ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 16 دي 1390     |     کد : 30875

احترام به قانون، امنیت جامعه و تخطی از آن به هر نحوی ...

آن روز صبح مثل همیشه و طبق روال به سمت چپ خود نگاه كردم و راه افتادم تا طرف دیگر خیابان بروم، اما صدای بوق خودرویی مرا هراسان و شگفت زده كرد.

 خیابان یك طرفه یعنی خیابانی كه در آن خودروها فقط از یك سمت به سمت دیگر تردد می‎كنند.


آن روز صبح مثل همیشه و طبق روال به سمت چپ خود نگاه كردم و راه افتادم تا طرف دیگر خیابان بروم، اما صدای بوق خودرویی مرا هراسان و شگفت زده كرد.

این خودرو در طرف راست من متوقف شده بود و راننده‎اش با نگاهی‎ حق به جانبی بهم اشاره می‎كرد تا سریع‎ترعبور كنم، بله اینجا یك خیابان یك طرفه است.

به این می‎اندیشیدم كه چرا فرهنگ رانندگی و احترام به قانون هنوز نهادینه نشده است.

بارها به دلیل توقف خودروها در روی خط‎ كشی عابر اعتراض كردیم اما رعایت نكردن قوانین رانندگی و نبود فرهنگ رانندگی بسیار فراتر از این حرف‎هاست.

برخی از اوقات فرهنگ رانندگی در تبریز فقط با یك واژه سنجیده می‎شود، به خیال خود، زرنگی!، یك راننده خوب و زرنگ، راننده‎ای است كه بتواند خودرو خود را در نخستین فضایی كه باز می‎شود عبور دهد، راننده‎ای كه بتواند با سرعت غیرمجاز و سبقت‎های غیرمجاز، از هر مسیر ممكنی عبور كند و پشت چراغ قرمز نماند.

هیچ كدام از راننده‎های به اصطلاح زرنگ احتمال وقوع تصادف را برای خودشان تصور نمی‎كنند. همه آنها خود را بسیار سریع‎تر‎ و ماهرتر از آن می‎دانند كه در دام تصادف، آن هم تصادف‎های دلخراش بیافتند.

آری، هیچكدام از این راننده‎های به اصطلاح حرفه‎ای تصادف نمی‎كنند، و اما رانندگانی كه اخبار تصادفاتشان در رسانه‎ها پخش می‎شود، چه كسانی هستند؟

برخلاف تصور برخی افراد، نحوه رانندگی هر فرد جدا از مهارتش، فرهنگ و میزان شعور اجتماعی او را نمایان می‎سازد و نشان‌دهنده ابعاد مختلف شخصیت، رفتار و درك اجتماعی اوست.‏

رانندگی هر شخص می‎تواند معرف اخلاق اجتماعی وی باشد. رعایت قانون و مقررات و احترام به حقوق دیگران از مواردی است كه هنگام رانندگی به طور ناخودآگاه از شخصیت واقعی راننده سرچشمه گرفته و چگونگی رفتار اجتماعی وی را نشان می‎دهد.

برطبق آمار به دست آمده دلیل بیش از 90 درصد حوادث‎ رانندگی رفتارهای فردی و شخصیت راننده است. رانندگی در دو جمله 'رعایت قانون و مقررات' و'رعایت حقوق و حریم دیگران' خلاصه می‌شود. ‏

اما نمی‎توان رانندگان را تنها عامل بروز حوادث رانندگی دانست. قوانین راهنمایی و رانندگی و استانداردهای خودرو و جاده‎ها نیز از عواملی هستند كه نیاز به بازنگری دارند.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، تعداد خودروها در ایران در سال 1350 كم‌تر از 500 هزار دستگاه بود، اما اكنون به بیش از 12 میلیون دستگاه رسیده است و براساس پیش‌بینی‌ها در دهه آینده این میزان به بیش از دو برابر خواهد رسید.

با توجه به این واقعیت، قانون جدید راهنمایی و رانندگی بعد از 40 سال در آخرین روز اداری پارسال به تصویب رسید.

در این‎باره سرتیپ 'اسكندر مومنی'، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی می‌گوید: هدف از تصویب لایحه اخذ جرایم رانندگی، ایجاد انضباط رانندگی است و مجازات و جریمه تنها برای جلوگیری از ارتكاب تخلف صورت می‌گیرد.

در حقیقت این قانون در مقایسه با قانون قبلی از ویژگی‌های بازدارندگی بیشتری برخوردار است كه فقط به افزایش جریمه خلاصه نمی‌شود، به‌طوری كه در ماده هفت آن به مجازات‌هایی مانند دادن امتیازهای منفی به رانندگان متخلف، توقیف خودرو و ضبط گواهینامه اشاره شده است.

به‎رغم تصویب مقررات جدید، همچنین اصلاح و بهبود وضعیت خیابان ها و جاده‎های مواصلاتی درون شهری و برون شهری، انتظار می‎رود شاهد كاهش میزان تصادفات رانندگی باشیم، حتی اخباری نیز مبنی بر كاهش تلفات ارایه شد، اما اخبار تصادفات خطرناك و مرگبار در جاده‎ها این روزها رشد فزاینده‎ای یافته و تقریباً روزی نیست كه در آن خبری مبنی بر بروز حادثه‎ای برای رانندگان و سرنشینان خودروها نشنویم.

به گزارش روابط عمومی اداره كل پزشكی قانونی آذربایجان شرقی آمار متوفیان حوادث رانندگی در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل كه تعداد كشته‎های تصادفات 660 نفر بود، 5.2 درصد كاهش یافته است.

بنا بر این گزارش، در حوادث رانندگی هشت ماهه استان 9 هزار و 712 مصدوم به مراكز پزشكی قانونی ارجاع شدند كه این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.8 درصد كاهش یافت.

در مهر ماه سال جاری نیز 120 نفر در حوادث رانندگی استان جان باختند كه نسبت به مهرماه سال قبل كه تعداد فوت شده‎های حوادث رانندگی 86 نفر بود، 5/39 درصد افزایش دارد و تعداد مصدومان ارجاعی حوادث رانندگی این استان نیز یك هزار و 389 نفر ثبت شده ‌است.

شنیدن اخبار تصادفات مرگبار در پایان روزهای تعطیل به امری معمول بدل شده است. می‎دانیم كه هر سال بعد از پایان تعطیلات نوروزی و تابستانی چند نفر بر اثر تصادف اتومبیل جان خود را از دست خواهند داد. امسال این تصادفات در پایان پنج روزه‎ تعطیلی ایام محرم نیز به عینه لمس شد.

شاید یكی از دلایل این امر، كم كاری‎هایی است كه در بخش حمل و نقل و راه و ترابری وجود دارد.

آذربایجان شرقی 12 هزار و 761 كیلومتر راه دسترسی اعم از اصلی، آزاد راه، بزرگراه و راه روستایی دارد و از این نظر در مكان هشتم كشور قرار دارد.

اغلب جاده‎های استان نیاز به تعمیر و تجهیز از نظر امكانات رفاهی دارند.

بزرگراه تبریز - زنجان كه امید می‎رفت به یكی از راههای مواصلاتی استاندارد و اصولی در استان تبدیل شود، همچنان از كیفیت پایین، زیرسازی غیرعلمی فیزیكی، نبود تسهیلات رفاهی و امدادی و غیره ... رنج می برد و بیشتر رانندگان از وضعیت این جاده شكایت دارند.

در بیشتر جاده‎های استان وضع به همین منوال است، وجود دست اندازها، كیفیت نامطلوب آسفالت و عدم بسترسازی و زیرسازی، و فقدان مهندسی كارآمد، می‎تواند عامل اصلی تصادفات تلخ رانندگی قلمداد شود.

این كم كاری‎ها در حوزه حمل و نقل وقتی با فرهنگ مهجور مانده رانندگی جمع می‎شوند، نتیجه‎ای جز بروز حوادث دلخراش در پی نخواهند داشت. درست است كه آمار مرگ و میر و مصدومان حوادث رانندگی در استان، نسبت به سال‎های گذشته كاهش داشته اما این روند هنوز به حد مناسب نرسیده است.

در حالی كه مرگ و میر ناشی از تصادفات در دنیا در رتبه نهم عوامل مرگ و میر قرار دارد، اما در ایران بین رتبه‌های اول و دوم در نوسان است!

اما همانطور كه ذكر شد بیشترین دلیل ایجاد سوانح رانندگی، مربوط به راننده و رفتار اجتماعی اوست. بنابراین لزوم یافتن راهی مناسب جهت بهبود و رشد فرهنگ ترافیك در بین مردم بیشتر از وضعیت جاده‎ها خودنمایی می كند.

فرهنگ ترافیك در كشور فقط با تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی، ساخت فیلم یا انتشار كتاب و بروشور به تنهایی ارتقا نمی یابد، بلكه دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس باید در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند و شهروندان به عنوان كاربر ترافیك، اعم از راننده، سرنشین و عابرپیاده با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا باشند و مطالعه آن را فقط مختص به زمان اخذ گواهینامه ندانند و به این باور برسند كه اگر در مناسبات فردی و اجتماعی به موضوع احترام به دیگران اعتقاد دارند، در چرخه ترافیك نیز باید همین گونه عمل كنند.‏

آیا زمان آن نرسیده كه بپذیریم قوانین راهنمایی و رانندگی برای امنیت ما وضع شده‎اند؟

گزارش از: پیمان پاكزاد



نوشته شده در   جمعه 16 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode