ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 مهر 1390     |     کد : 26375

کودکان ايراني،لي‌لي پوت‌هاي جديد!

نيمي از كودكان و دانش آموزان ايراني صبحانه سالم و مقوی نمي‌خورند و به خوراکی‌ها و تنقلات شکم پر کن بي فايده روي آورده اند...

تغذيه نامناسب موجب شده است
کودکان ايراني،لي‌لي پوت‌هاي جديد!
جام جم آنلاين: نيمي از كودكان و دانش آموزان ايراني صبحانه سالم و مقوی نمي‌خورند و به خوراکی‌ها و تنقلات شکم پر کن بي فايده روي آورده اند كه اين مساله موجب شده با نسل کودکانی مواجه شویم که قد و هیکل آنها شبیه ساکنین "دهکده لی‌لی پوت ها" ( افسانه مشهور آدم كوچولو ها در سفرهاي گاليور) شود.
به گزارش مهر، وضعیت جسمانی اغلب کودکان و دانش آموزان ایرانی به گونه ای است که قد و هيكل آنها با سنشان همخوانی ندارد. به طوری‌که برخی از دانش آموزان به قدری ریز جثه و کوچک اندام هستند که حضورشان در کلاسهای مقطع راهنمایی و متوسطه با شک و تردید همراه می شود.

بررسی‌ها نشان می دهد که مصرف نوشابه‌های گازدار و حضور کمرنگ لبنیات و تخم مرغ در برنامه غذایی روزانه سبب شده در طول چند سال اخبر تا 4 سانتی متر از متوسط قد کودکان ایرانی کاسته شود. از طرفی فسفر موجود در این نوشیدنیها جذب کلسیم را در دستگاه گوارش کاهش داده و عارضه‌ای به نام پوکی استخوان را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورده است.

تنقلات نیز معمولاً دارای کالری بالا و درصد مواد مغذی کم هستند و بدون اینکه نیازهای تغذیه‌ای کودکان را تامین کنند، یک حس سیری کاذب را در آنها ايجاد کرده و به مرور زمان باعث کمبودهای تغذیه‌ای در کودک می‌شوند.

دکتر ابوالقاسم جزایری، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: دخترانی که به دلیل سوء‌تغذیه دچار کم وزنی و کوتاه‌قدی می‌شوند دارای لگن کوچکتری بوده و در دوران بارداری جنین آنها رشد مناسبی نخواهد داشت.

دکتر غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران با عنوان این مطلب که سوءتغذیه در کشور نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است، می گوید: حدود یک سوم کودکان ایرانی دچار سوءتغذیه هستند.سوءتغذیه شامل لاغری، کمبود وزن و قد و همچنین چاقی كاذب می‌شود.

نخوردن صبحانه به عنوان یک عادت نادرست غذایی در میان بسیاری از دانش آموزان رواج دارد و این امر موجب اختلال در روند یادگیری و رشد کودکان می شود.

مواد كلسيم دار مانند شير، لبنيات و تخم مرغ موجب رشد مناسب كودكان مي شود كه در بزرگسالي جبران اين كمبود غير ممكن است.

تغذیه نامناسب اغلب دانش آموزان و نداشتن فعالیت جسمانی مناسب باعث شده که نسل امروز از قد و هیکل به مراتب کوچکتر و شکننده تری برخوردار شوند که توانایی لازم برای کارهای سنگین را ندارند.


نوشته شده در   پنجشنبه 14 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode