ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 بهمن 1390     |     کد : 31623

درمان كودكان به كمك واقعيت مجازي

پزشكان در يك آزمايشگاه گنبدي‌شكل در كانادا مشغول طراحي يك دنياي مجازي هستند.

استفاده درست از بازي‌هاي ويدئويي مي‌تواند براي كودكان مسيري مجازي به سمت زندگي عادي به وجود آورد
پزشكان در يك آزمايشگاه گنبدي‌شكل در كانادا مشغول طراحي يك دنياي مجازي هستند. آنها اميدوارند روزي بتوانند در اين مكان با استفاده از آواتارهاي رنگارنگ (شكلك‌ها)، كودكان مبتلا به آسيب‌هاي رواني را درمان كنند. به عنوان مثال مي‌توان به وسيله تحريك حسي به كودكي كه دچار سوختگي شده القا كرد كه در محفظه‌اي خنك قرار گرفته است يا تصاوير سه بعدي از اتاق خواب كودك در خانه‌اش به كودك كمك مي‌كند تا فراموش كند در بيمارستان يا آزمايشگاه است.
پاتريك داب كه رهبري تيمي متشكل از پزشكان بيمارستان سنت ژوستين در مونترال و مهندسان نرم‌افزار وابسته به انجمن فناوري و هنر را عهده‌دار است، مي‌گويد: شما با قرار دادن كودكي كه دچار سوختگي شده در يك محيط قطبي و عبور از آستانه واقعيت مي‌توانيد درد ناشي از سوختگي را كاهش دهيد تا به اين وسيله كودك درد و رنج كمتري بكشد. ما مي‌دانيم توهم‌شناختي مي‌تواند روي درك ما از درد تاثيرگذار باشد.

در سالن ساتوسفير، گنبدي با وسعت 18 متر وجود دارد كه اساسا براي نمايش فيلم با زاويه ديد 360 طراحي شده است. محققان در اين مكان جهت امتحان ايده‌هاي درماني جديد يك آزمايشگاه راه‌اندازي كرده‌اند. مونيكو ساووي رئيس ساتوسفير از اين سالن به عنوان سينماي قرن 21 ياد مي‌كند. گنبد مذكور بخشي از تئاتر Circle-Vision است كه سال 1967 در نمايشگاه بين‌المللي و جهاني اكسپو 67 در مونترال رونمايي شد. اكسپو 67 به عنوان موفق‌ترين نمايشگاه بين‌المللي قرن بيستم شناخته شده كه در آن 62 كشور حضور داشتند و ركورد 569 هزار بازديدكننده در يك روز را در اختيار دارد. متخصصان در اين محل با به‌كارگيري پروژكتورهاي متعدد توانسته‌اند محيط‌هايي يكپارچه ايجاد كنند كه نه‌تنها ديوارها بلكه صندلي‌هاي اتاق را در بر مي‌گيرد. با اين كار بيننده كاملا در محيط نمايش غرق مي‌شود.

وسايل ديگري كه در اين پروژه تست شده اسباب‌بازي‌هاي پزشكي است كه ظاهري فانتزي، جذاب و مسالمت‌آميز دارد. براساس تئوري‌هاي موجود كودكان قادرند خودشان را با وسايل ترسناك پزشكي مانند سرنگ عادت داده و باعث كاهش ترس‌هاي معمول هنگام آزمايش دادن يا تزريق جهت درمان شوند.

ماكسيم، دختر 11 ساله يكي از محققان اين پروژه است. سرنگ تزريق در دستان او تبديل به موشك كتاب داستاني مي‌شود كه او خوانده است. پس از نمايش اين تصاوير او مي‌گويد كه ديگر ترسي از تزريق ندارد. محققان با نگاهي به آواتارها اميدوارند روزي بتوانند با استفاده از آنها با كودكاني كه در اثر مريضي يا حوادث ناگوار دچار آسيب‌هاي رواني شده و به‌راحتي نمي‌توانند اين آسيب‌ها را با والدينشان در ميان بگذارند، ارتباط برقرار كنند.

چنين خيمه‌شب‌بازي بزرگي با استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته مي‌تواند به بازسازي اعتماد به نفس كودك و اجتماعي ساختن دوباره او كمك كند. حتي فردي كه در اتاق ديگري كنترل آواتار را به عهده دارد به عنوان بخشي از توانبخشي فيزيكي مي‌تواند از كودك بخواهد حركات آواتار را تقليد كند. متخصصان معتقدند هدف نهايي پروژه اين است كه به كمك فناوري‌هاي پيشرفته به كودكان كمك كنيم تا بر ترسشان غلبه كرده و چيزهايي در مورد خودشان كشف كنند.

اگرچه ارتباطات مجازي و بازي‌هاي ويدئويي مي‌توانند اثر منفي روي اجتماعي شدن كودكان بخصوص آنها كه از نظر احساسي، شكننده‌ترند بگذارند و باعث منزوي شدن آنها شوند، اما متخصصان بر اين باورند كه استفاده درست از اين ابزار مي‌تواند مسيري مجازي به سمت زندگي عادي براي كودكان به وجود آورد.

منبع: spacemart


نوشته شده در   شنبه 1 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode