ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 آبان 1390     |     کد : 27324

نعمت‌الله: ساخت «وضعیت سفید» تمام دردسرهای یک سریال تاریخی را داشت

«حمید نعمت الله» با بیان اینکه ساخت «وضعیت سفید» تمام دردسرهای یک سریال تاریخی را داشت، گفت: «وضعیت سفید» با همدلی تک تک عوامل ساخته شد.

 
«حمید نعمت الله» با بیان اینکه ساخت «وضعیت سفید» تمام دردسرهای یک سریال تاریخی را داشت، گفت: «وضعیت سفید» با همدلی تک تک عوامل ساخته شد.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، عصر امروز نشست نقد و بررسی سریال «وضعیت سفید» با حضور «حمید نعمت الله» (نویسنده و کارگردان)، «حمیرا ریاضی»، «سهلا گلستانی» (بازیگران)، «سودابه سعیدنیا» و «خشایار موحدیان» (تدوینگران) و «نیما حسنی‌نسب» (مجری و منتقد) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
مراسم راس ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
سپس «نیما حسنی‌نسب» از «حمید نعمت الله» در مورد شرایط و روند تولید سریال «وضعیت سفید» سوال کرد که وی در پاسخ، اظهار داشت: بعد از ساخت فیلم سینمایی «بوتیک»، فیلمنامه این کار را با «هادی مقدم دوست» نوشتیم.
وی در ادامه افزود: قرار بود سال بعد از «بوتیک» این سریال را بسازیم اما شرایط آن فراهم نشد و سال‌ها بعد این امکان فراهم شد. ۸ ماه پیش تولید داشتیم، ۱۸ ماه فیلمبرداری و تا همین امروز هم تدوین سریال ادامه دارد.
بنا براین گزارش، در ادامه این نشست «نیما حسنی‌نسب» از «سودابه سعید نیا» در مورد نحوه تدوین کار سوال کرد که وی در پاسخ، بیان داشت: من و «خشایار موحدیان» اولین بار نیست که با هم کار می‌کنیم و سال‌ها است که کار مشترک در زمینه تدوین انجام می‌دهیم و این سریال هم روز پخش تدوین می‌شود.
در ادامه «سهیلا گلستانی» در مورد نقش خود در سریال «وضعیت سفید»، اظهار داشت: در مورد نقش خودم خیلی توضیحی ندارم اما این نقش حاصل یک کشف به طور مشترک توسط کارگردان و بازیگر بود که قبل از شروع فیلمبرداری کار با یک جرقه اتفاق افتاد.
این بازیگر در ادامه افزود: روزهای اول من و «عباس غزالی» خیلی لهجه نداشتیم اما رفته رفته هر چه که جلوتر رفتیم «حمید نعمت الله» احساس کرد در ما باید یک تغییری ایجاد شود و روزی از من خواست که یک شعر محلی برایش بخوانم و من هم یک شعر به زبان مازندارانی تست زدم و لهجه مازندرانی برای من انتخاب شد اما مشخص نبود که برای کجای مازندران است.
در ادامه «حمیرا ریاضی» نیز در مورد نقش خود، اظهار داشت: ۳ ماه از کار گذشته بود که به طور ناگهانی به کار دعوت شدم و فراز و نشیب‌هایی را طی کردم و با یک تست جدید وارد بازی در این سریال شدم.
به گزارش فارس در ادامه این نشست «نیما حسنی نسب» از «حمید نعمت الله» در مورد شیوه روایت فیلمنامه سوال کرد که وی در پاسخ، توضیح داد: من و «هادی مقدم دوست » هیچ وقت سفارشی کار نکردیم و همیشه یک طرح به ذهنمان می‌آید و با همفکری این طرح را مطرح کرده و سپس دنبال موضوع می‌رویم.
کارگردان «بی‌پولی» ادامه داد: بعد از مطرح شدن طرح حالا موضوع را باز می‌کنیم و در ادامه سعی می‌کنیم با طراحی کاراکترها آن طرح را کمی با مزه‌تر کنیم تا کار جذابیت پیدا کند.
نعمت الله در ادامه افزود: هیچ وقت کار ما کلاسیک و مدرسه‌ای نبوده بلکه با مرور خاطرات و حرف زدن رفته رفته به یک کار نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم.
برپایه این گزارش، در ادامه این نشست یکی از حضار از «حمید نعمت الله» در مورد نحوه انتخاب بازیگر سوال کرد که وی در پاسخ، بیان داشت: به هر حال معیارهای زیادی برای انتخاب بازیگر وجود دارد از معیار هنرمندانه یا غیر هنرمندانه یا رنگ آمیزی درست یک بازیگر تا توانایی، معروف بودن، استعداد و ....
وی در ادامه افزود: به طور مثال در سریال «وضعیت سفید»، «افسانه بایگان» ستاره دهه ۶۰ بود و این برای من خیلی لطف به حساب می‌آمد.
در ادامه یکی از حضار از «حمید نعمت الله» در مورد اینکه چقدر خاطرات دهه ۶۰ به شما در ساخت سریال رئال «وضعیت سفید» کم کرد سوال کرد که وی در پاسخ، بیان داشت: آنچه مربوط به «هادی مقدم دوست» و من بود اینکه خیلی به خاطرات رجوع کردیم و هنگام نگارش فیلمنامه با خیلی از کسانی در دهه ۶۰ حضور داشتند صحبت کردیم و آنها هم استقبال کردند و یاد و خاطرات آن دوران مدام برای ما مرور شد.
در ادامه این نشست «حمیرا ریاضی» نیز در مورد خاطرات خود از دهه ۶۰ توضیح داد: من دقیقاً موشک باران آن زمان را به یا دارم. آن زمان بیست سال بیشتر نداشتم و با خانواده به روستاهای اطراف کوچ کردیم و دهه ۶۰ برای من حس نوستالژی دارد.
وی در ادامه افزود: به نظر من این سریال یک مسئله‌ای را به ما یادآور می‌شود که چقدر از هم دور شده‌ایم و چقدر نسبت به هم احساس غربت داریم.
در ادامه «سهیلا گلستانی» نیز در پاسخ همین سوال، گفت: درآن زمان من ۷ سال بیشتر نداشتم اما اتفاقات را حس می‌کردم و برای من هم دهه ۶۰ حالت نوستالژی دارد.
این بازیگر در ادامه افزود: این سریال برای من یک پارادوکس هم ایجاد می‌کند که یکسری به خاطر جنگ و اتفاق بد اما چند خانواده کنار هم جمع می‌شوند و شرایط گذشته یادآوری می‌شود، شرایطی که حالا آن فضا به دست فراموشی سپرده شده است.
به گزارش فارس، در ادامه این نشست یکی از حضار از «حمید نعمت الله» درباره نحوه نگاه تلخ یا شیرین به جنگ سوال کرد که وی در پاسخ، اظهار داشت: به هر حال جنگ را می‌توان از زوایای مختلف نگاه کرد و درباره آن فیلم ساخت اما نکته‌ای که از همه مهمتر است این است که دهه ۶۰ برای همه ما خاطره انگیز بوده و هست.
در ادامه «خشایارموحدیان» نیز در مورد تدوین کار، گفت: نحوه تدوین متئاثر از نگاه امروز است و مونتاژ کار همزمان با تصویربرداری آغاز شد و تا به حال همچنان ادامه دارد.
در ادامه این نشست یکی از حضار از «حمید نعمت الله» در مورد ساختار شکنی با این سریال سوال کرد که وی در پاسخ، بیان داشت: خیلی ها به من گفتند که خلع داستانگویی در سریال وجود دارد اما چون داستان ما پر افت و خیز و استرس زیادی هم ندارد همان طور که قبلاً هم عرض کردم به شیوه کلاسیک و مدرسه‌ای هم کار نکردیم.
کارگردان «بویتک» ادامه داد: تمام انرژی خود را صرف قصه گویی نکردم و ساخت «وضعیت سفید» تمام دردسرهای یک سریال تاریخی را داشت.
وی در ادامه در مورد تهیه آکساسوارها نیز گفت: در زمانی که فیلمبرداری تعطیل بود با مدیر طراح صحنه و لباس به دنبال تهیه آکساسوار بودیم و در جنوب شهر این لوازم را یافتیم.
نعمت الله در ادامه افزود: وقتی که صدای تلویزیون از حیات پخش شود برای من دلپذیر بود و این لحظات ناب را دوست داشتم.
در ادامه «خشایار موحدیان» در مورد نحوه تدوین کار نیز توضیح داد: یکی از مشکلات ما سر تدوین این سریال این بود که برای پایان‌بندی هر قسمت دچار مشکل بودیم اما مونتاژ این سریال چند لایه انجام شد و در جاهایی که اسلوموشن گرفته شده است این کار دقیقاً سر صحنه فیلمبرداری رخ داده است و حضور «حمید نعمت الله» کنار ما در ارتقای تدوین کار خیلی موثر بوده و هست.
به گزارش فارس، در ادامه این نشست «نیما حسنی نسب» از «حمیرا ریاضی» در مورد بازخورد این سریال تا به حال سوال کرد که وی در پاسخ، توضیح داد: اکثرا به من گفته‌اند که سریال به شعور مخاطب توهین نمی‌کند و زمانی که سریال از ریتم می‌افتد، تمپوی درونی سریال بالا است و تغییر شخصیت من هم سریع نبود و به تدریج این اتفاق رخ داد.
در ادامه «سهیلا گلستانی» نیز در پاسخ به همین سوال، اظهار داشت: زیاد نظرات مردم را نمی‌دونم اما بینابینی است یک عده خیلی سریال را دوست دارند و عده‌ای هم اصلاً دوست ندارد.
نعمت الله نیز در پاسخ به همین سوال، توضیح داد: از ابتدا امیدوار بودم که سریال خوبی باشد، من این سریال را دوست دارم و با تماشای آن لذت می‌برم.
در ادامه این نشست «نیما حسنی نسب» از «حمید نعمت الله» در مورد میزان اعمال ممیزی و گلایه درباره زنده یاد «علی حاتمی» سوال کرد که وی در پاسخ، اظهار داشت: دوست داشتم در ابتدای کار سریال را به مرحوم «علی حاتمی» تقدیم کنم و در این راستا کپشنی از صدا و پوستر با خط نستعلیق طراحی شد اما نفهمیدم که چرا از آن استفاده نکردند و موافت نشد در صورتی که احساس خوبی بود و در طول سریال از دیالوگ‌های آثار زنده یاد «علی حاتمی» هم استفاده کردم اما در طول کار یا صدا و سیما اشتراک داشتیم و هیچ ممیزی در طول سریال اعمال نشد.
وی ادامه داد: دوست داشتم حتما یک سریال خوب بسازم اما این فرصت پنج سال به طول انجامید.
بنابراین گزارش، «حمید نعمت الله» در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در مجموع کار با همدلی تک تک عوامل ساخته شد اما دوست داشتم زمان پخش سریال کمی بالاتر بود تا همه بتوانند سریال را تماشا کنند و از بازی «عباس غزالی» هم راضی هستم.
این نشست با اهدای لوح تقدیر به مدعوین به اتمام رسید
.


نوشته شده در   سه شنبه 3 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode