ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 دي 1390     |     کد : 30824

سايه تکنولوژي بر روابط اجتماعي

همه‌روزه ميليون‌ها نفر از گروه‌هاي سني مختلف از اينترنت براي برقراري ارتباط با همديگر استفاده مي‌كنند.

جام جم آنلاين: همه‌روزه ميليون‌ها نفر از گروه‌هاي سني مختلف از اينترنت براي برقراري ارتباط با همديگر استفاده مي‌كنند.
دوستان و خانواده‌ها مي‌توانند از اين طريق افكار، تصاوير و حتي فيلم‌هاي شخصي و مجموعه‌اي از اتفاقات روزمره را از طريق اينترنت با يكديگر به اشتراك گذارند، اما به نظر شما شكل‌گيري موج جديد ارتباطات اجتماعي كه برگرفته از زمينه‌اي است كه به واسطه فناوري‌هاي نوين ارتباطي ايجاد شده است، مي‌تواند موجب افزايش و بهبود كيفيت زندگي انسان‌ها شود؟

بررسي‌هاي اجتماعي انجام شده حاكي از آن است كه همچنان ارتباط چهره به چهره افراد يا به عبارتي همان روابط اجتماعي افراد به شكل سنتي از تاثيرگذاري بيشتري در مقايسه با ارتباطات مجازي برخوردار است.

شايد كودكان و نوجوانان امروز كه به نوعي به ارتباطات آنلاين وابسته شده‌اند، در آينده با مشكلات اجتماعي مواجه خواهند شد كه بيش از اين زندگي اجتماعي آنها را تحت تاثير خود قرار خواهد داد. در حقيقت مي‌توان گفت نسل جديد رسانه‌هاي ارتباطي اجتماعي به نوعي ضداجتماعي تلقي مي‌شوند.

تصور كنيد براي اين كه خانواده لحظاتي را در كنار هم سپري كنند تصميم گرفته‌ايد آخر هفته براي خوردن شام و چند ساعتي دور هم بودن به يك رستوران برويد.

در حالي كه در رستوران منتظر آماده شدن غذا نشسته‌ايد كمي به اطراف خود نگاه كنيد متوجه خواهيد شد به جاي اين كه افراد با يكديگر در حال گفت‌وگو باشند هر كدام گوشي تلفن همراهشان را در دست گرفته‌اند و مشغول صحبت، ارسال پيام كوتاه يا خواندن پيام‌هاي كوتاه دریافتی يا در صورت دسترسي به اينترنت در حال بررسي نامه‌هاي صندوق پست الكترونيك خود هستند.

اين روزها اغلب افراد به محض اين كه متوجه ارسال يك پيام كوتاه جديد به گوشي تلفن همراهشان مي‌شوند بلافاصله و بي‌اختيار به سمت آن مي‌روند و اين همان چيزي است كه بر روابط اجتماعي ما انسان‌ها سايه انداخته است.

يعني به جاي اين كه با افرادي كه در كنارمان حضور دارند گفت‌‌وگو كنيم ترجيح مي‌دهيم با فردي كه از راه دور با او در ارتباط هستيم در گفت‌وگو باشيم و آن به اين معني است كه دوستان مجازي ما مهم‌تر از دوستان واقعي‌مان هستند.

جوانان امروزي سرعت و مهارت قابل توجهي در تايپ كردن متن مورد نظرشان دارند و شادي و خوشحالي آنها در به اشتراك‌گذاري افكار، عقايد و علاقه‌مندي‌هايشان در دنياي وب دوستانشان خلاصه مي‌شود.

غافل از اين كه يادگيري مهارت‌هاي اجتماعي مستلزم گذشت زمان و تمرين و ممارست است و هر چه افراد بيشتر در موقعيت‌هاي اجتماعي حضور داشته باشند مهارت بيشتري را كسب خواهند كرد و بهتر است جوانان و نوجوانان علاوه بر آموزش مهارت‌هاي لازم براي برقراري ارتباط اجتماعي به شكل مدرن و امروزي، روابط اجتماعي به شكل سنتي را نيز بياموزند تا بتوانند زندگي موفق‌تري را تجربه كنند.

اگرچه ارتباطات مبتني بر وب هم در جايگاه خود مي‌تواند سرگرم‌كننده و مفرح باشد و فرصتي را براي برقراري ارتباط با تعداد بيشتري از دوستان و اعضاي خانواده فراهم كند، اما بايد توجه داشت كه نبايد اجازه دهيم اين شيوه جديد براي برقراري روابط اجتماعي مانع از ارتباط واقعي افراد با همديگر شود.

گوش دادن به قصه‌هايي كه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها تعريف مي‌كنند و نشستن در كنار آنها و شنيدن خاطرات‌شان يا بودن در كنار كودكاني كه دائم در حال جست‌وخيز هستند، چيزهايي نيستند كه بتوان آنها را در دنياي ارتباطات مجازي تجربه كرد.

پس بهتر است براي اين كه با چنين تجاربي در زندگي واقعي خود آشنا شويد قدري از دنياي ارتباطات مجازي فاصله گرفته و به دنياي ارتباطات واقعي نزديك‌تر شويد.
فرانك فراهاني‌جم - جام‌جم


نوشته شده در   پنجشنبه 15 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode