ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 آبان 1390     |     کد : 28567

پاياني خوش براي جشنواره فيلم كودك و نوجوان

«باد و مه» و «سلام بر فرشتگان» بيشترين جوايز جشنواره فيلم كودك اصفهان را به خود اختصاص دادند...

«باد و مه» و «سلام بر فرشتگان» بيشترين جوايز جشنواره فيلم كودك اصفهان را به خود اختصاص دادند
پاياني خوش براي جشنواره فيلم كودك و نوجوان
بيست و پنجمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان در حالي به پايان رسيد كه وعده‌هاي مسوولان سينمايي براي بهبود اوضاع سينماي كودك براي فيلمسازان اين عرصه، خبري به مراتب خوش‌تر از نامزد شدن يا گرفتن پروانه‌هاي زرين بود.

شامگاه جمعه سالن گل نرگس شهر اصفهان شاهد آيين پاياني بيست و پنجمين دوره جشنواره فيلم‌هاي كودك بود، مراسمي كه حاشيه‌هاي فراوانش به جذابيت‌هاي آن افزوده بود، آنقدر كه ديگر كسي سراغي از برنده‌هاي جشنواره نمي‌گرفت!
آوازه‌خواني كودكان گروه موسيقي پارسه زير دكور برنامه با نماي پل خواجو، اشك‌شوق اصغر شاهوردي و پرداخت تمام هزينه‌هاي دختري علاقه‌مند كه بيماري ام‌.اس داشت توسط علي شاه‌حاتمي از مهم‌ترين نكات حاشيه‌اي اختتاميه جشنواره فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان بود.

سينماي كودك از سينماي نوجوان جدا شود

جواد شمقدري كه خشنودي‌اش از برگزاري خوب جشنواره در اصفهان بخوبي مشهود بود با تشكر از مسوولان برگزاركننده به كودكان حاضر در سالن قول داد كه جشنواره در اين شهر مي‌ماند، وعده‌اي كه تشويق طولاني او را در پي داشت. او با اشاره به اهميت سينماي كودك گفت: امروز در عرصه فيلم كودك تلاش‌هايي شده است اما قطعا هيچكدام توقع ما و كودكان را برآورده نمي‌كند و امروز ما بايد توقعات نسل جديد را جدي بگيريم.

شمقدري با اشاره به برخي از نابساماني‌هاي اين حوزه گفت: برخي انتقاداتي به سينماي كودك دارند و نقد مي‌كنند اما در كنار آن بايد راهكار ارائه شود ما در تلاش هستيم تا جايگاه سينماي كودك رشد پيدا كند و در اين راه بايد همه به هم كمك كنيم.وي ادامه داد: در حوزه كودك اشتباهي صورت گرفته و آن اين كه سينماي كودك و نوجوان كنار هم قرار گرفتند اما بايد بدانيم كه اين دو حوزه با هم متفاوت هستند و فيلم‌هاي كودكان با فيلم‌هاي نوجوانان فرق مي‌كنند.

جشنواره كودك ركورد زد

احمد ميرعلايي دبير جشنواره فيلم كودك نيز در سخناني در اين مراسم گفت بيست و پنجمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان در حوزه تعدد آثار، گستره جغرافيايي و تعدد مخاطبان صاحب ركوردهاي جديد و فراتر از انتظاري شد.

او با اشاره به روند اين دوره از جشنواره گفت: 40 فيلم خارجي و 200 فيلم داخلي به جشنواره رسيد كه در 9 استان و در هر استان بيش از 30 بار اكران شده‌اند. همچنين در طول جشنواره 90 هزار بسته فرهنگي بين كودكان مرزنشين توزيع شد.

بهترين فيلم؛ سلام بر فرشتگان

نام برنده بهترين فيلم اين دوره جشنواره كودك و نوجوان اصفهان «سلام بر فرشتگان» ساخته فرزاد اژدري مفرد بود كه اين كارگردان جايزه‌اش را به دخترش اهدا كرد كه به گفته او جرقه اصلي اين فيلم را زده بود.اين فيلم كه به تهيه‌كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي است توانست نظر محمدرضا عرب، گيتي خامنه، رسول صدرعاملي، جمال شورجه و غلامرضا رمضاني را به عنوان اعضاي هيات داوران جلب كند.

در اين بخش فيلم‌هاي روياي سينما ساخته علي شاه‌حاتمي و مصائب چارلي به كارگرداني عليرضا سبط‌احمدي نيز نامزد بودند. بهترين فيلم بخش بين‌الملل نيز به فيلم « باد و مه» ساخته محمدعلي طالبي از ايران اهدا شد. پروانه زرين بهترين كارگرداني به علي شاه‏حاتمي و حميد شاه‌حاتمي براي فيلم روياي سينما رسيد. در اين بخش ديپلم افتخار بهترين كارگرداني از آن عليرضا سعادت‌نيا براي فيلم «مصائب چارلي» شد.

فرزاد اژدري مفرد بار ديگر براي بهترين فيلمنامه توانست پروانه زرين جشنواره اصفهان را از آن خود كند. فيلم او در اين بخش با دو فيلم «روياي سينما» و «مصائب چارلي» نامزد بود.

پروانه زرين بهترين دستاوردهاي فني و هنري به كامران سحرخيز و سيدهادي اسلامي براي فيلم «روياي فرشتگان» و ديپلم افتخار به فيلم بالابان ساخته سيدرضا صافي رسيد.

در بخش بهترين بازيگر هيات داوران براي تكريم بازيگران كودك، جوايز را به دو بخش كودك و نوجوان تقسيم كردند كه در بخش بهترين بازيگر كودك دختر، پروانه زرين به كيميا حسيني بازيگر فيلم «سلام بر فرشتگان» رسيد و ترلان پروانه نيز براي فيلم «آهوي پيشوني سفيد» توانست پروانه زرين بهترين بازيگر نوجوان را از آن خود كند. پروانه زرين بهترين بازيگر كودك و نوجوان پسر نيز به پيام اريس بازيگر فيلم «باد و مه» رسيد و علي شادمان نيز پروانه زرين بهترين بازيگر نوجوان را از بيست‌وپنجمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان براي فيلم «روياي سينما» از آن خود كرد.

حاشيه‌هاي جذاب‌تر از متن

بيست و پنجمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كودك مانند تمام جشنواره‌ها حاشيه‌هايي نيز داشت كه از چشم خبرنگاران دور نماند. برخي از اين حاشيه‌ها را به نقل از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري مي‌خوانيم.

ـ غيبت استاندار اصفهان و مسوولان استانداري در اين جشنواره بين‌المللي از نكات جالب توجه بود.

ـ اصغر شاهوردي صدابردار برجسته سينماي ايران كه در حين فيلمبرداري يك فيلم در اثر حادثه‌اي ويلچرنشين شده و قادر به صحبت كردن نيست با تلاش عليرضا خمسه و تعدادي از مسوولان جشنواره روي صحنه آمد تا تماشاگران براي دقايقي بسيار طولاني به ابراز احساسات نسبت به وي بپردازند به اندازه‌اي كه اصغر شاهوردي با چشماني اشكبار صحنه را ترك كرد.

ـ در بخشي از برنامه احسان عليخاني مجري برنامه از علي معلم، استاد فقيهي استاد نگارگري اصفهان و استاد عطريان استاد خوشنويسي در اصفهان قدرداني كرد و از حضار خواست براي آنها دست بزنند.

ـ يكي از خبرهاي جالب توجه در حاشيه مراسم اختتاميه خبر ساخت مدرسه سينمايي در اصفهان بود. در بخشي از اين مراسم فرزان معظم سرپرست هيات داوران كودك همراه هيات داوران روي صحنه آمدند و پوسترهاي جشنواره را كه مزين به امضاي هيات داوران شده بود به تماشا گذاشتند و بيانيه خود را قرائت كرد، همچنين معظم اعضاي هيات داوران كودك را فيلمسازان آينده دانست و نويد ساخت مدرسه سينمايي را در اصفهان داد.

ـ زماني كه داوران بخش آثار بلند روي صحنه آمدند حضور گيتي خامنه شور و هيجان خاصي بر فضا حاكم كرد و عليخاني گفت: بخش اعظم خاطرات كودكان نسل ما متعلق به ايشان است.


نوشته شده در   يکشنبه 29 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode