ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 آبان 1390     |     کد : 27877

ناتواني آمريكا در تحريم بانك مركزي ايران

پس از چند ماه جنجال تبليغاتي بي‌حاصل سرانجام خود آمريكايي‌ها به بي‌حاصل بودن تهديدهايشان درباره تحريم بانك مركزي ايران پي‌برده و محترمانه از اجراي آن انصراف دادند.

لس‌آنجلس تايمز: آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه اعمال چنين تحريمي بازار نفت را بي‌ثبات مي‌كند
ناتواني آمريكا در تحريم بانك مركزي ايران
پس از چند ماه جنجال تبليغاتي بي‌حاصل سرانجام خود آمريكايي‌ها به بي‌حاصل بودن تهديدهايشان درباره تحريم بانك مركزي ايران پي‌برده و محترمانه از اجراي آن انصراف دادند.

با وجود سكوت معني‌دار همپيمانان آمريكا و نهادهاي مالي جهان در برابر اين تحريم كه غيرحقوقي و اجرايي بودن آن از همان اول روشن بود، گروه‌هاي تندرو موجود در حاكميت ايالات متحده آنقدر بر اجراي آن اصرار و پافشاري كردند تا با بي‌اعتنايي دولت آمريكا، خود عقب نشستند.
جالب اينجاست كه حتي خود دولت باراك اوباما نيز با وجود برخورداري از امكان قانوني از اجراي تحريم بانك مركزي ايران سر باز زده است تا جايي كه برخي سناتورهاي تندرو كنگره تهديد كرده بودند كه با تصويب طرح الزام‌آور ديگري، باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا را مجبور به اعمال تحريم برعليه بانك مركزي ايران مي‌كنند. كنگره آمريكا سال گذشته با تصويب قانوني اين امكان را به دولت آمريكا داد تا بانك‌هاي ايران و از جمله بانك مركزي را تحريم كند، اما اوباما تاكنون از اجراي اين بخش از قانون مصوب كنگره طفره رفته كه اين امر باز نشانگر بي‌اعتقادي دولت آمريكا به اجرايي بودن تحريم بانك مركزي ايران است.

با اين حال، تندروهاي موجود در حاكميت آمريكا كه در هر دو حزب حاكم و رقيب اين كشور ـ جمهوريخواه و دموكرات ـ حضور دارند، حدود 3‌ماه پيش در اواسط مردادماه تلاش‌هاي خود را براي فشار بر دولت آمريكا براي تحريم بانك مركزي ايران، افزايش دادند كه اين امر با پوشش رسانه‌اي گسترده‌اي نيز همراه شد. در مرداد ماه 90 سناتور از 100 سناتور عضو كنگره آمريكا ـ از هر دو حزبشان ـ در نامه‌اي به اوباما خواستند با تشديد اعمال فشارهاي مالي و بانكي به ايران، بانك مركزي را تحريم كند.

اين نامه توسط مارك كرك، سناتور جمهوريخواه و چارلز شامر سناتور دموكرات تهيه شد؛ اما اعلام آن با سكوت معني‌دار خود دولت آمريكا، متحدان بين‌المللي آن بويژه اروپا و نهادهاي مالي بين‌المللي چون صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني روبه‌رو شد؛ به طوري كه هيچ‌گاه اظهارنظر صريح و شفافي از آنان در حمايت صريح و شفاف از اين تصميم به گوش نرسيد. شرايط شكننده و غيرقابل پيش‌بيني اقتصادي و سياسي جهان نظير تشديد بحران اقتصادي در اروپا و نيازمندي اروپاييان به نفت ايران با توجه به وضعيت شكننده توليد نفت در ليبي و تزلزل حاكميت در عربستان سعودي و افزايش موج بيداري اسلامي در خاورميانه، استراتژيست‌هاي اروپايي و آمريكايي را بر آن داشت تا از هرگونه تحريك جديد ايران با تحريم بانك مركزي كه به توصيف وال‌استريت ژورنال «اعلان جنگ تمام‌عيار مالي عليه ايران‌» است، خودداري كنند. در ايران نيز بانك مركزي و ساير نهادهاي قدرتمند، واكنش سرد و همراه با بي‌اعتنايي نسبت به اين تهديد نشان داده و آن را جدي نگرفتند.

محمود بهمني، رئيس كل بانك مركزي در اظهارنظري كوتاه در اين باره گفت: بانك مركزي هر كشوري مستقل است و وابسته به دولت نيست كه قابل تحريم باشد. پس تحريم آن در حقيقت تحريم ملت ايران است و تحريم‌كنندگان از نظر حقوقي مورد تمسخر دنيا قرار مي‌گيرند.

عرف بين‌‌المللي نيز بانك‌هاي مركزي را از هرگونه تحريم مستثني مي‌كند تا امكان انجام معاملات ملي براي كشورها باقي بماند. با اين حال بازي 3 ماهه تبليغاتي آمريكايي‌ها ظاهرا به پاسخ تلويحا منفي باراك اوباما به هاوارد لورنس برمان، نماينده دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا كه از ايالت كاليفرنيا عضو كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان است، پايان يافته است.

اين نماينده طرح تحريم بانك مركزي ايران را به اوباما تسليم مي‌كند اما پاسخي نمي‌گيرد تا سرانجام روزنامه معتبر و پرتيراژ لس‌آنجلس تايمز در شماره ديروز خود رسما از انصراف آمريكا از تحريم بانك مركزي ايران خبر دهد.به گزارش مهر، روزنامه لس‌آنجلس تايمز گزارش داده با وجود تهديدهاي هفته‌هاي اخير در مورد تحريم بانك مركزي ايران، ايالات متحده به اين نتيجه رسيده‌ است كه اعمال چنين تحريم‌هايي بازار نفت را بي‌ثبات ‌مي‌كند.

لس‌‌آنجلس تايمز مي‌نويسد: پس از چند هفته تهديد به تحريم بانك مركزي ايران به نظر مي‌رسد آمريكا به علت پيامدهاي منفي اين اقدام در بازار نفت و تاثيرش بر اقتصاد جهاني، آن را كنار گذاشته و اين تغيير موضع نشان مي‌دهد در چنين شرايطي آنها بايد اقدامات خود را با عنايت به پيامدهاي اقتصادي آن تنظيم كنند.

اين روزنامه‌ مي‌نويسد: علاوه بر اين به نظر مي‌رسد مقاومت و مخالفت ساير دولت‌ها با تحريم بانك مركزي ايران عامل مهمي در تغيير موضع آمريكا بوده است. همچنين عقب‌نشيني آمريكا در اين زمينه باعث شده ساير كشور‌ها نيز از اتخاذ مجازات‌هاي شديد عليه ايران پرهيز كنند.يك ديپلمات غيرآمريكايي نيز در اين باره مي‌گويد: در شرايطي كه خود آمريكا حاضر نيست اقدامات سختگيرانه‌‌تري را درباره ايران به اجرا بگذارد چرا ما بايد با ايران سرشاخ شويم؟

به نوشته اين روزنامه، آمريكايي‌ها مي‌گويند اكنون به جاي تمركز روي تحريم بانك مركزي ايران سعي خواهند كرد كشورهايي را كه با ايران روابط تجاري گسترده‌اي دارند، تشويق كنند كه تحريم‌هاي آمريكا در مورد ايران را پذيرفته و به اجرا بگذارند.لس‌آنجلس تايمز مي‌نويسد: در شرايطي كه قرار است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هفته آينده گزارش جديد خود درباره برنامه‌ هسته‌اي ايران را منتشر كند، تحريم بانك مركزي ايران ممكن است به فضاي نگراني‌هاي موجود بيشتر دامن بزند.

قراردادهاي آتي ارز در انتظار مجوز بانك مركزي

از سوي ديگر مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار گفت: معامله قراردادهاي آتي ارز در انتظار مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي است.حسن قاليباف‌اصل روز شنبه در گفت‌وگو با ايرنا، با اشاره به طراحي قراردادهاي آتي سهام در شركت بورس و اوراق بهادار، افزود: اين شركت اوراق آتي ارز را تهيه و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه كرده است.به گفته قاليباف اصل، اين طرح در شوراي عالي بورس نيز بررسي شده و اين شورا نظر مثبت نسبت به آن داشته است.وي اظهار كرد: البته كميته فرعي شوراي بورس فعلا با كليات اين طرح موافقت كرده و بر همين اساس در آينده مي‌توان شاهد معامله آتي ارز در بازار سرمايه بود.

مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: اگر هماهنگي‌هاي لازم با بانك مركزي درخصوص انتشار قراردادهاي آتي ارز انجام شود و اين بانك مجوز لازم را ارائه كند به طور قطع بورس اوراق بهادار آمادگي لازم را براي انتشار اين اوراق دارد.در شرايطي كه نرخ ارز به يكي از متغيرهاي كليدي اقتصاد كشور تبديل شده، نياز به استفاده از اين اوراق بيشتر از گذشته احساس مي‌شود. با استفاده از قراردادهاي آتي ارز، سرمايه‌گذاران و تجار مي‌توانند خود را در برابر نوسانات آتي نرخ ارز بيمه نموده و از بابت تغيير نرخ ارز در آينده نگراني نداشته باشند.


نوشته شده در   يکشنبه 15 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode