ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 10 مهر 1390     |     کد : 26150

مهريه را هم مي‌گيرند هم مي‌دهند

عوض كردن لباس دامادي با لباس آرم‌دار و طوسي‌رنگ زندان، معامله خاطرات شيرين خواستگاري و نامزدي و ازدواج با صحنه‌هاي بالا و پايين رفتن از راهروهاي دادگاه، عوض كردن انتظارهاي دلچسب براي آماده شدن ماشين عروس با لحظه‌شماري براي سر رسيدن آدم‌هاي خير و به پا شدن جشن گلريزان، عوض كردن صداي موسيقي و آواز درون تالار با صداي بلندگوهايي كه اسامي زندانيان را مي‌خواند... اينها مي‌تواند بدترين بده‌بستان‌هاي زندگي هر كسي باشد.

جام جم آنلاين: عوض كردن لباس دامادي با لباس آرم‌دار و طوسي‌رنگ زندان، معامله خاطرات شيرين خواستگاري و نامزدي و ازدواج با صحنه‌هاي بالا و پايين رفتن از راهروهاي دادگاه، عوض كردن انتظارهاي دلچسب براي آماده شدن ماشين عروس با لحظه‌شماري براي سر رسيدن آدم‌هاي خير و به پا شدن جشن گلريزان، عوض كردن صداي موسيقي و آواز درون تالار با صداي بلندگوهايي كه اسامي زندانيان را مي‌خواند... اينها مي‌تواند بدترين بده‌بستان‌هاي زندگي هر كسي باشد.
همين حالا كه هر كدام از ما مشغول كاري هستيم 3 هزار نفر به خاطر ناتواني در پرداخت مهريه در زندان‌ها، ثانيه‌ها و دقيقه‌ها را مي‌شمارند.

احتمالا تعدادي از آنها همان كساني هستند كه وقتي سال 88 شنيدند «در كشور 2 هزار زنداني مهريه وجود دارد» پوزخندي زدند و اين مردان به زندان افتاده را شماتت كردند، بي‌خبر از اين كه فقط يك سال بعد آنها هم به سرنوشتي مشابه دچار مي‌شوند و مثل 999 مرد ديگر راهي زندان مي‌شوند (طبق اعلام ستاد ديه، تعداد زندانيان مهريه در سال 89 نسبت به سال 88 هزار نفر بيشتر شده است).

شايد اينها به عشق‌شان خيلي مطمئن بوده‌اند يا به از خودگذشتگي همسرشان يا شايد تابع اين تفكر قديمي و نادرست بوده‌اند كه «مهريه را چه كسي داده و چه كسي گرفته»، اين هزار نفر اما حالا حتما مثل 2 هزار زنداني كه از سال‌هاي قبل در حبس مانده‌اند، خوب فهميده‌اند كه به شوخي گرفتن مهريه هميشه هم ختم به خير نمي‌شود و برعكس آن چيزي كه بيشتر مردم فكر مي‌كنند، مهريه را هم مي‌دهند و هم مي‌گيرند.

در واقع اصلا وقتي دو خانواده براي دست به دست دادن دو جوان دور هم جمع مي‌شوند و بر سر ميزان مهريه بحث مي‌كنند بايد اين‌گونه فكر كنند و مهم‌تر از همه، داماد بايد باور داشته باشد كه موافقت با مهريه او را زير بار تعهدي مالي مي‌برد كه هر زمان كه همسرش آن را مطالبه كند بايد بي‌دردسر به او بپردازد و اين فكر را هم از ذهنش درآورد كه همسر فداكار و مهربان او قطعا از مهريه‌اش صرف‌نظر مي‌كند.

اگر همه مردم ياد بگيرند كه مهريه بيشتر از آن‌كه بتواند تضميني براي خوشبختي، تكيه‌گاهي براي روزهاي پرتشويش زن، وسيله‌اي براي شخصيت دادن به دختر و ابزاري براي تفاخر باشد، برخورد نسنجيده با آن مي‌تواند آدم‌هاي زيادي را به دردسر بيندازد و خانواده‌هاي زيادي را از هم بپاشد شرايط تعيين آن با امروز فرق خواهد كرد. وجود 3 هزار زنداني مهريه در كشور هم كه خودش به اندازه كافي هشداردهنده است، پس چه بهتر آنهايي كه قصد ازدواج دارند از همين الان هر روز با خودشان اين جمله را تكرار كنند: «مهريه را همه ، همه مجبورند بدهند.»

مريم خباز
گروه جامعه




نوشته شده در   يکشنبه 10 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode