اختتاميه بيست و هفتم موسيقي فجر بودند، چرا كه به گفته دبير اين دوره از جشنواره، امسال جوانان بيشترين سهم را در جشنواره و جوايز آن به خود اختصاص داده بودند.
شامگاه يكشنبه آيين اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر در حالي برگزار شد كه نواي موسيقي‌هاي مختلف، از كلاسيك و سنتي تا پاپ و موسيقي نواحي قريب 10 روز در سالن‌ها و تالارهاي مختلف تهران و ساير استان‌ها طنين انداخته بود و اهالي موسيقي بعد از سينما گران و اهالي نمايش به ميدان آمده بودند تا ساز گراميداشت ايام‌الله دهه فجر را كوك كنند؛ 10 روزي كه در آن نتهاي موسيقي جاي راش‌هاي فيلم و صحنه‌هاي نمايش را گرفته بودند.

روز يكشنبه علاقه‌مندان هنر موسيقي در تالار وحدت گرد هم آمدند تا در آيين اختتاميه جشنواره موسيقي فجر، برگزيدگان اين دوره را بشناسند.

در ابتداي اين مراسم، معاون هنري رئيس‌جمهور (حميد شاه‌آبادي) با ياد كردن از رياحي ـ دبير جشنواره ـ به عنوان دبير شايسته وي را به عنوان دبير بيست و هشتمين جشنواره موسيقي فجر معرفي كرد.

تقدير از شكارچي موسيقي

آيين اختتاميه بيست و هفتمين دوره جشنواره موسيقي فجر محلي براي تقدير از 4 بزرگ عرصه موسيقي هم بود، در اين مراسم جلال ذوالفنون، وارطان ساهاكيان، منوچهر بيگلري‌پور و حشمت سنجري از جمله هنرمنداني بودند كه مورد تقدير قرار گرفتند.

در فيلم كوتاهي كه براي اين هنرمندان ساخته شده بود حسام‌الدين سراج - هنرمند عرصه آواز - در گفتاري براي جلال ذوالفنون گفت: از نظر من ذوالفنون يك شكارچي است كه با سازش و با خلق و خويش به حسن خلق، صيد اهل نظر مي‌كند. از نظر بنده ذوالفنون پديده سه‌تار نوازي ايران است.

منوچهر بيگلري‌پور هم در اين فيلم كوتاه از سابقه‌اش در اركستر سمفونيك تهران سخن گفت و افزود: دلم مي‌خواهد تا لحظه‌اي كه زنده هستم «ترومپت» را بنوازم. اگر روزي صداي ترومپت مرا نشنيديد يعني مرده‌ام.

حضور جوانان قابل تقدير است

در بخش ديگري از اين مراسم سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: موسيقي،‌آواها، نواها و نغمه‌ها، همواره با حكمت و عرفان پيوندي ناگسستني دارند. از اين جهت، عالمان همواره بر آن بوده‌اند كه رساله‌هايي در اين زمينه تاليف كرده و تاكيد بر وجوه معنوي موسيقي داشته‌ باشند. او با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب گفت: در سال‌هاي اخير رهبر معظم انقلاب به موسيقي توجه داشته و براي اين مقوله اهميت قائل شده‌اند و چنين توجهي جاي تشكر دارد. حسيني افزود: هنرمندان موسيقي همواره در شادي و غم و در پيروزي‌ها در كنار مردم بوده‌اند و هنگام قهرماني‌ها به نشاط مردم افزوده‌اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به حضور پررنگ جوانان اشاره كرد و گفت: حضور جوانان اين مرز و بوم در بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر جاي تقدير و تشكر دارد و شعار ارزشمندي كه همان حمايت از جوانان است در اين جشنواره نمود پيدا كرده است.

به گفته حسيني، در 3 دهه اخير استفاده از اشعار حافظ، مولانا و فردوسي باعث شده بود تا موسيقي غناي بيشتري پيدا كند و ادبيات در كنار موسيقي به دل بنشيند.

جشنواره موسيقي، برگزيدگانش را شناخت

بخش رقابتي جشنواره بيست و هفتم كه شامل آهنگسازي، موسيقي كلاسيك، آواز جمعي، پايان‌نامه‌ها و... مي‌شود با بيش از 6 ماه بررسي نمونه‌ها توسط هيات داوران مورد ارزيابي قرار گرفت.

محسن شاملو، هنرمند جوان و سازنده ويلون كه در بخش جنبي موسيقي فجر نمايشگاهي از آثار خود را در سالن وحدت به نمايش درآورده بود، لوح تقدير و تنديس بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر را دريافت كرد.

هيأت داوران در بخش آهنگسازي و پايان‌نامه‌ها، نگين زمردي را براي قطعه «فنا»، محمد نصرتي را براي قطعه «سمفوني ليلي» و حميد مراديان را براي «كمانچه» حائز رتبه‌هاي اول تا سوم دانست. در بخش رقابتي سازهاي كلاسيك غيرايراني نيز محمدهادي ايانود از اصفهان، مرتضي قرباني شيركوهي از كرج و شهاب شرفي از تهران رتبه‌هاي اول تا سوم را كسب كردند.

اما در شاخه آهنگسازي با موضوع دستاوردهاي انقلاب اسلامي، مرتضي شفيعي از اصفهان به خاطر قطعه «قيام» مورد تقدير قرار گرفت.

در بخش كلاسيك ايراني نيز گروه «شورانگيز» گرگان به سرپرستي محمدرضا ابراهيمي،گروه «برزين مشهد» به سرپرستي اميرحسين اسكندري و گروه «سيوار» به سرپرستي مهدي حاج قاسمي به رتبه‌هاي اول تا سوم نائل شدند.

در بخش كلاسيك غيرايراني گروهي، «آنسامبل مارتينا» از تهران به سرپرستي مهرداد غلامي و اركستر «دانشجويان پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران» به رهبري لوريس هويان به رتبه‌هاي اول و دوم نائل شدند. هيات داوران در اين بخش هيچ اثري را حائز رتبه سوم ندانست.

در بخش موسيقي كلاسيك آوازي، گروه «صمات» به رهبري آزاده عظيمي، «كر ماهان» به سرپرستي نيما فاتحي و «گروه آوازي دامور» به سرپرستي فراز خسروي دانش رتبه‌هاي اول تا سوم را كسب كردند.


نوشته شده در   سه شنبه 2 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode