ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 آبان 1390     |     کد : 27955

تشديد فضاسازي غرب عليه ايران

همزمان با تهديد نظامي رژيم‌صهيونيستي عليه ايران،دبيركل آژانس امروز يا فردا گزارش مغرضانه خود را منتشر مي‌كند...

همزمان با تهديد نظامي رژيم‌صهيونيستي عليه ايران،دبيركل آژانس امروز يا فردا گزارش مغرضانه خود را منتشر مي‌كند
تشديد فضاسازي غرب عليه ايران
صدور قطعنامه‌ حقوق بشر،‌ادعاي طرح ترور سفير عربستان در آمريكا و حالا فشار از طريق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، 3 ضلع هجمه غرب به ايران را تشكيل داده است؛ هجمه‌اي كه به منظور واداشتن تهران به قرار گرفتن در مدار و مسير سياسي غرب صورت مي‌گيرد. اين نكته مهمي است كه علي‌اكبر صالحي، وزير خارجه نيز بصراحت از آن سخن گفته و تاكيد كرده است اين هجمه‌ها عليه تهران شكل گرفته تا ايران را تحت فشار قرار دهند آن هم در شرايطي كه آمريكا و غرب در نتيجه تحولات منطقه و موج بيداري اسلامي و اعتراضات داخلي تحت فشار سنگين هستند.
مقامات غربي براي فرافكني شاخ و برگ‌هاي بي‌شماري هم به ادعاهاي خود داده و اخيرا همراه صهيونيست‌ها با بيان اظهاراتي كه حاوي تقابل نظامي است به دفعات از لزوم استفاده گزينه نظامي در مواجهه با ايران صحبت مي‌كنند. بهانه تازه‌‌ آنان هم گزارش جديدي است كه قرار است امروز يا فردا رسما تحويل اعضاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شود. اما نكته قابل تاملي كه اين‌بار درخصوص گزارش مذكور وجود دارد، انتشار زودهنگام و افشاي جزئيات آن توسط ديپلمات‌هايي است كه از قضا تمايلي به بيان اسمشان ندارند. اين جزئيات نيز مدعي دست يافتن مديركل آژانس انرژي اتمي به اسناد و شواهدي دال بر حركت ايران به سمت فعاليت‌هاي هسته‌اي نظامي است و غرب و آمريكا نيز اين روزها با استناد به همين موضوع كه گفته مي‌شود در گزارش يوكيا آمانو آمده، طبق طراحي خود ضلع سوم هجمه به ايران را تكميل كرده‌اند. نياز غرب و مقامات صهيونيستي به اين شاخه نيز به قدري ضروري بود كه گزارش آمانو (كه قبل از تنظيم گزارشش راهي واشنگتن شد و با مقامات آمريكايي در كاخ سفيد ديدار و گفت‌وگو كرد) بر خلاف روال هميشگي آژانس، زودتر از موعد منتشر شد و ديپلمات‌ها از محتوياتش سخن گفتند؛ محتوياتي كه در تازه‌ترين اخبار مرتبط با آن پاي شوروي سابق هم به همكاري با ايران براي دستيابي به تسليحات نظامي به ميان كشيده شده است. در همين زمينه روزنامه واشنگتن پست مدعي شد يك دانشمند شوروي سابق به ايران براي پيشبرد برنامه هسته‌اي در بعد غيرصلح‌آميز كمك كرده است.

گزارش مديركل آژانس قرار است در نشست پاييزه شوراي حكام مطرح شود. از اين رو انتظار مي‌رود هفته جاري، ‌هفته جنجالي‌اي در وين، مقر شوراي حكام باشد؛ چراكه اين گزارش مملو از ادعاهايي است كه آمانو گفته به طور محرمانه درخصوص برنامه هسته‌اي ايران كسب كرده است. به گزارش مهر و به نقل از واشنگتن پست، در اين گزارش ادعا شده از جمله كارشناسان هسته‌اي كه در اين سال‌ها به ايران در پيشبرد برنامه هسته‌اي‌اش كمك كرده‌اند، واچسلاو دانيلنكو، كارشناس اتحاد جماهير شوروي سابق است. بر اين اساس،‌ اين فرد دست‌كم 5 سال با ايران همكاري داشته و كمك‌هاي وي بويژه در پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران در زمينه نظامي موثر بوده است. واشنگتن پست در عين حال اذعان دارد كه مطالب ارائه شده در گزارش آمانو بيش از هر چيز متكي بر اسناد ارائه شده توسط سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي است. اين روزنامه آمريكايي در ادامه مدعي شد ايران پس از دريافت كمك از دانشمندان خارجي بر گام‌هاي لازم براي ساخت سلاح هسته‌اي مسلط شده است.

اين اتهامات جملگي برگرفته از مطالعات ادعايي آمريكاست كه پس از به نتيجه رسيدن مداليته همكاري‌ها بين ايران و آژانس و حل و فصل مهم‌ترين مسائل بين‌ ايران و آژانس به عنوان يك‌سري ادعاي جاسوسي مطرح شده و تاكنون مديركل اعتبار زيادي به آنها نداده بود؛ ولي حالا به نظر مي‌رسد آژانس در رويكردي سياسي به اين ادعاها توجه تازه‌اي مبذول كرده است.

اتهامات جديد در شرايطي عليه تهران بيان مي‌شود كه مقامات ايراني بارها بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي كشورمان تاكيد كرده‌اند و اتهامات غرب در اين زمينه را سياسي و در راستاي فشار بر ايران خوانده‌اند. به نظر مي‌رسد يوكيا آمانو بيش از محمد البرادعي در دام سياست‌هاي آمريكا عليه ايران افتاده است و سعي مي‌كند در راستاي برنامه‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي براي محدود كردن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران قدم بردارد. اما ديپلمات‌ها گفتند كه روسيه و چين نسبت به لزوم اين كار متقاعد نشده‌اند و مسكو حتي به طور علني از آژانس خواسته است اين گزارش را منتشر نكند و تاكيد دارد كه انتشار اين گزارش مي‌تواند مانع آغاز مذاكرات جدي شود.

هشدار روسيه و فرانسه به تلاش‌هاي جنگ‌ افروزانه

با تشديد فضاي تقابل با ايران كه در پي انتشار گزارش آمانو قوت يافت، وزير خارجه روسيه نسبت به هرگونه اقدام نظامي عليه كشورمان هشدار داد و گفت: استفاده از اين گزينه اشتباهي است كه به پيامدهاي جبران‌ناپذير منجر خواهد شد. سرگئي لاوروف با اشاره به گزارش در دست انتشار مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، رژيم صهيونيستي را از هرگونه اقدام خودسرانه عليه ايران برحذر داشت و با اشتباه خواندن ادعاي صهيونيست‌ها در حمله نظامي به ايران گفت: هيچ راه‌حل نظامي براي مساله ايران وجود ندارد. وزير خارجه فرانسه نيز هرگونه اعمال زور و اقدام نظامي عليه ايران را اقدامي برخلاف صلح و ثبات منطقه‌اي توصيف كرد. آلن ژوپه كه با راديو يك اروپا صحبت مي‌كرد، تصريح كرد؛ اقدام نظامي و حمله به تاسيسات اتمي ايران مي‌تواند يك بي‌ثباتي تمام‌عيار را در كل منطقه ايجاد كند.

وزير خارجه فرانسه همچنين گفت: كشورش موافق تحريم‌هاي سخت‌تر عليه ايران است. اين مقام فرانسوي افزود: هنوز مي‌توانيم تحريم‌ها را تقويت كنيم و بر ايران فشار وارد كنيم. ما مسير اعمال فشارهاي بيشتر را ادامه مي‌دهيم و دخالت نظامي به عقيده ما مي‌تواند وضعيت را كاملا در منطقه بي‌ثبات كرده و بايد تمام تلاش خود را براي دوري از به وجود آمدن چنين وضعيتي بكنيم.

تكميل پازل سناريوي آمريكا با گزارش آمانو

در همين حال، حميدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درخصوص اهداف موج جديد جنگ رواني غرب عليه ايران گفت: 3 موضوع همواره در دستور كار عمليات رواني آمريكا عليه ايران به كار رفته و اين روزها آنها به دنبال مشكلاتي كه با آن روبه‌رو هستند، سناريويي را شروع كرد‌ه‌اند كه آغاز يك پروژه چندمرحله‌اي عليه ايران است.

وي با اشاره به گزارش آمانو كه قرار است ارائه شود، بعد تبليغاتي و عمليات رواني اين گزارش را خيلي بيشتر از ماهيت تخصصي و فني آن دانست و خاطرنشان كرد: مقدمات اين موضوع همچون موضعگيري اوباما و ساركوزي و رژيم اشغالگر قدس نشان مي‌دهد اين ماجرا بيشتر از ‌آن‌كه يك گزارش تخصصي و فني باشد، سناريويي تبليغاتي است.

مقدم‌فر يادآور شد: بيش از 2 هفته از طرح سناريوي اتهام ترور سفير عربستان در آمريكا توسط ايران گذشته است. همان زمان بسياري از كارشناسان بر اين باور بودند كه اين سناريو در اينجا تمام نمي‌شود؛ هرچند كه الان شكست خورد و طوري شد كه حتي اين سناريو در آمريكا هم نتوانست جا باز كند و از روز سوم شكست خورد؛ اما بايد منتظر مراحل بعدي آن بود. مقدم‌فر، جنبش وال‌استريت در داخل آمريكا را بحران ديگر اين كشور برشمرد و خاطرنشان كرد: جنبش وال‌استريت يك جنبش اجتماعي صرف نيست و آنها در داخل ماهيت ايدئولوژيك خود را از دست مي‌دهند و امروز احساس مي‌كنند در منطقه نيز قدرت‌شان را از دست مي‌دهند.

اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اين‌كه كشورهاي غربي مي‌دانند بيداري‌هاي اسلامي منطقه متاثر از ايران است، گفت؛ از همين‌رو آنها مي‌خواهند الگوي اجرايي ارائه شده از سوي ايران به دنيا را زير سوال ببرند. مقدم‌فر با بيان اين‌كه امروز دنيا متوجه رويكرد آمريكا شده است، يادآور شد: اين يك‌درصدي كه ادعاي مديريت دنيا را داشته‌اند، امروز ديگر نمي‌توانند و عوامل خود در منطقه همچون بن‌علي، قذافي و حسني مبارك را ندارند و از طرف ديگر با قدرتي مثل ايران مواجه هستند.


نوشته شده در   سه شنبه 17 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode